Resident Evil 5

Medlem

Kontrollerna är det inget fel på överhuvudtaget, vilket har påpekats tidigare. Jag tycker heller att spelet inte är för svårt på amateur, dör du på samma ställe hela tiden gör du något fel. Ang fiendens AI (springandet som nämndes i testet) så är det så de parasiterade beter sig (plagas v1/2)... Har testaren missat att man kan ställa huruvida Sheva ska attackera eller endast följa med och täcka spelaren? Verkar så. Tomas brukar skriva bra tester men denna gång får han göra om sin hemläxa tycker jag. Du har missat en hel del!


signatur

Tempus fugit.

Medlem
Skrivet av nmd241:

Väldigt tråkigt att spelet är klarat på under 10 timmar när utvecklarna lovade en längd på 20-30. Uselt.

För övrigt borde det startas en påskrivningslista med en önskan på nysläpp av Resident Evil 1 med förbättrad grafik. Vore ju helt fenomentalt, det spelet skulle säkerligen sälja mer än varenda uppföljare.

Detta finns redan nmd241. En RE1-remake till GameCube. Grymt bra spel i övrigt, synd bara att GCn inte blev direkt stor.

Här har du en VÄLDIGT utförlig recension.

http://www.videogamesblogger.com/2009/03/12/resident-evil-1-g...

Medlem

Jag borde ha spelat på svårighetsgraden "Veteran" direkt om det är så att man kan spela pro senare. Får väl varva det två gånger till då.

Medlem

Grymnt bra spel om man kan acceptera lite brister i AI och knepiga handkontroller. Jag själv gav nästan upp efter att ha spelat chapter 1 då jag blev så besviken för jag hadde svårt att acceptera kontrollerna och AI på medspelaren.

Som tur är gav jag spelet en andra chans och kan bara konstantera att det är hellt suveränt spel. Tog ett tag att vänja sig vid kontrollerna. Saknar dock att dem inte använt ps3 SIXAXIS möjlighet för att skaka av sig fiender i närstrid typ som dem har på Resident evil 4 på Wii.

Saknar du ps3 spelare att spela koperativt och är över 30år så adda mig scooby4ever på ditt ps3 system.

Medlem

Jag har äntligen orkat läsa recensionen nu, och jag fann ett par fel. Kontrollerna går att ändra, default va väldigt konstigt, men bara att gå in i menyn så man får samma kontroller som i RE4. Som andra påpekat redan, så kan man visst ändra vad som ligger på vilken snabbvalsknapp under spelets gång, att detta bara går att göra i mellanmenyerna, som recensenten påstår, är en lögn.

Annars kan jag hålla med om att det tar ett tag att vänja sig vid farten och kontrollerna, trots att man spelat fyran. Men det tog bara 30 minuter ungefär. Sen tycker jag det här med att man inte kan gå och skjuta samtidigt känns lite dumt att klaga på. Det har man ju inte gjort i NÅGOT av spelen. Ja förutom vissa undantag, av uppenbara anledningar.

Atmosfären och grafiken är perfekt, även ljudet.
När det gäller "skräck", så vet jag inte... Det är stressigt emellanåt, när fiender svärmar runt omkring en, men då gäller det att lägga benen på ryggen och springa.
Bossarna är fantastiska att slåss mot

Håller med betyget, inte en 5:a. Men gott och väl en stark 4:a

Medlem
Skrivet av Tompa:

de enda betyg som betyder nåt är mellan 70 och 100, resten är utfyllnad.

Det enda som betyder något är mellan 3.5 och 5, resten är utfyllnad, ni borda skaffa ett system som inte har det problemet, 1-2 rekommenderar jag.
Helt absurt, jag har ingen aning vad det där ska betyda, och om det i en drömvärld faktiskt skulle stämma så skulle det inte vara annorlunda än någon annat system med 3 pinnhål eller fler.

