Hög cpu fläkt amd..

Hög cpu fläkt amd..

Har en Nexus cpu kylare med 120 fläkt till min amd 6400+ och kletade i dag på lite ny arctic silver pasta för trodde den gamla var dålig för att fläkten går i:

*ingen skärmsläckare på i 1600rpm och cpu är på 51
grader

så går skärmsläckaren 3d- omvandlaren igång (ni vet går från kub till boll till spetsar)och fläkten går upp i 2500 rpm... är det rimligt ??

Har en akvarie skärm släckare som alltid funkat bra förr men tycker plötsligt den går upp i varv när den är på och det stör så mycket om man ser på tex tv

Är det sån belastning på processorn att fiddla runt med den lilla löjliga kuben så jag ska behöva stå ut med fläkteländet... verkar ju inte klokt


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

är iofs inte en jätteny processor, men det låter lite väl. kolla hur mycket processorn jobbar när du kör igång "kuben". testade nyss på min e6300@3,2GHz, ca 25% load på ena kärnan.

1. ctrl-alt-delete så kommer aktivitetshanteraren upp, väl fliken prestanda.

2. kör igång skärmsläckaren en minut

3. uppskatta skillnaden i processorbelastning


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Alltså Cpu användningshistoriken rörde sig precis som i idle: jämt streck med några små hopp här o där medans fläkten går upp +800 varv ....hmm


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Inaktiv

"Kletade på lite ny arctic silverpasta" kan eventuellt tolkas som att du gjort fel. En klick stor som ett riskorn mitt på processorn är allt som behövs. Om du smetat på massor så ta bort allt från processor och kylare och gör om. "Kylpasta" skall bara fylla i de ytterst små håligheterna som finns i metallerna för att skapa största möjliga kontakt mellan processor och kylare. Enda anledningen till att man använder kylpasta är att luft leder ännu sämre än själva pastan.

Är chassit i övrigt hyfsat ventilerat? (Minst en fläkt fram och bak, helst i storleken 120mm.) En processor kan inte bli svalare än luften den kyls med, om chassit inte aktivt förses med ny fräsch luft så värms luften upp i chassit och temperaturerna rusar uppåt.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Skrivet av PaddanL:

"Kletade på lite ny arctic silverpasta" kan eventuellt tolkas som att du gjort fel. En klick stor som ett riskorn mitt på processorn är allt som behövs. Om du smetat på massor så ta bort allt från processor och kylare och gör om. "Kylpasta" skall bara fylla i de ytterst små håligheterna som finns i metallerna för att skapa största möjliga kontakt mellan processor och kylare. Enda anledningen till att man använder kylpasta är att luft leder ännu sämre än själva pastan.

Är chassit i övrigt hyfsat ventilerat? (Minst en fläkt fram och bak, helst i storleken 120mm.) En processor kan inte bli svalare än luften den kyls med, om chassit inte aktivt förses med ny fräsch luft så värms luften upp i chassit och temperaturerna rusar uppåt.

Gjorde som jag vet jag hört nån stans: la ut en klick pasta i mitten satte ner kylaren o vred lite höger vänster för o jämna ut tog sen bort o kollade och det såg inte alls ut som det gjorde på "fabriks pastan" där det var ett tunt lager över hela processor plattan.Så gjorde väll ett ärkefel o hade på mera, visste det skulle vara lite men som ett riskorn oj:$

Ska inte pastan täcka hela ytan?

Ja har ju ett sonata III så det är ju trångt men har både en 120 bak och fram.
Den fram är som kanske bekant innanför hårdiskarna så det är ju lagom bra men men


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

och du kan inte ta bort kylaren och "kolla efter" om pastan sitter bra. när kylaren sitter på ska den inte tas bort.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv
Skrivet av mr speed:

Gjorde som jag vet jag hört nån stans: la ut en klick pasta i mitten satte ner kylaren o vred lite höger vänster för o jämna ut tog sen bort o kollade och det såg inte alls ut som det gjorde på "fabriks pastan" där det var ett tunt lager över hela processor plattan.Så gjorde väll ett ärkefel o hade på mera, visste det skulle vara lite men som ett riskorn oj:$

Ska inte pastan täcka hela ytan?

Ja har ju ett sonata III så det är ju trångt men har både en 120 bak och fram.
Den fram är som kanske bekant innanför hårdiskarna så det är ju lagom bra men men

Det chassit är rätt trevligt, ventilationen ska inte vara några problem...

Angående monteringen av kylaren så skall du inte lyfta på kylaren som föregående talare redan påpekat, då blir det ojämnt och bubblor uppstår lättare. 1-2 riskorn mitt på, ned med kylaren, rotera den eventuellt några grader och sätt fast den. Pastan sprider sig självt utmärkt.
Kika här: http://www.arcticsilver.com/pdf/appinstruct/as5/ins_as5_amd_d...
Framför allt Applying Arctic Silver 5 och Finishing the Application.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Ok tack för Guiden och alla visa ord.
Ska prova snarast möjligt


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Inaktiv

Pasta = Ett TUNNT lager över hela. Ju mer pasta ju sämre kyler det.

När du ändå håller på så lägg ett tunnt lager pasta på bryggan också, det brukar inte sitta någon där.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Gjorde som i guiden ett riskorn typ i mitten ...smackabam på med kylaren direkt och mmm..ja är nog faktiskt ingen skillnad på temp o så tyvärr...

Bryggan??


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

1
Skriv svar