Square Enix stämda för falsk marknadsföring

Robot
Medlem
Square Enix stämda för falsk marknadsföring

Har inte spelat det så jag kan väl egentligen inte uttala mig, men rent spontant känns det som den sortens nonsens-stämning som man ser med jämna mellanrum; en person som är missnöjd med något och hoppas på att kunna tjäna lite lätta pengar...


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Medlem

Jag tycker att det bara är rätt. Jag är så trött på storföretag som stämmer mindre företag för inget. Som när Nintendo stämde Wii Smile... Jag tycker det är fånigt. Sånt här är bara kul!

Medlem

Det framgår inte varken här på FZ eller 1up exakt vad stämningen gäller. Dock såg jag i kommentarerna att flera verkar ha råkat ut för att pengar dragits från deras konto efter att dom avslutat sin prenumeration. Om så är fallet förstår jag att folk är upprörda.

Medlem

Jag har också lirat spelet på Xbox 360 med jämna mellanrum, och man får klart och tydligt reda på vad det kostar i månaden,

hade inga som helst problem, och spelet för övrigt är visserligen många år gammalt men fortfarande rätt så bra, och det är ju ett mmo som funkar på konsol och där även pc spelare spelar samma spel, har för mig att pc och konsollspelare är på samma server ?

Medlem

"Amerikaner stämmer" är väl ungefär samma sak som att skriva "Göteborgare pratar med lustig dialekt" Spelet har för tusan varit ute längre än WoW, hur det kommer sig att någon plötsligt känner sig lurad i USA förstår jag inte... nåja...

Medlem

Only in America,,,

Medlem
Medlem

Som föregående talare.
Only in America, seriöst...

Medlem

"This case narrowly focuses on Defandants deceptive advertising, unfair advertising, and fraudulent concealment to conceal certain critical information about their online games. The deceptive advertising, unfair and undisclosed business practices, and concealment concern, among others:

1. Licensing of the online games software disguised as a sale
Denna fattar jag inte, men säljer det inte spelet som en tjänst? Då är det väl ett Sale ?
2. Monthly fees ("fees") to play online games
Så har det varit sedan urminnes tider, Varför stämmer de inte Xboxl Live för samma orsak när de ändå är i farten ?
3. Penalties for late payment fees
Alla företag jag känner till tar ut straffavgift vid utebliven betalning
4. Interest charges for late payment fees
Om jag betalar sent till något ställe så tar de ut ränta på förseningen, inget konstigt där heller. Det är helt normalt
5. Charges while the online game account is suspended
Detta kan ju bero på i vilket fall de menar på att det är suspended. Men alla Onlinespel är lika, man betalar för en tid i förskott och missbrukar man tjänsten får man inte tebax pengerna.
6. Termination of the right to use the online game for late payment of the fees
Skulle jag missköta min telefonräkninng så skulle jag nog också bli avstäng från mobilnätet som exempel
7. User restrictions and conditions related to the online games
Företaget säljer en tjänst och man ingår ett avtal att nyttja denna på ett ansvarsfullt sätt. Precis som Internetabbonemang eller Xbox Live.
8. Termination of game data for late payment of the fees
Betalr man inte sitt konto och blir avstängd pga detta, så ser jag ingen orsak till varför de skall spara kontot på servern

Så på det stora hela är det bara punkt 1 jag inte fattar och som jag kanske kan tänka mig är fel.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

"Jag har själv testat spelet ifråga för många år sedan, och vad jag minns var Square Enix mycket tydliga gällande månadskostnader och så vidare. Vad tror du om stämningsansökans chans (eller risk, beroende på hur man ser det) att lyckas?"

Trodde först att skribenten citerade någon relaterad till nyheten men det var hans egna åsikt. Då är detta inte en nyhet utan en diskussionstråd och bör postas på forumet - inte i nyheterna.

Medlem

Det är USA, de stämmer säkert Obama på samma gång för att han är president. Även Gud/Allah för att han "är" på båda sidor av "terroristkriget".

Så, ja, de kommer att lyckas stämma dem, ingen tvekan om saken. Även om vissa spel rönt framgångar vad gäller stämningar i USA. Alltså att inte finnas skyldiga och på så sätt slippa betala.

Medlem

Japp, only in America. Det måste vara för lätt att stämma folk/företag till höger och vänster där. Kanske en god sak som bara utnyttjas av puckon så här ibland, i och för sig.


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Medlem

Amerikaner skulle kunna stämma en gitarr för att den är ostämnd.

Medlem

Larvigt.

Skrivet av Hizzi:

Amerikaner skulle kunna stämma en gitarr för att den är ostämnd.

Hehe

Tragiskt, men sant.

Medlem

så vitt jag minns så står det väl till och med på framsidan och baksidan av förpackningen av spelet att det kostar i månaden för att spela. Ganska typiskt att en jänkare ska stämma någon för att dom själva inte kan ta något ansvar..

Medlem

har spelet här brevid mig står på boxen och även i spelet förteckning och sen "kostnader och påläggsavgifter vid sen betalning" va e dom dumma lr klart det blir. en till sak jag har us verisionen

Inaktiv

Det står ett 100 tal gånger vid installation av spelet, Play Online, på kartongen, bruksanvisningen etc etc. Missar man det så måste man vara analfabet!

Medlem

Spela det också en längre tid (US versionen) och var väl informerad om kostnaderna som tidigare personer kommenterat om. Till och med att de tar ut en full kostnad för månaden även om man t.ex: la sitt konto på is ett tag men aktivera det med bara 1-2 dagar kvar på månaden. Så följande månad får man dubbel räkning. Om de ändrat detta de senaste 2-3 åren vet jag i för sig inte men så var det när jag spela.

