The Last Remnant

Robot
The Last Remnant

FZ har levt det ystra livet som svärdförsedd tonåring när japanska Square Enix i dagarna bjuder på stridstät fantasy i det Xbox 360-exklusiva rollspelet The Last Remnant. Följ med på en tur bland gående fiskar, talande katter och hackande bilduppdatering.

#square-enix, #the-last-remnant, #microsoft, #epic, #mass-effect


Medlem
FZ recenserar The Last Remnant

Okej att stridsscenen såg ful ut men trodde inte spelet skulel va så här kasst.

ptr
Medlem

Trodde det här skulle komma till ps3 också, vad hände? Och om det är garanterat så borde ju spelsidan här på FZ ändras kan man ju tycka. Antar att man får hålla ut tills FF13 kommer....

Medlem

Trodde aldrig det var såhär kasst


signatur

What else could I say?
Everyone is gay.

Medlem

Lägsta betyget jag sett hittills. De flesta andra ger det ett OK betyg, men inte super. Jag hoppas att PS3 versionen är om något lite bättre än 360 versionen. >_>

Medlem

Verkar ju bra! xD

Medlem

Bilden högst upp i recensionen: en Krogan!

Inaktiv

konstigt att beskriva det som 360-exklusivt.. PS3-versionen blev försenad några månader, precis som en massa andra UE3-spel... men exklusivt är det inte

Medlem

Tycker folk förväntar sig för mycket av Jrpg och gnäller på att dom är Linjära, Nya exp till NWN2 är ju en total katastrof tackvare att dom gått ifrån ett mer linjärt upplägg. Ungefär som att klaga på att ett bilspel innehåller bilar.

Det som dödar spelet är tekniska problem, som framerate drops och texture popups som är långt ifrån acceptabla.

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Tycker folk förväntar sig för mycket av Jrpg och gnäller på att dom är Linjära, Nya exp till NWN2 är ju en total katastrof tackvare att dom gått ifrån ett mer linjärt upplägg. Ungefär som att klaga på att ett bilspel innehåller bilar.

Det som dödar spelet är tekniska problem, som framerate drops och texture popups som är långt ifrån acceptabla.

Hear hear.

Därför jag slutade med JRPG för de är så stela, linjära och alltid samma överdrivna karaktärer.


signatur

Just an honest man in a leather mask

Inaktiv

"Linjär berättelseteknik, livlös spelvärld, snabbt enformigt" ... Är inte det hela definitionen för ett jrpg?

Medlem

Det är piraternas fel att det här spelet säljer så dåligt!

Medlem

Får hoppas det är någorlunda spelbart iaf. Stridssystemet verkar ju vara lite likt gamla ogre battle att man slåss med grupper och att de sedan själv agerar i själva striderna.

Själv beställde jag spelet från play.com för bara 270kr så ifall det suger allt för hårt blir det bara att dra inom game och byta in det för 300kr.

Inaktiv

Nej Dalle, det är för att spelet suger.

Och som sagt att vara förvånad över att ett JRPG är linjärt är lika chockerande som att solen går upp.

Medlem

Jag tillhör genrens mest tålmodiga och förlåtande entusiaster.


signatur
Medlem
Inaktiv

Precis som andra nämnt är det ju inte alls exklusivt till 360. Det var väl sagt att det skulle vara så från början har jag för mig, men inte sedan flertalet månader tillbaka.


signatur

Till frågor finns det alltid svar, men för varje svar kommer också en fråga.

Medlem

Jag kommer aldrig förstå tjusningen med jrpgs. När jag var ung och dum köpte jag både FF7 och FF8 till Playstation. Jag var aldrig ens i närheten av att klara ut dom, för man ledsnade helt enkelt till slut, när storyn skruvats upp det sjuttiofjärde varvet i någon totalt sanslös, knäpp vändning. Och när man kallat fram ännu en av gudarnas gudar som i en oavbruten sekvens (jajamen, den gick aldrig trycka bort) i 5 minuter sliter loss halva planeten och kastar den på de två luddiga, rosa husen som tydligen är mina fiender. Det var väldigt, väldigt tröttsamt när man sett samma lama mörda-hela-världen sekvens 50 ggr.

Hela spelen går ut på att grinda monster som i ett MMORPG när det är som sämst, fast detta är i single player. Och det är gjort i det sämsta stridssystemet någonsin, det tråkiga, extremt tidsödande, turordningsbaserade bajset som trycktes ut i porslinet för 20 år sedan och aldrig getts upp på.

Hur den här genren fortfarande lever och spelas av så många begriper jag inte. Extremt tråkiga strider (som är 90% av spelet), alltid en lika skrattretande story som kramas ur mer än det sista ur Kalles kaviartuben i en 5-barnsfamilj, karaktärer som man bara skakar på huvudet åt och fiender som man skakar ännu mer på huvudet åt.