Skrivet av Tompa:

Och, hur motiverar man ett stegs skillnad? Endast i det absolut högsta skiktet (högre än 85-90) spelar det nån roll, att motivera varför ett spel får 71 istället för 72 är i princip omöjligt. För att inte tala om 48 istället för 39...

För att det spelet som får 72 tycker man är något bättre än 71 spelet är, såklart. Varför skulle det automatiskt vara negativt med små skillnader i betygen? Och det är klart det spelar någon roll på alla nivåer, det säger ju sig självt. Och om man av någon anledning skulle föreställa sig att det inte spelar någon roll så är det inga negativa saker med små skillnader.

Skrivet av Tompa:

1-5 ger varje steg stor betydelse, vilket är bra.

Helt sjuk kommentar. Det är såklart inte något positivt i sig. 1-100 har också stora steg mellan betygen, med fördelen att man får veta vilket spel som dom tyckte var bäst av ett spel som fick 71 och ett spel som fick 89. Det finns INGEN anledning att ha 1-5 så länge man inte har problem med stora tal eller någonting, jag vet inte.

Skrivet av Tompa:

Nackdelen är att man ibland har väldigt svårt att välja vilket betyg som passar bäst. 1-10 slipar bort lite av nackdelen med 1-5-skalan men samtidigt minskar varje stegs betydelse.

Det är något som talar för 100 och emot 5systemet. Desto mer problem man har att välja med 1-5 desto längre mellan siffrorna ligger man och desto sämre rätt blir då betyget som man ger.

Det här är det tråkiga problemet som youtube har. Där har ungefär alla filmer som är värda att se fått 5av5, så då blir det enda relevanta att få reda på är om dom är värda att se istället för att kunna göra intressanta saker som att jämföra filmer emellan och se topplistan på bäst genomsnitt.

Redaktör
Skrivet av edsf:

Feedback

Med skalan 1-5 får varje steg avsevärt större betydelse än med systemet 1-100, det är väl alldeles uppenbart? Om du sen inte bryr dig om vissa lägre steg är en annan sak, de är fortfarande väldigt mycket mer betydelsefulla än, säg, det enskilda betyget 73 på en 100-skala.

Min poäng med kritiken mot procentbetyg är att det bara är i de absolut högsta regionerna (+85, på ett ungefär) som ett stegs skillnad faktiskt betyder något, och som man faktiskt kan motivera varför man ger en procents högre eller lägre betyg. Man kan nämligen jämföra med andra spel som fått extremt högt betyg och avgöra om man tycker aktuellt spel är bättre eller sämre. Finliret alltså, det är procentbetygens stora (och i mitt tycke enda) fördel.

Jag vet att 72 markerar ett bättre spel än 71, det var inte det jag frågade om. Frågan är hur man som recensent motiverar det. Ju längre från toppbetygen, desto mindre betydelse får de små nyanserna, som sagt. Om du märker någon markant skillnad mellan ett spel som får 55 i betyg istället för 54 ber jag att få gratulera, jag gör det inte. Jag har nämligen recenserat för publikationer som använder procentbetyg, därför vet jag att det är skitsvårt.

Jag försöker inte totalsåga procentbetygen, om du trodde det. Det jag är ute efter är att belysa för- och nackdelar med de olika skalorna. I min värld betyder fler steg fler problem. Alla har förstås sin fulla rätt att tycka annorlunda, men det är så det funkar för oss som sätter betyg här på FZ.


signatur
Medlem

jaa jag vet inte, det känns inte som om det finns något nytt jag testade demot och
det verkade enformigt och eftersom utvecklare (oftast) tar med det bästa med spelen in i demot jag gillade re4 för att det var varierande bara för att man är bäst måste man anstränga sig och inte tro att allt ordnar sig men jag kan lika gärna ha
rätt eller fel


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Tråkigt att man inte kan gå när man siktar.. Blir nog inget köp.


signatur

Mess with the best, die like the rest. ^^

123
Skriv svar