"Lite okänsligt", tycker Hell is Us-skapare om Silksongs plötsliga release
Jag nämnde precis detta i en tidigare tråd, och som svar fick jag det är två olika spel och samma människor spelar inte Silksong som Hell is us..
Det var ju en märklig inställning en del verkar ha... Har en vän som spelar exakt de där två spelen.
Håller med om att göra som Silksong är lite oschysst mot övriga marknaden. Finns säkert en hel del bra spel som planerat sin release och av olika anledningar inte kunnat ändra den och som nu glöms bort pga att Silksong överskuggat dem. Oavsett om dem spelen riktar sig till samma spelargrupp eller inte. För Silksong tar också upp ett stort utrymme i media där andra spel annars hade kunnat få plats. Man kan ju utannonsera sitt släpp lite tidigare.
Ska man ta hänsyn till marknaden så kan det vara svårt välja ett datum som inte trampar någon annan på tårna, om man inte sätter ett avlägset datum. Team Cherry är ju ett litet team trots allt, genom att kunna jobba utan en officiell uttalad deadline långt fram så har de kunnat jobba i lugn och ro, och vad som verkar, leverera ett grymt spel när det var färdigt. Snarare fler spel som borde göra så här, tror det gynnar kvalitén på spel.
Det här tjafset kring shadow drops har verkligen ballat ur. Jag fattar att det är trist att hamna samma dag som ett större spel, men guess what, sånt är livet. Det är inte alltid "rättvist", vad nu rättvisa skulle se ut som i det här fallet. Adapt, improvise and overcome. Eller nåt.
Det här tjafset kring shadow drops har verkligen ballat ur. Jag fattar att det är trist att hamna samma dag som ett större spel, men guess what, sånt är livet. Det är inte alltid "rättvist", vad nu rättvisa skulle se ut som i det här fallet. Adapt, improvise and overcome. Eller nåt.
Skulle ha varit roligt om GTA gjorde en shadow drop samtidigt som Silksong.
Skulle ha varit roligt om GTA gjorde en shadow drop samtidigt som Silksong.
Då hade det varit Silksong-utvecklarnas tur att gråta ut. There's always a bigger dog!
Då hade det varit Silksong-utvecklarnas tur att gråta ut. There's always a bigger dog!
Fast undrar vad som trumpar gta som bigger dog? Kan inte komma på en serie som skulle vara större... kanske Minecraft 2? Men nja..
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Släpp spelen mitt i sommaren i stället, den "slotten" verkar ofta ledig.
Eller så bryr man sig inte vad det står för datum i kalendern och släpper det som Silksong, när det är färdigt.
Fantastiskt att kunna ha friheten att kunna släppa spelet i lugn o ro utan jobba övertid, släppa spelet när man vill.
Det är ju väldigt skillnad på "AAA(A)" spel som vill kosta 80-120 dollares och om dom skulle "trampa" på varandra för månge är det nöjjesutlägget för den månaden eller till och med 2-3 månader framåt.
Silksong är $20... och indie spel i samma prisklass kan samsas om det totalt $80~ dollar en person kan/vill lägga på spel den månaden.
Det jag tror hotar mer är just att Gamers ska vakna (större delen har redan, imho) och hellre lägga $20 på silksong och ha roligt hela månaden än att lägga $80+ på något som BL4 som knappt kan köra på deras system ändå och så sitter man där men en halvdan upplevelse.
Fast undrar vad som trumpar gta som bigger dog? Kan inte komma på en serie som skulle vara större... kanske Minecraft 2? Men nja..
Tänkte på det efter jag skrev det, lol. Nej, GTA är väl inget annat enskilt spelsläpp som trumfar -- ärligt talat!
Wow 2
Minecraft 2
Roblox 2
Är vad jag kommer på på rak arm.
Wow 2
Minecraft 2
Roblox 2
Knack 3 hade varit en nivå för sig.
Wow 2
Minecraft 2
Roblox 2
Beror väl på lite hur man "mäter". Men i ren hype och medialt fokus vid släppfönstret skulle inget av ovanstående kunna rivalisera nästa GTA, vill jag påstå. Roblox och ett nytt Minecraft är kanske i samma liga rent pengamässigt, men vete tusan om ens WoW 2 skulle kunna mäta sig med de andra drakarna. Nu pratar vi ju giganterna av giganterna, typ.
edit: ja, och så Knack 3 då! Inte att förglömma
I ren hype och medialt fokus vid släppfönstret skulle inget av ovanstående kunna rivalisera nästa GTA, vill jag påstå. Roblox och ett nytt Minecraft är kanske i samma liga rent pengamässigt, men vete tusan om ens WoW 2 skulle kunna mäta sig med de andra drakarna. Nu pratar vi ju giganterna av giganterna, typ.
Alla dessa spel är ju 15+ år bort så kanske Gta 7 blir det vi argumenterar runt 2040+.
