Piratebay nere?
Suck.. alltså är du helt efterbliven (förlåt, men allvarligt, han har ju fan ingen hjärna)?
Tömmer du ett konto på pengar så försvinner ju pengarna från kontot.. kopierar du en film så har ägaren av originalet fortfarande kvar den "ofysiska" eller det "fysiska" originalet.. och om nu Kalle inte har råd att köpa filmen så har ju dom som gjort filmen inte förlorat några stålar alls eftersom han annars inte hade gjort det ändå. Fattar du?...
Nej. :$
*edit* ..ahh! ..det måste finnas en ägare med någonstans som man kan kopiera ifrån för att det i slutändan skall bli gratis och helt förlustfritt för film producenterna. Så dom skall vara tacksamma i slutändan att filmen eller spelet når ut till en mycket större skara människor än vad den annars gjort om alla behövde betala för att titta eller spela. Har hört det förut många gånger men fattar fortfarande inte varför det är bättre för producenten än om alternativet var att det inte gick att sno?.
Är publiken större finns fler potentiella köpare. Är det inte så?
Suck.. alltså är du helt efterbliven (förlåt, men allvarligt, han har ju fan ingen hjärna)?
Tömmer du ett konto på pengar så försvinner ju pengarna från kontot.. kopierar du en film så har ägaren av originalet fortfarande kvar den "ofysiska" eller det "fysiska" originalet.. och om nu Kalle inte har råd att köpa filmen så har ju dom som gjort filmen inte förlorat några stålar alls eftersom han annars inte hade gjort det ändå. Fattar du?...
Nej. :$
*edit* ..ahh! ..det måste finnas en ägare med någonstans som man kan kopiera ifrån för att det i slutändan skall bli gratis och helt förlustfritt för film producenterna. Så dom skall vara tacksamma i slutändan att filmen eller spelet når ut till en mycket större skara människor än vad den annars gjort om alla behövde betala för att titta eller spela. Har hört det förut många gånger men fattar fortfarande inte varför det är bättre för producenten än om alternativet var att det inte gick att sno?.
Är publiken större finns fler potentiella köpare. Är det inte så?
Nope, du ställer "potentiella köpare" iform utav folk som skulle idka någon form utav välgörenhet för att betala efterhand för något som dom redan konsumerat och kostat dom 0:-.
Branchen fungerar inte så, gatumusikanter kanske.. men inte skiv & spelindustrin.
Skulle vara intressant att se en riktig underöskning på exempelvis försäljningen utav Crysis om det nu på något "fantasifullt" sätt inte gick att kopiera. Skulle vara kul att sedan jämföra dom försäljningssiffrorna med dagen aktuella siffror. Jag tror i min enfald att dom skulle öka markant.. men det är bara min mening.
"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"
Sioux, du kan fan inte vara sann.. dina idéer är ju som tagna ur någon fantasi värld. INGET som du säger är logiskt eller verklighetsbaserat. Allt är bara förvrängt - kom med något logiskt påstående eller svar så kan vi fortsätta diskussionen...
Angående Crysis så är det större trolighet att försäljningen hade minskat om det aldrig funnits piratkopiering pga att det lockar så många ungdomar till att spela.
"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"
Sioux, du kan fan inte vara sann.. dina idéer är ju som tagna ur någon fantasi värld. INGET som du säger är logiskt eller verklighetsbaserat. Allt är bara förvrängt - kom med något logiskt påstående eller svar så kan vi fortsätta diskussionen....
..kanske säger mer om dig än mig?
Angående Crysis så är det större trolighet att försäljningen hade minskat om det aldrig funnits piratkopiering pga att det lockar så många ungdomar till att spela.
Hur menar du nu då?
"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"
Hur menar du nu då?
Precis det ostmjuk_hamster sa.
Men visst, skulle piratkopiering tas bort nu (och funnits tidigare) så är det klart att försäljning hade höjts. Men ser man på en stor skala så tror jag att piratkopiering har hjälpt försäljningen på Crysis.
Hur menar du nu då?
Men visst, skulle piratkopiering tas bort nu (och funnits tidigare) så är det klart att försäljning hade höjts. Men ser man på en stor skala så tror jag att piratkopiering har hjälpt försäljningen på Crysis.
I min "fantasi värld" så är den enda business där man gödslar ut sk. "free samples" till stora mängder "potentiella köpare" = mat eller dryck eller tom. droger.
Alltså någonting som man konsumerar direkt och tycker om och kommer tillbaka för att konsumera mer utav och det resulterar i ett köp.
Jag får inte in det i mina beräkningar hur en gödsling med tex. spelet Crysis skulle få denna effekt?(bara i min fantasi värld förstås, så ta inte illa upp.)
Hur menar du nu då?