Konceptet för nästa jrpg: "Låt oss ha en extremt blyg, apatisk och depressiv metrosexual kille som suttit i en frisersalong från 5-9 varje morgon (hjälten). Han kan ha ett djur som kan tala som man får loss runt lvl 5-7, som egentligen motståndarna hade forskat fram. Ha alltid en orgie i barnsliga "kvinnor" på speed att välja emellan, men en måste alltid vara en pojkflicka som tycker om maskiner.

Antagonisten bör vara precis som hjälten, se ovan, fast han är antagligen inte lika blyg, eftersom han vill mörda hela hembyn, hemstaden, hemlandet och sedan hemvärlden. Kanske universum också när vi ändå har fått kläderna varma.

I din serie slumpvis levelgrinding slänger vi in lite passande fiender (en hög snurrande skiftnycklar och muttrar med ögon i en fabrik, lite svampar och sjögräs med ögon i naturen). Du måste givetvis uppgradera dina kompanjoners utrustning också mot exakt identisk sådan hela tiden, eftersom motståndarmuttrarna- och sjögräset bytts ut mot ett svävande hus och en rosa blobb med antenner och dessa har mer HP.

Men ja, det måste ju kännas som det finns en poäng med den meningslösa grindingen, så du får lite nya arga sätt att döda skiftnycklarna på. Någon superduperattack när du fått jättemycket stryk (det är ju logiskt...) och kanske lite färgade klot som tar fram lite jättearga gudar som kastar planeter ur omloppsbana in i pannan (om de har någon) på motståndarna, som genast förlorar exakt 6500 HP. Din jättearga attack gör 8600, men det är kanske bara coolt att du är mer förödande än en två kolliderande planeter.

Nej, jag ids inte fortsätta. Hursomhelst, hur man kan ha med ordet "role playing" i JRPG:s är skrattretande. Det finns inget karaktärsutvecklande, förutom att du "lär" dig nya sätt att skiva hus, allt som spelet fortskrider. Med ditt jätte, jättestora svärd som metrosexualarmarna - som aldrig sett en hantel - inte har några som helst problem att svinga.

Medlem

Hoppsan. Låter traumatiskt det där.

Nåja, vi kan inte förstå allt här i världen. Jag begriper till exempel inte varför folk spelar Halo.


signatur
Medlem

Lite väl lågt betyg IMO... men ja jag går ALDRIG efter betyg när jag köper spel ändå så... men jag ska INTE köpa det till 360, hoppas de fixar laggen till PS3 versionen.

Medlem
Skrivet av Schimpans:

Jag kommer aldrig förstå tjusningen med jrpgs. När jag var ung och dum köpte jag både FF7 och FF8 till Playstation. Jag var aldrig ens i närheten av att klara ut dom, för man ledsnade helt enkelt till slut, när storyn skruvats upp det sjuttiofjärde varvet i någon totalt sanslös, knäpp vändning. Och när man kallat fram ännu en av gudarnas gudar som i en oavbruten sekvens (jajamen, den gick aldrig trycka bort) i 5 minuter sliter loss halva planeten och kastar den på de två luddiga, rosa husen som tydligen är mina fiender. Det var väldigt, väldigt tröttsamt när man sett samma lama mörda-hela-världen sekvens 50 ggr.

Hela spelen går ut på att grinda monster som i ett MMORPG när det är som sämst, fast detta är i single player. Och det är gjort i det sämsta stridssystemet någonsin, det tråkiga, extremt tidsödande, turordningsbaserade bajset som trycktes ut i porslinet för 20 år sedan och aldrig getts upp på.

Hur den här genren fortfarande lever och spelas av så många begriper jag inte. Extremt tråkiga strider (som är 90% av spelet), alltid en lika skrattretande story som kramas ur mer än det sista ur Kalles kaviartuben i en 5-barnsfamilj, karaktärer som man bara skakar på huvudet åt och fiender som man skakar ännu mer på huvudet åt.

Konceptet för nästa jrpg: "Låt oss ha en extremt blyg, apatisk och depressiv metrosexual kille som suttit i en frisersalong från 5-9 varje morgon (hjälten). Han kan ha ett djur som kan tala som man får loss runt lvl 5-7, som egentligen motståndarna hade forskat fram. Ha alltid en orgie i barnsliga "kvinnor" på speed att välja emellan, men en måste alltid vara en pojkflicka som tycker om maskiner.

Antagonisten bör vara precis som hjälten, se ovan, fast han är antagligen inte lika blyg, eftersom han vill mörda hela hembyn, hemstaden, hemlandet och sedan hemvärlden. Kanske universum också när vi ändå har fått kläderna varma.

