"Lite okänsligt", tycker Hell is Us-skapare om Silksongs plötsliga release

Medlem

Äh. Förstår att det svider (och kan skada ens försäljning rätt duktigt), men att det skulle vara elakt, eller på något sätt deras ansvar att vara schyssta mot konkurrenterna... Nja. Känns lite småsint och futtigt.

Medlem

Jisses så många som endast läser rubriken, lite skrämmande

KoP
Medlem

Äh trams. Folk får väl släppa sina spel när som helst kan man tycka? Nu är jag dock ingen Silksong-kramare, förstår inte ens hypen kring det spelet. 🤔

Medlem
Skrivet av Maaden_Swe:

Jisses så många som endast läser rubriken, lite skrämmande

Ptja, han beskrev Team Cherry som "callous". Vad är det du tycker folk missat?

Medlem

Free market. A wonderous thing!

Medlem

Mer pengar i plånboken till fler hushåll och hushållens ökade köpkraft ökar sannolikheten för ökad konsumtion av olika spel. Tråkigt att Belletête och kompani känner sig snuvad på spelarnas konfekt. Det är svårare att lansera något nytt inom spelvärlden.
För även om många spelare gapar efter nytt, så köper många spelare oftast gammalt, beprövat och trasigt (exempelvis senaste Borderlands), för att sedan gnälla över att det gamla vanliga på menyn är "trumvirvel" trasigt och något de spelat förut.
Rogue Factor har onekligen lagt ned väldigt mycket arbete på Hell is Us och de borde kanske överväga en Game Pass deal, så att fler får chansen att spela ett fantastiskt single player spel till konsol och dator.

Hur som helst är jag helt färdig med Hell is Us och fortsätter mitt äventyr i Silksong och Cronos: The New Dawn.

Skrivet av Devan:

Jag nämnde precis detta i en tidigare tråd, och som svar fick jag det är två olika spel och samma människor spelar inte Silksong som Hell is us..

https://media.tenor.com/67EGa-wMf5MAAAAM/sherlock-benedict-cu...

🤣🤣🤣 Vad betyder ens "samma människor"?

Skrivet av Maysay:

Skulle ha varit roligt om GTA gjorde en shadow drop samtidigt som Silksong.

Onekligen! Om jag hade behövt välja mellan de bägge så hade valet blivit Silksong, GTA VI är tyvärr ganska intetsägande än så länge.
Visst vi får väl veta mer om vad GTA VI handlar om och hur spelandet ser ut, går till etcetera närmre den där releasen som ofta flyttas fram.

Medlem
Skrivet av Arancil:

Ptja, han beskrev Team Cherry som "callous". Vad är det du tycker folk missat?

Det jag skriver är att otroligt många endast läser rubriken.

Det jag menar är att otroligt många endast läser rubriken.

Medlem
Skrivet av Maaden_Swe:

Det jag skriver är att otroligt många endast läser rubriken.

Det jag menar är att otroligt många endast läser rubriken.

Men vad menar du med det? Texten säger ju exakt samma sak dock med fler ord.

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Han ska väl ta och totalskita i när och hur en annan studio väljer att släppa sitt spel? Dessutom består Team Cherry av TRE utvecklare, så det är väldigt långt från att vara en större studio.

Fan vilka skitnödiga uttalanden som kommer från en del utvecklare på senare, man tappar ju helt lusten till att testa på deras spel med dessa inställningarna.

Jag testade ju Hell is US demot. Tycker det var riktigt tråkigt. Jag missar säkert något men det kändes inte som ett spel för mig.
Men hur som borde inte ett datum spela någon roll fast det nu gör det. Gör man ett bra spel så kommer det sälja över tid. Gör man ett dåligt spel så glöms det bort rätt fort och ja, då kan man förstå om de säljs som mest dag 1.

