Nytt blod i Blood – Nightdive gör ny nyversion

Robot
Nytt blod i Blood – Nightdive gör ny nyversion

Nya (blod)kroppar att panga, nu också på konsol.

#blood, #blood-refreshed-supply, #nyhetstips

Medlem

satt i flera dagar och segtankade blood via DCC-överförning på mIRC när det begav sig. jävlar vad kul jag hade när jag väl fått hem det. kanske på tiden att betala för sig nu då.

Medlem

I live again!

Medlem
Medlem

Såg att man kan köpa 2019 versionen för 20 kr på GOG. Det kanske blir den för min del.

Medlem

Fint att äntligen få det på konsol också. Kör igenom Blood en eller två gånger varje år. Blir att köra igenom det på soffan för första gången nu då.

Medlem
Skrivet av rosroborb:

Såg att man kan köpa 2019 versionen för 20 kr på GOG. Det kanske blir den för min del.

Spelade igenom den för ett år sedan, mysigt och nostalgiskt! Värt 20kr tycker jag.

Medlem

Varför då? Blood Fresh Supply fungerar ju svinbra på modern hårdvara. Känns lite slöseri med tid dom kunde använda till att modernisera nått spel som inte funkar

signatur

DEI och Woke är en Dogwhistle för bigots och facister

Medlem
Skrivet av Tusske:

Varför då? Blood Fresh Supply fungerar ju svinbra på modern hårdvara. Känns lite slöseri med tid dom kunde använda till att modernisera nått spel som inte funkar

Har ju inte funnits tillgängligt på konsol tidigare.

Medlem
Skrivet av Ro-Jaws:

Har ju inte funnits tillgängligt på konsol tidigare.

Aha. Trodde det var på konsol redan. Carry on Nightdive

signatur

DEI och Woke är en Dogwhistle för bigots och facister

Medlem

Om dom kunde även släppa en modern level editor till Blood så hade det varit guld.

signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Om dom kunde även släppa en modern level editor till Blood så hade det varit guld.

Ja jäklar vad man satt och knåpade ihop banor i Blood, Duke och Shadow Warrior. En level editor hade verkligen varit guld.

Medlem
Skrivet av RetroGamer89:

Underbart, detta har jag väntat på !

Så, 4e december

Nej, 4'e debember, står i artikeln 😅

Medlem

Fresh Supply kör inte Build engine utan Kex Engine och hela spelmekaniken är reverse engineered. De gjorde ett ganska bra jobb men det är fortfarande lite annorlunda orginalet. Läste nån kommentear att den nya versionen ska vara baserad på källkoden, vilket låter konstigt eftersom källkoden till Blood har varit förlorad.

På PC just nu rekommenderar jag NBlood eller NotBlood (NBlood med gameplay tweaks man kan slå på/av). De är till och med kompatibla med demos från originalet. Båda skaffas lättast med Build Launcher.

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Vad är felet med xmapedit?

I övrigt måste konsol vara enda anledningen att skaffa det här. Jag har "fresh supply" men det är pinsamt dåligt om man jämför det med nblood. Nightdive är så ordentligt överskattade med sina halvdana produkter.

Medlem

Själv förstår jag inte varför det finns så många versioner (eller det känns som det), det borde väl räcka med en?. Blood kan vara det bästa buildspelet som gjorts och därför också ett av de bästa spelen som gjorts.

Får se vad recensionerna säger om expansionerna, eller de nya banorna, själv tyckte jag inte att de nya sakerna till quake1 var så nice som alla andra, men men...

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Skamligt av Nightdive att de tar betalt för detta av de som köpt den förra remastern. De gjorde ett halvtaskigt jobb med Fresh Supply, då de inte hade källkoden, och slutade uppdatera spelet innan de var klar med allt som behövde fixas. Nu ska de på något sätt fått tag i källkoden och gör de ett nytt försök, men så vill de ha betalt för det? Igen?!

Till och med utvecklarn själv säger att det inte är lönt för de flesta att köpa den nya versionen på X, då skillnaden mellan de två versionerna är så små att bara superfans bryr sig. Ändå ska de ha över 100 spänn för vad som i princip är en uppdatering till remastern de redan släppt, men aldrig gjorde 100% färdig?

ELF
Medlem

Skillnaden som jag förstår det mellan Fresh Supply och Refreshed Supply är att Refreshed Supply kommer få två nya scenarier.
Kan vara värt de 108kr man kan köpa det för nu. Men 300 känns lite högt även om man inte har spelet sedan tidigare.

