Ny CPU, vilken?
Tjo.
Sitter på ett Gigabyte 965P-DS4 (rev 1.0) och köpte häromdagen ett GTX280. Nu verkar inte kortet prestera så bra som jag hoppats och har då fått höra att min CPU - en E6600 - är en bottleneck för grafikkortet. Håller ni med om det?
Om ja, vilken CPU ska jag skaffa mig? Hört att det mest prisvärda är en E8300. Kommer den nya att släppa kopplet på GTX280an tro?
MVH
E8400*
Se även till att du fixar en bra fläkt till det så du kan klocka upp den i 3.8-4GHz
Och ja det borde hjälpa rätt bra, du kan möjligtvis förvänta dig lite kasst performance i någon månad till, minst - i och med att det tar lite tid för nya drivers att komma ut.
I övrigt, är du säker på att du stoppade ditt GTX280 i rätt PCI-e port?(Ditt kort kommer med både 16x och 4x, enligt manualen till ditt moderkort är det PCI-e porten närmast CPU'n som gäller. Kanske låter lite fånigt men hade en kompis göra precis det här.
En annan sak du kan göra är ju att köra full drivercleaner och ta bort allt som hör med både gamla och nya kortet att göra och ominstallera drivrutinerna, eller helt enkelt köra en format - gamla spökdrivers ställer till med en jävla massa skumma problem och prestanda drops.
Definitivt klockning som gäller. Moderkortet är ett rätt respektabelt kort för just överklockning... Läs lite och dra upp processorn i 3.2 så är du hemma sen. Enkelt och framför allt gratis.
CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm
Om någonting går sönder så har man inte läst om det och då får man skylla sig själv :). Aldrig hört talas om att någon förstört något genom klockning på ett vettigt sätt.
CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm
Okej, tack för alla svar
De flesta verkar tycka att jag ska överklocka. So be it!
Har rätt billiga A-Data DDR2 PC5300 minnen.
Det var så längesedan jag klockade att jag glömt lite hur man gör så jag läste precis igenom Sweclockers överklockningsguide. Tyvärr blev jag inte så mkt smartare för det (vilket antagligen beror på att jag är sjukt trött) men saken är iaf att jag inte orkar klocka minnerna eftersom jag ändå inte tror dom pallar överklockning. Och jag orkar inte fixa flänsar, såga i chassit för att fixa nya chassisfläktplatser o.s.v.
Går det att bara klocka CPUn och låta minnerna gå i sin originalhastighet?