Hollow Knight hade väl inte så bra försäljning dag 1. Men över årens lopp har det sålt 15 miljoner.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Skrivet av lonian:

Jag testade ju Hell is US demot. Tycker det var riktigt tråkigt. Jag missar säkert något men det kändes inte som ett spel för mig.
Men hur som borde inte ett datum spela någon roll fast det nu gör det. Gör man ett bra spel så kommer det sälja över tid. Gör man ett dåligt spel så glöms det bort rätt fort och ja, då kan man förstå om de säljs som mest dag 1.

Hollow Knight hade väl inte så bra försäljning dag 1. Men över årens lopp har det sålt 15 miljoner.

Ja och nej. Hollow Knight är lite av en outlier där, det är väldigt få spel som har den kommersiella utvecklingen.

De flesta spel (bortsett Nintendos) säljer en majoritet av sina ex (och drar in mest pengar) vid release-fönstret, oavsett kvalité. Så är det bara, tyvärr. Sen kan ju en del spel sälja rätt bra även efter en tid, men i många fall är det då hårt rabatterat så en sale är inte lika mycket "värd" i rena intäkter som vid release då det är fullpris eller några procent off.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Ja och nej. Hollow Knight är lite av en outlier där, det är väldigt få spel som har den kommersiella utvecklingen.

De flesta spel (bortsett Nintendos) säljer en majoritet av sina ex (och drar in mest pengar) vid release-fönstret, oavsett kvalité. Så är det bara, tyvärr. Sen kan ju en del spel sälja rätt bra även efter en tid, men i många fall är det då hårt rabatterat så en sale är inte lika mycket "värd" i rena intäkter som vid release då det är fullpris eller några procent off.

Det får mig att vilja kunna behärska mig själv att alltid köpa spel 1 år efter release. Förhoppningsvis kan jag komma till det stadiet någon gång. Åtminstone om spel ska kosta 1000kr.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Att Silksong kom nyligen för ynka 200kr. Stoppade inte mig från att köpa något annat spel. Jag hade redan planerat. Att köpa Silksong och Hades 2 till Switch när dom kom i år vid releasen av Switch 2. Och Ghost of Yūtei till Playstation 5. Så Hades 2 var lika mycket ivägen för andra spel på Switch 2 som Silksong är för mig.

Medlem
Skrivet av AELDSTAR:

Hell is Us är en av mina GOTY-kandidater i år och just nu bättre än Silksong av den anledningen att det bjuder på en väldigt ny och fräsch upplevelse där Silksong i stället är en ganska trygg men oerhört älskvärd uppföljare. Även Silksong är en GOTY-kandidat.

Jag förstår att det svider med Silksong släppet så plötsligt inpå ens egna release, ryktet gick ju om en release, så det fick självaste GTA VI att "Let's get the fuck outta here." till oktober 2026

Om spelare tjänade fler värdefulla pengar, så skulle enbart tiden och intresset vara den begränsande faktorn för olika spel. Färre utvecklare skulle sannolikt gå omkull och vi skulle få fler vågade, nya och fräscha spelupplevelser. Nu har det pågått och pågår en politiskt pådriven inflation av hushålls och spelares pengar och ekonomier, så då blir även spelutvecklare offer inom marknadsekonomin, inget konstigt med det hela. Marknadsekonomi fungerar smidigare, mer kontinuerligt, mer förutsägbart och mer stabilt av att fler människor har en större köpkraft till exempelvis spel.

Det här fordrar en bättre inkomstfördelning bland människor (exempelvis genom bättre lönebildning eller genom mer riskfritt egenföretagande, alltså fler människor med en högre köpkraft, en positiv samhällsekonomisk cirkel så att säga) som får hjulen att snurra.

Spel är en separat lyxvara och underhållning. Och om något i samhället gör så att folk helst sitter inomhus som tex covid så kommer försäljningen av tv spel att öka. Men tv spel är ingen bra mätstickan på om ett samhälle går bra eller dåligt. För ett samhälle som verkligen mår bra behöver inte nödvändigtvis köpa flera tv spel snarare tvärtom. Eller oförändrat.

12
Skriv svar