Frågor om mitt grafikkort(GF8800GTS 320MB)

Inaktiv
Frågor om mitt grafikkort(GF8800GTS 320MB)

Jag vill kunna spela crysis på de högsta inställningarna med mindre lagg och undrar hur jag kan överklocka det på bästa sätt. Samtidigt tänka jag fråga lite om mitt kort. Jag är relativt ny med datorer och jag köpte nyss min första dator och köpte ett GF8800GTS 320MB kort. Är GT bättre än GTS och vad ska jag tänka på nästa gång jag ska köpa nytt grafikkort?

Inaktiv

Ja GT är bättre. Enligt alla recensioner så är det nästan i klass med ett GTX fast halva priset Har ett likadant som dig i 2 dagar till Och tyväär kommer du inte att kunna maxa Crysis med det, 320MB räcker inte till för det.

Inaktiv

Men ska jag köpa ett GT istället eller ska jag vänta tills GF9000 serien kommer?

Inaktiv

man kan väll inte säga att GT är i klass med GTX heller, däremot kommer det nära lite då och då...

Inaktiv

Men är det verkligen värt att köpa ett nytt grafikkort när jag inte har haft detta särskilt länge?

Medlem

Nej 8800 gts duger utmärkt till allt, förutom Crysis då. Du kan överklocka så kanske du får mer fps.
Har mitt GTS klockat till 650/900*2, kortet svarar väldigt bra på klocken och i Crysis som är väldigt GPU beroende får jag märkvärt mer FPS.


signatur

<3

Inaktiv

Har du bra kylare till ditt grafikkort(behöver jag en bra kylare?)? Om man inte behöver en bra kylare om man ska klocka, hur är då det bästa sättet att klocka mitt grafikkort:)

Medlem

Ju bättre kylare du har desto större chans är det att kortet går stablit med högre klockning då tempraturen spelar stor roll. Själv har jag en Thermalright HR-03 plus på mitt kort, är förmodligen den bästa kylaren till 8800 serien. Du behöver nödvändigtvis inte byta kylare men man kommer nog lite högre upp med klocken med bättre tempraturer (dock inte i alla fall).
Du kan ju testa att klocka litegran med Rivatuner eller nTune och se hur tempen ser ut och om spelen går stabilt osv.
Sen så kan man med ATITool lätt kolla om kortet är stabilt då det har ett inbyggt test.

Själv får jag ca 21% mer fps i Crysis GPU test när jag kör klockat, vilket är väldigt bra. Hur resultaten blir varierar från kort till kort. Komihåg att inte dra iväg för mycket då det finns en risk att kortet dör.


signatur

<3

Inaktiv

Kan jag klocka lite utan kylare eller är det nödvändigt?

Medlem
Skrivet av Jigsaw:

Kan jag klocka lite utan kylare eller är det nödvändigt?

Kylare har du garanterat redan, då alla grafikkort är utrustade med sånt redan från början. Du kan överklocka ditt kort som det är nu, ja.


signatur

<3

Inaktiv

Tack för hjälpen:P Men till en sista fråga, hur mycket ska en hälsosam temp ligga på och hur mycket tror du jag kan klocka med standard fläcktar som jag fick med chassit utan att något kraschar?

Medlem

Tempen för mitt 8800GTS med vanlig kylare låg på max ca 80c när det stressades med ATITools test. Det är ju ganska högt men jag har för mig att 8800 korten klarar såna tempraturer utan att ta skada. Hur mycket du kan klocka kan jag inte säga, beror på när ditt g-kort börjar bli instablit. Du får testa dig fram. Kom ihåg att klocka lite itaget, typ 5-10 mhz.


signatur

<3

Inaktiv

Är det bara temperaturen man ska ha koll på? Det som kan gå snett är alltså att det blir för varmt och man bränner gpu:n? Kan andra delar i datorn ta skada också?

Medlem

Ja tempen är det man bör vara försiktig med. När man klockar ett grafikkort är det enbart det som påverkas. Klockar man GPUn på G-kortet bör man se efter tempen på just GPUn osv. Tempen på G-kortets minne är inte lika vanligt att man kan läsa av så klockar man det bör man vara lite mer försiktig.


signatur

<3

Inaktiv

Var jag hittar jag tempen på mitt GPU.

Medlem

Tempen på GPUn kan du läsa av med nTune eller Everest Home.


signatur

<3

Inaktiv

Jag har testat lite nu med mitt 8800gtx. När jag ökar hertzen till typ 630mhz (575mhz core bus default) så fryser spelet(Crysis demo). Vad är det för fel? Temperaturen ligger på runt 60 grader. Måste man öka volten till kortet och hur gör man det? Finns det några risker med det?

Tacksam för svar.

Medlem

Fryser sig spelet så är kortet antagligen ostablit vid den klocken. Att höja spänningen till GPUn hade antagligen gjort att det gått stabilare, risken med det är ju att kortet kommer bli betydligt varmare. Har aldrig gjort det själv så det kan jag inte hjälpa dig med, men jag skulle inte rekommendera det.
Vad har du för kylare btw?


signatur

<3

Inaktiv

Jag har originalkylare på och ett antech ninehundred chassi.
Hur fick du ditt stabilt? Använder du ntune eller? Är det så att 8800gts går att klocka mer än 8800gtx utan en volthöjning? Om ditt kort har original 500mhz så det ju en höjning på 150mhz. Mitt går bara höja mellan 50-60mhz innan det blir instabilt. Kör förresten demot med allt på very high, aa x4, 1680x1050 i xp 64(jag har ändrat i cfg filer för att kunna köra i xp på very high) och får 20-23fps oklockat.

Medlem

Ett kort kan klocka väldigt olika jämnfört med ett annat, även fast det är presic samma model. Nu går GTX redan i ganska hög hastighet och jag har för mig att det inte klockar lika bra som ett GTS procentuellt.
Just nu använder jag nTune till att klocka då Rivatuner eller ATITool inte funkat så bra med Nvidias senaste beta drivare, men vilket program man använder spelar inte så stor roll.
När du säger att ditt kort är ca 60 grader har du tagit tempen när du spelat då? För det är rätt låga tempraturer för ett GTX med bara standard kylaren.

Sen om du är ute efter mer FPS i Crysis så rekommenderar jag först och främst att dra ner på grafiken. Även fast du lyckas klocka kortet 20% mer så kommer du få högst 20% mer FPS i spelet och 20% av 20 FPS är bara 4 FPS.


signatur

<3

Inaktiv

Tempen gick till 68 grader efter en stunds spelande. Jag har skruvat upp gpu fläkten till 85%. Dessutom är det bra luftflöde i ett antech ninehundred.

Medlem

Antagligen kommer du inte högre än så nu. En grej man kan göra för att se om man kan komma högre med en lägre temp är att öppna ett fönster så att det kommer in rejält med kalluft.


signatur

<3

Inaktiv

Men är G92GTS ett bättre köp(när det kommmer) än GT och är det värt det?

Inaktiv
Skrivet av Jigsaw:

Men är G92GTS ett bättre köp(när det kommmer) än GT och är det värt det?

Finns ingen G92 GTS, den kommer att baseras på G80 som den förra..

http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

nj
Medlem
Skrivet av ForEvo:
Skrivet av Jigsaw:

Men är G92GTS ett bättre köp(när det kommmer) än GT och är det värt det?

Finns ingen G92 GTS, den kommer att baseras på G80 som den förra..

http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

Det flyter omkring information om både en uppdaterad G80-variant av 8800GTS, men även att nVIDIA ska släppa en version baserad på G92-kärnan (se DailyTech samt Expreview.com).

1
Skriv svar