Hmm, 108kr kanske bara är om man redan äger Fresh Supply. Ser att om jag laddar sidan så visar det 17% rabbat först för att sedan skifta om till 66%.
https://www.gog.com/en/game/blood_refreshed_supply

signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av ELF:

Skillnaden som jag förstår det mellan Fresh Supply och Refreshed Supply är att Refreshed Supply kommer få två nya scenarier.
Kan vara värt de 108kr man kan köpa det för nu. Men 300 känns lite högt även om man inte har spelet sedan tidigare.

Hmm, 108kr kanske bara är om man redan äger Fresh Supply. Ser att om jag laddar sidan så visar det 17% rabbat först för att sedan skifta om till 66%.
https://www.gog.com/en/game/blood_refreshed_supply

Nej, det är inte värt att betala för det heller. Inget av det de lägger till är nytt material, utan endast två moddar som redan är gratis. Nämligen Death Wish och Marrow.

Det man som ägare av den tidigare remastern betalar för, är helt enkelt en uppdatering.

Medlem

Hade det varit till VR skulle jag köpt det, utan att tveka.

Medlem
Skrivet av Hoganas:

Hade det varit till VR skulle jag köpt det, utan att tveka.

Om du har ett Meta Quest headset, då är spelet redan portat till VR. Bara att lägga in RazeXR och lägga över filerna från spelet (Duke3D, alt. Shadow Warrior går också bra). Tror tyvärr inte det finns till PC dock, inte helt säker.

Medlem

Det är inte Nightdive som sätter priserna utan det är förläggaren/utgivaren. Atari betalade Nightdive för att utveckla Fresh Supply så det var Ataris beslut att inte göra fler uppdateringar och buggfixar. Refreshed Supply utvecklas också av Nightdive men via Warner Bros denna gång.

Medlem
Skrivet av Sunray:

Det är inte Nightdive som sätter priserna utan det är förläggaren/utgivaren. Atari betalade Nightdive för att utveckla Fresh Supply så det var Ataris beslut att inte göra fler uppdateringar och buggfixar. Refreshed Supply utvecklas också av Nightdive men via Warner Bros denna gång.

Atari äger utgivningsrättigheterna, Warner Brothers äger IP:et. Precis som de gjorde när de släppte Fresh Supply.

Det som ändrats sedan Fresh Supply kom ut är dock att Atari köpte upp Nightdive. Om något borde det göra det enklare för dem att uppdatera Fresh Supply i fall de vill, inte tvärt om. Så att säga att Nightdive inte har med prissättningen att göra stämmer inte, de är en del av Atari.

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Atari äger utgivningsrättigheterna, Warner Brothers äger IP:et. Precis som de gjorde när de släppte Fresh Supply.

Det som ändrats sedan Fresh Supply kom ut är dock att Atari köpte upp Nightdive. Om något borde det göra det enklare för dem att uppdatera Fresh Supply i fall de vill, inte tvärt om. Så att säga att Nightdive inte har med prissättningen att göra stämmer inte, de är en del av Atari.

Ok, tack för uppdateringen! Dock vet jag själv hur lite en utvecklare har att göra med prissättning och allt annat externt då jag jobbat som spelprogrammerare i 19 år så jag kan bara tänka mig att de inte har jättemycket att säga till om. Men det konstigaste tycker jag är att man valt att göra en ny produkt istället för att uppdatera den gamla. När de släppte Doom 1 + 2 så var det gratis för alla med den äldre Unity Doom som samtidigt togs bort från alla butiker.

Medlem
Skrivet av Sunray:

Jag har sett att de själva skyllde på det men ansvaret är även deras eget. Att nightdive inte lyckas få en produktkvalitet som är bättre än hobby-alternativen, på normal tid, kan väl omöjligt vara Ataris fel?

Skall försöka säga något positivt också: splitscreen var en superbra idé i fresh supply. Undrar om det kommer med i refreshed?

ELF
Medlem
Skrivet av Fletchett:

Nej, det är inte värt att betala för det heller. Inget av det de lägger till är nytt material, utan endast två moddar som redan är gratis. Nämligen Death Wish och Marrow.

Det man som ägare av den tidigare remastern betalar för, är helt enkelt en uppdatering.

Jahaa, då är det ju ganska fult.

signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Medlem

ser ju exakt likdant ut som versionen jag har nu, dvs originalet fan trodde det var ett nytt Blood på g.

signatur

//monster

Medlem

Äntligen.
Minns vagt detta spel hos en barndomskompis på mellanstadiet, det glada 90-talet. Ser rätt fräckt ut, blir nog att köpa.

Skrivet av Groggbag:

Även remaster på Outlaws är på väg!
https://www.youtube.com/watch?v=qx4O0OmaFNg

Ser ju också trevligt ut. Köp på den också.

Medlem

Blood till konsol!? Äntligen. Har massa Nightdive-remasters på mln Switch 2 redan men mer är alltid välkommet 😁

1
Skriv svar