Alla dessa spel är ju 15+ år bort så kanske Gta 7 blir det vi argumenterar runt 2040+.
Hah! Antagligen. Finns ju också en del enskilda NIntendo-släpp som har sålt multum, men även de säljer ju mer över tid och har inte samma omedelbara atombombshärdsmälta-påverkan på branschen som just GTA har vid släpp. På den sistnämnda punkten vill jag ändå vidhålla att GTA nog står i en klass helt för sig, och det säger jag som en person som är helt ointresserad av serien själv.
Eller så bryr man sig inte vad det står för datum i kalendern och släpper det som Silksong, när det är färdigt.
Fantastiskt att kunna ha friheten att kunna släppa spelet i lugn o ro utan jobba övertid, släppa spelet när man vill.
Det funkar inte så på större företag med flera anställda.
Jag kan tänka mig att ett efterlängtat spel som Silksong verkligen kan knäcka andra mindre kända titlar om dom släpps nära in på varandra så ja visst, det är lite rövigt att släppa ett så stort spel med så kort varsel. Men dom får givetvis som dom vill.
PSN: Oakborn86
Livet är ofta väldigt orättvist.
Get used to it.
Min gamingstream => https://kick.com/Mr_Strange
Andra socials/länkar => https://linktr.ee/Mr_Strange
Jag nämnde precis detta i en tidigare tråd, och som svar fick jag det är två olika spel och samma människor spelar inte Silksong som Hell is us..
Du verkar ha missförstått vad t ex jag skrev i den tråden.
Hell is Us är en av mina GOTY-kandidater i år och just nu bättre än Silksong av den anledningen att det bjuder på en väldigt ny och fräsch upplevelse där Silksong i stället är en ganska trygg men oerhört älskvärd uppföljare. Även Silksong är en GOTY-kandidat.
Jag förstår att det svider med Silksong släppet så plötsligt inpå ens egna release, ryktet gick ju om en release, så det fick självaste GTA VI att "Let's get the fuck outta here." till oktober 2026
Om spelare tjänade fler värdefulla pengar, så skulle enbart tiden och intresset vara den begränsande faktorn för olika spel. Färre utvecklare skulle sannolikt gå omkull och vi skulle få fler vågade, nya och fräscha spelupplevelser. Nu har det pågått och pågår en politiskt pådriven inflation av hushålls och spelares pengar och ekonomier, så då blir även spelutvecklare offer inom marknadsekonomin, inget konstigt med det hela. Marknadsekonomi fungerar smidigare, mer kontinuerligt, mer förutsägbart och mer stabilt av att fler människor har en större köpkraft till exempelvis spel.
Det här fordrar en bättre inkomstfördelning bland människor (exempelvis genom bättre lönebildning eller genom mer riskfritt egenföretagande, alltså fler människor med en högre köpkraft, en positiv samhällsekonomisk cirkel så att säga) som får hjulen att snurra.
Han ska väl ta och totalskita i när och hur en annan studio väljer att släppa sitt spel? Dessutom består Team Cherry av TRE utvecklare, så det är väldigt långt från att vara en större studio.
Fan vilka skitnödiga uttalanden som kommer från en del utvecklare på senare, man tappar ju helt lusten till att testa på deras spel med dessa inställningarna.
Det funkar inte så på större företag med flera anställda.
Funkar det inte att släppa färdiga produkter/spel för större företag?
Tänkte på det efter jag skrev det, lol. Nej, GTA är väl inget annat enskilt spelsläpp som trumfar -- ärligt talat!
Pffft HL3
Om spelare tjänade fler värdefulla pengar, så skulle enbart tiden och intresset vara den begränsande faktorn för olika spel. Färre utvecklare skulle sannolikt gå omkull och vi skulle få fler vågade, nya och fräscha spelupplevelser. Nu har det pågått och pågår en politiskt pådriven inflation av hushålls och spelares pengar och ekonomier, så då blir även spelutvecklare offer inom marknadsekonomin, inget konstigt med det hela. Marknadsekonomi fungerar smidigare, mer kontinuerligt, mer förutsägbart och mer stabilt av att fler människor har en större köpkraft till exempelvis spel.
Det här fordrar en bättre inkomstfördelning bland människor (exempelvis genom bättre lönebildning eller genom mer riskfritt egenföretagande, alltså fler människor med en högre köpkraft, en positiv samhällsekonomisk cirkel så att säga) som får hjulen att snurra.
Vad pratar du ens om...?
Submission is for the weak
Ja, om man inte bryr sig, då kan man ju släppa mitt i sommaren då ingen annan släpper spel.
Pffft HL3
Tror inte hl3 är större eller kan bli större än gta.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Ja, om man inte bryr sig, då kan man ju släppa mitt i sommaren då ingen annan släpper spel.
Tror inte hl3 är större eller kan bli större än gta.
Det hade de nog kunna gjort om de ansåg att spelet va färdigt då.