Man får/fick ju också info om att varje extra karaktär man skapar i spelet kostar en extra slant vilket kändes konstigt i början men med tanke på att man ändå kan köra alla yrken i spelet med en enda gubbe så blev det mer accepterat.

Även när jag avslutade mitt konto så har de aldrig tagit extra pengar från mig.
I för sig så läste jag vad de skrev och visste när de drar pengar från kontot så jag avsluta det inte dagarna efter för att då klaga på att de tagit pengar fast man inte ens har sitt konto aktiverat.

Detta verkar som ett desperat försök att få pengar på grund av sin okunnighet.
Jag hejar på SE i det här fallet.

Medlem

Löjligt, jag har själv testat FFIX och det var stort sett EXAKT samma "varningar" som till alla andra MMORPGs jag lirat.
Om något så var det nog ännu tydligare då det var rätt krångligt att registrera sig jämnfört med andra spel som t.ex. WoW där det går på 15sec.

Medlem

Nu handlar ju inte detta om vanliga fakturor.
Utan om ett spelkonto till ett MMO-spel. Lite skillnad i hur det fungerar.
Om du inte betalar din elräkning ena månaden så kanske du fortfarande kan utnyttja elen.
Men om du inte betalar ett spelkonto för ett mmo så stängs kontot automatiskt tills man betalat.
Så därför ska kan man inte kunna kräva ut ränta för att någon inte betalar en månad, för deras konto är ju ändå stängt och har därför inte tillgång till tjänsten.

Tycker square-enix gjort fel i att införa ränta o extra avgifter om kontona är stängda iaf. Det är väl enda sättet för dom att hålla FFXI vid liv. Men bara min åsikt.

Medlem

Som juridikstuderande så kan jag ge en viss insikt till det du skriver. Blå = jag.

This case narrowly focuses on Defandants deceptive advertising, unfair advertising, and fraudulent concealment to conceal certain critical information about their online games. The deceptive advertising, unfair and undisclosed business practices, and concealment concern, among others:

1. Licensing of the online games software disguised as a sale
Denna fattar jag inte, men säljer det inte spelet som en tjänst? Då är det väl ett Sale ?
Tydligvis enligt käranden så marknadsför de tjänsten (service) som en produkt och inte en tjänst, jämför Sale med Service.
2. Monthly fees ("fees") to play online games
Så har det varit sedan urminnes tider, Varför stämmer de inte Xboxl Live för samma orsak när de ändå är i farten ?
För att Xbox företrädelsevis informerat om detta på ett tydligare sätt (enligt käranden, jmf. punkt 1).
3. Penalties for late payment fees
Alla företag jag känner till tar ut straffavgift vid utebliven betalning
Straff är något förbehållet domstol. Förseningsavgift är endast lovligt i den mån det avtalats om tidigare.
4. Interest charges for late payment fees
Om jag betalar sent till något ställe så tar de ut ränta på förseningen, inget konstigt där heller. Det är helt normalt
Ja, det är helt normal, då svaranden lidit skada på grund av kärandens försummelse så får käranden ersätta skadan, således kan punkten lämnas utan bifall.
5. Charges while the online game account is suspended
Detta kan ju bero på i vilket fall de menar på att det är suspended. Men alla Onlinespel är lika, man betalar för en tid i förskott och missbrukar man tjänsten får man inte tebax pengerna.
Märk "while", det vill säga medan. De har inga möjligheter att ta betalt för tjänsten medan de gjort tjänsten oåtkomlig för tjänstemottagaren.
6. Termination of the right to use the online game for late payment of the fees
Skulle jag missköta min telefonräkninng så skulle jag nog också bli avstäng från mobilnätet som exempel
Ja, i den mån det är avtalat och skäligt. Tjänster avbryts dock regelvis inte vid någon dags försening med betalning.
7. User restrictions and conditions related to the online games
Företaget säljer en tjänst och man ingår ett avtal att nyttja denna på ett ansvarsfullt sätt. Precis som Internetabbonemang eller Xbox Live.
Så länge det är avtalat och avtalsvillkoret inte är oskäligt.
8. Termination of game data for late payment of the fees
Betalr man inte sitt konto och blir avstängd pga detta, så ser jag ingen orsak till varför de skall spara kontot på servern
Naturligtvis kan inte tjänsteleverantören förstöra det denne levererat på grund av att tjänstemottagaren ej längre betalar. Jämför med om du betalar för byggnation av ett hus, är huset nästan färdigt och du inte längre har möjlighet att betala resterande delen av huset, så får tjänsteleverantören helt enkelt sluta arbeta på huset men denne kan naturligtvis inte ta och riva det denne byggt upp.

Medlem
Skrivet av Hizzi:

Amerikaner skulle kunna stämma en gitarr för att den är ostämnd.

Haha

Skrivet av Paladia:

massa text

Bra inlägg Paladia!


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Spelade Final Fantasy XI och jag tyckte då dom var tydliga med vad det kostade...så jag förstår då inte vad han menar med denna stämning. Andra frågan är ju om han ska dela upp dom 5 miljonerna med dom hundratusen andra som blivit "lurade"? låter ju så på stämningen iaf lol.

Medlem

Oj vad Square Enix kommer smiska denna kille i rätten. Alla vet ju att det är dem med mest pengar som vinner rättstvister så som stämningar.

Sedan, hela stämningen är bara att skratta åt.

1
Skriv svar