I min "fantasi värld" så är den enda business där man gödslar ut sk. "free samples" till stora mängder "potentiella köpare" = mat eller dryck eller tom. droger.
Alltså någonting som man konsumerar direkt och tycker om och kommer tillbaka för att konsumera mer utav och det resulterar i ett köp.
Jag får inte in det i mina beräkningar hur en gödsling med tex. spelet Crysis skulle få denna effekt?(bara i min fantasi värld förstås, så ta inte illa upp.)
...det fungerar ju precis lika PÅ STOR SKALA.
Köpte du ett spel för 10 år så tror jag nog att du köpte ett till spel efter för att du ville ha mer. Precis som det fungerat för alla. Folk laddar ner ett spel, sen vill dom ladda ner fler spel och dessa kanske ALDRIG hade köpt något spel ifall det inte fanns gratis att ladda ner först. Men sedan köper dom för att stödja företaget eller för att dom vill ha det boxat.... förstår du? ..................
tja.... om vi ska vara helt rättvisa så skulle musik/spel/film marknaden se rätt annorlunda ut om det var helt lagligt att ladda ner. vi hade exempelvis inte haft dyra storfilmer som sin city, sagan om ringen, star wars och så vidare. det hade fortfarande gjorts film, men på en mycket mindre skala.
Fast det är ju förutsatt att ingenting ändras förutom huruvida det är lagligt att tanka eller inte. Det finns en massa sätt att få betalt för sin produkt trots att det går att ladda hem filmen innan den har världspremiär - det handlar om att anpassa sig till en ny tid.
Rätt mig om jag har fel lave men har inte de allra dyraste filmerna kommit under samma period som fildelning varit en svensson-syssla? Det måste dessutom lönat sig bra eftersom uppföljare släpps på löpande band - du antar kanske att fildelning skulle öka markant om det blev lagligt?
Jo de dyraste film projekten kanske kommer nu men det är inte tack vare pirat kopiering. Det spelar ingen roll om en viss Castorfiber i Sverige sitter och laddar ner alla filmer han får syn på det är ju bara en av världen 6 miljarder men om alla laddade ner så hade det spelat roll. Hur får då käre castor för sig att det är just han som ska vad med i gruppen som inte betalar? Om all piratkopiering i alla länder skulle bli laglig så skulle vi antagligen få mer pirater. Btw så är det inte lagen som stoppar mig från att nerladda utan att jag tycker det är fel
Så att alla har förstått rätt nu så är min syn på piratkopiering så här: Du borde betala tillverkaren inom en viss tid t ex det är okej att ladda ner en 30 år gammal abba låt men den senaste kent får du betala för. Man borde få betala direkt per låt/film och inte ha en skatt och på så sätt sprida ut sina musik behovs kostnader över hela samhället. Bara för att du inte har råd att köpa allt du pekar på så betyder inte det att du har rätt ladda ner det. Ibland får man köpa grisen i säcken men med hjälp av recensenter och demon så kan vi nå ett hmm om vad vi köper. Om någon ser ett fel i min syn så får ni gjärna berätta det.;)
Jag kan tycka att det är i klass med att palla äpplen men trots allt...
Helt rätt, svenska polisen borde lägga mkt mer kraft på våldtäkter och misshandel m.m istället för nedladdning... tänk om.
Hur menar du nu då?
Köpte du ett spel för 10 år så tror jag nog att du köpte ett till spel efter för att du ville ha mer. Precis som det fungerat för alla. Folk laddar ner ett spel, sen vill dom ladda ner fler spel och dessa kanske ALDRIG hade köpt något spel ifall det inte fanns gratis att ladda ner först. Men sedan köper dom för att stödja företaget eller för att dom vill ha det boxat.... förstår du? ..................
Jo precis det där blir det. Först laddar du ner ett spel bara för att pröva hur det känns att ladda ner. Sen så laddar nu ner ett till och efter det laddar du ner alla spel och betalar för det du älskar, inte de du gillar och till sist laddar du ner allt och betalar inget. Föressten har du hört talas om demos. De är en kort version av spelet som spelföretag inte räknar med att få pengar från. På så sätt vet du om det var något för dig.
En sista sak bara sluta att kalla alla som inte tycker som du dumma i huvudet:down:
Helt rätt, svenska polisen borde lägga mkt mer kraft på våldtäkter och misshandel m.m istället för nedladdning... tänk om.
De borde bry sig om alla brott och jag undrar verkligen hur mkt aktivitet de har med piratkopieringen det enda mannen som gått till domstol var det inte ens polisen som hitta honom.
Jo de dyraste film projekten kanske kommer nu men det är inte tack vare pirat kopiering.
Ingen har sagt att de dyra filmprojekten kommer pga av fildelningen, det har du hittat på själv.
Det spelar ingen roll om en viss Castorfiber i Sverige sitter och laddar ner alla filmer han får syn på det är ju bara en av världen 6 miljarder men om alla laddade ner så hade det spelat roll.
Om du skall vara med och prata så läs i tråden innan, läs i alla fall det inlägg du citerar innan du öppnar munnen - du gör bara bort dig.
Kolla runt lite så hittar du kanske min inställning till fildelning, jag laddar inte ned illegalt, jag har råd att köpa mina saker. SKULLE det bli lagligt skulle jag vara först att tanka. Men det, gosse, är en helt annan femma.
Hur får då käre castor för sig att det är just han som ska vad med i gruppen som inte betalar?
Vet du ens själv vad du skrev här? Jag är en av dem som VILL betala - du har verkligen inte får en bokstav rätt så här långt.
Om all piratkopiering i alla länder skulle bli laglig så skulle vi antagligen få mer pirater.
Tror du verkligen det? Om alla får tanka vad de vill, tror du att fler gör det då? Har du tänkt fram det själv? Är det din poäng? (starkt ironiska inlägg detta, bara så du inte missar det)
Btw så är det inte lagen som stoppar mig från att nerladda utan att jag tycker det är fel
Vad är det som stoppar dig från att läsa de inlägg du kommenterar på då? För att du tycker de är fel?
Ställ dig sist i kön.
My goal in life is to be the person my dog thinks I am.
Nu är det ju så att svenska polisen har olika avdelningar för olika brott .
Och sist jag kollade var resurserna för it brott väldigt lite.
quod similis saporem blandeque coruscant
Nu är det ju så att svenska polisen har olika avdelningar för olika brott .
Och sist jag kollade var resurserna för it brott väldigt lite.
jo de vet ja, men de märks fan inte... visst ska de ta hand om alla brott, men vissa är ju mindre "viktiga"
än andra... eller ?!
[quote=CastorFiber]
Om all piratkopiering i alla länder skulle bli laglig så skulle vi antagligen få mer pirater.
Tror du verkligen det? Om alla får tanka vad de vill, tror du att fler gör det då? Har du tänkt fram det själv? Är det din poäng? (starkt ironiska inlägg detta, bara så du inte missar det)
OJ vilken diss du gav honom... ironi igen. om du ändå ska skriva skriv nått vettigt o försök inte "dissa" alla.
men om hur många följer egentligen den lagen?
vill man ladda ned så gör man väll det ??!
.. Folk laddar ner ett spel, sen vill dom ladda ner fler spel och dessa kanske ALDRIG hade köpt något spel ifall det inte fanns gratis att ladda ner först. Men sedan köper dom för att stödja företaget eller för att dom vill ha det boxat.... förstår du? ..................
Nope, ..and I never will!.
..trodde detta var en klysha som inte skulle dyka upp igen i första taget. Om det är denna logik du baserar din uppfattning om hur det går till eller skall gå till... så undrar jag vem som tillbringar mest tid i la la land.
And who killed the !¤#!"¤# demo?!
.. Folk laddar ner ett spel, sen vill dom ladda ner fler spel och dessa kanske ALDRIG hade köpt något spel ifall det inte fanns gratis att ladda ner först. Men sedan köper dom för att stödja företaget eller för att dom vill ha det boxat.... förstår du? ..................
Nope, ..and I never will!.
..trodde detta var en klysha som inte skulle dyka upp igen i första taget. Om det är denna logik du baserar din uppfattning om hur det går till eller skall gå till... så undrar jag vem som tillbringar mest tid i la la land.
And who killed the !¤#!"¤# demo?!
Vet inte... Väntar fortfarande på ett TDU demo... :/
edit: till PCn
Nej, jag måste erkänna att just det här förstår jag inte.... säger du inte själv här att piratkopiering i den mån det eventuellt gynnar tillverkaren bygger det på att folk faktiskt anser att piratkopiering är fel och att man har en skyldighet att betala för konsumerade lyxartiklar.... så om vi nu tar och som samhälle säger att nån sådan skyldighet inte finns hävdar du då att folk ändå kommer idka välgörenhet och ge pengar till tillverkaren i tillräklig omfattning för att finansiera nyutveckling....
"An open mind is like a fortress with its gate unbarred and unguarded."
.. And who killed the !¤#!"¤# demo?!
Vet inte... Väntar fortfarande på ett TDU demo... :/
edit: till PCn
OJ vilken diss du gav honom... ironi igen. om du ändå ska skriva skriv nått vettigt o försök inte "dissa" alla.
men om hur många följer egentligen den lagen?
vill man ladda ned så gör man väll det ??!
Jag "dissar" mycket folk eller? Så skriver jag bara ovettiga saker?
Du skall nog ta en kvällskurs med den andra killen och lära er läsa tillsammans.
My goal in life is to be the person my dog thinks I am.
Nej, jag måste erkänna att just det här förstår jag inte.... säger du inte själv här att piratkopiering i den mån det eventuellt gynnar tillverkaren bygger det på att folk faktiskt anser att piratkopiering är fel och att man har en skyldighet att betala för konsumerade lyxartiklar.... så om vi nu tar och som samhälle säger att nån sådan skyldighet inte finns hävdar du då att folk ändå kommer idka välgörenhet och ge pengar till tillverkaren i tillräklig omfattning för att finansiera nyutveckling....
Nej, det gör jag inte.
Jo de dyraste film projekten kanske kommer nu men det är inte tack vare pirat kopiering.
Ingen har sagt att de dyra filmprojekten kommer pga av fildelningen, det har du hittat på själv.
Nej men du sa nästan det.
Det spelar ingen roll om en viss Castorfiber i Sverige sitter och laddar ner alla filmer han får syn på det är ju bara en av världen 6 miljarder men om alla laddade ner så hade det spelat roll.
Om du skall vara med och prata så läs i tråden innan, läs i alla fall det inlägg du citerar innan du öppnar munnen - du gör bara bort dig.
Kolla runt lite så hittar du kanske min inställning till fildelning, jag laddar inte ned illegalt, jag har råd att köpa mina saker. SKULLE det bli lagligt skulle jag vara först att tanka. Men det, gosse, är en helt annan femma.
Jag tog namnet bara som ett exempel. Det kunde lika gärna stått x.
Hur får då käre castor för sig att det är just han som ska vad med i gruppen som inte betalar?
Vet du ens själv vad du skrev här? Jag är en av dem som VILL betala - du har verkligen inte får en bokstav rätt så här långt.
Som sagt tog ett namn
Btw så är det inte lagen som stoppar mig från att nerladda utan att jag tycker det är fel
Vad är det som stoppar dig från att läsa de inlägg du kommenterar på då? För att du tycker de är fel?
Ställ dig sist i kön.
Verkar som allt var ett missförstånd:up:
Roligt med diskutioner där båda sidorna har limmat fast sina skor..
Det alla väntar på är att "loading" ska visa vad som är rätt och fel
men om jag har en hårdisk som jag köpt.. som jag senare säljer till en kompis "Oformaterad"
och denna hd är full med music och film som jag köpt.
hur är lagen då? får inte jag sälja den då? vem fan har rätten att säga till mig.. nej du får inte sälja den?
vara bara en flummig fundering jag hadde..
och om man tänker på det... music bolagen spottar ut miljontals skivor som dom sedan säljer..
men säljer du 1 ända skiva så bryter du imot den så kallade lagen.. och ska betala miljon i skadebelop till samma bolag som spottade ut den där skivan ifrån första början..
rofl..
vi är myrorna i en stor stor myrstack... typ
men om jag har en hårdisk som jag köpt.. som jag senare säljer till en kompis "Oformaterad"
och denna hd är full med music och film som jag köpt.
hur är lagen då? får inte jag sälja den då? vem fan har rätten att säga till mig.. nej du får inte sälja den?
vara bara en flummig fundering jag hadde..
och om man tänker på det... music bolagen spottar ut miljontals skivor som dom sedan säljer..
men säljer du 1 ända skiva så bryter du imot den så kallade lagen.. och ska betala miljon i skadebelop till samma bolag som spottade ut den där skivan ifrån första början..
rofl..
vi är myrorna i en stor stor myrstack... typ
Nej du får inte sälja hårddisken om du vet om att det finns musik och dyl på den men om du tror att hårddisken är tom på innehåll så enligt lagen så kan du inte drabbas av något.
Du får inte sälja musik eller film som inte är orginal .
Sen att det är helt omöjligt för polis att komma på dig göra detta är en annan femma sen tror jag inte dom gör nått åt det om dom inte fått in en anmälan att du säljer musik olagligt.
I regel så är polisen soft när det gäller dylika saker iaf när man pratat med polisen om det
quod similis saporem blandeque coruscant
Hörde en komiker säga en rätt rolig grej om dom budskapen APB och liknande Amerikanska myndigheter har innan du kollar på en film du har hyrt/köpt.
Dom jämnställer ju piratkopieringen med stöld av bilar, handväskor osv.
You wouldn't steal a car....
Men om min polare hade precis köpt en ny bil modell -07 och ringt och frågat om jag hade velat ha en kopia?
Ställer mig neutralt i denna frågan faktiskt, jag laddar ner men det sträcker sig enbart till tv-serier, men jag vet att det är fel tänker inte komma med något argument för att stilla mitt samvete.
PSNid: Hjod
XBLID: Hjod