I din serie slumpvis levelgrinding slänger vi in lite passande fiender (en hög snurrande skiftnycklar och muttrar med ögon i en fabrik, lite svampar och sjögräs med ögon i naturen). Du måste givetvis uppgradera dina kompanjoners utrustning också mot exakt identisk sådan hela tiden, eftersom motståndarmuttrarna- och sjögräset bytts ut mot ett svävande hus och en rosa blobb med antenner och dessa har mer HP.

Men ja, det måste ju kännas som det finns en poäng med den meningslösa grindingen, så du får lite nya arga sätt att döda skiftnycklarna på. Någon superduperattack när du fått jättemycket stryk (det är ju logiskt...) och kanske lite färgade klot som tar fram lite jättearga gudar som kastar planeter ur omloppsbana in i pannan (om de har någon) på motståndarna, som genast förlorar exakt 6500 HP. Din jättearga attack gör 8600, men det är kanske bara coolt att du är mer förödande än en två kolliderande planeter.

Nej, jag ids inte fortsätta. Hursomhelst, hur man kan ha med ordet "role playing" i JRPG:s är skrattretande. Det finns inget karaktärsutvecklande, förutom att du "lär" dig nya sätt att skiva hus, allt som spelet fortskrider. Med ditt jätte, jättestora svärd som metrosexualarmarna - som aldrig sett en hantel - inte har några som helst problem att svinga.

fuck yeah! 100:de inlägget förresten!

Inaktiv

hmm någon som skrivit här som har spelat spelet? litar inte riktigt på Recensent, sorry men är nåt fel när någon som listar fps spel som sina favorit spel Recensenerar rollspel enligt min mening.

vart mycket gnäll på buggar och dyligt från alla håll men där i mot game playet som han sågar har jag sett blivit hyllat från andra håll dessutom så har läsar reviews på gamespot och ign varit positiva så skulle villja veta vad fan som är fel på spelet förrutom grafik glictchar och buggiga texturer efter som alla Recensenter (som i regel har grafiken som första kreterium och gameplay som andra) har sågat det men det i regel ligger på7-8/10 av läsare.

Inaktiv

Kolla in recensionen på gametrailer.com istället. Ger en mer rättvis bild av spelet imo.

Inaktiv

Bara för att väga upp med en annan vinkel. Jag spelar det nu, och gillar det. Genren (jrpg) är ngrlunda fräsch för mej, i princip bara kört Blue Dragon och Eternal Sonata tidigare. Jag har jättekul med TLR, combat är den stora behållningen, roligt som fan, massor med strategi, blandat med riktigt snygga "utföranden". Bra flow och det bjuder på en uppsjö med variationer och en bra "aha, det är så det funkar"-känsla.

Visst, Square-Enix är ju inte kungarna på UE3, men i det stora hela funkar det fint. Kör spelet från HD, ser ngn enstaka tearing, annars är det mest texturepoppningen som sticker ut. Typ samma nivå som Mass Effect.

Vet inte om jag har för låga krav eller vad det är, men detta spelet verkar enormt undervärderat ?! Spelar mej ingen större roll, var länge sedan jag brydde mej om recensioner. Jag har kul som fan, surfa runt lite på vad actual spelare tycker och ta de trötta recensenterna med en nypa salt.

Medlem
Skrivet av quickben:

hmm någon som skrivit här som har spelat spelet? litar inte riktigt på Recensent, sorry men är nåt fel när någon som listar fps spel som sina favorit spel Recensenerar rollspel enligt min mening.

Jag har spelat det, jag gillar JRPGs, jag lade ned spelet efter två timmar och inte tagit upp det igen.


signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

Inaktiv

Har nyligen kört igenom Mass Effect och NWN2: Mask of the Betrayer.
Kvalitetsskillnaden på wrpg:s och dagens tragiska jrpg:s är så stor att jag inte fattar varför japsen inte lägger ner sin spelindustri.

Inaktiv
Skrivet av gryzor:
Skrivet av quickben:

hmm någon som skrivit här som har spelat spelet? litar inte riktigt på Recensent, sorry men är nåt fel när någon som listar fps spel som sina favorit spel Recensenerar rollspel enligt min mening.

Jag har spelat det, jag gillar JRPGs, jag lade ned spelet efter två timmar och inte tagit upp det igen.

och vad var det för fel på det? endast grafik buggar eller vad var det som saknades?

Inaktiv

Att linjär berättelseteknik skulle vara ett minus vet jag inte om jag håller med om. En linjär berättelse kan skrivas mycket bättre och vara mer intressant än en "modern" öppen story. Nu vet jag ju inte om storyn i detta spelet är bra och det är ju en annan sak. Men att sätta linjär berättelseteknik som minus tycker jag är lite konstigt.

Medlem
Skrivet av Schimpans:

Jag kommer aldrig förstå tjusningen med jrpgs. När jag var ung och dum köpte jag både FF7 och FF8 till Playstation. Jag var aldrig ens i närheten av att klara ut dom, för man ledsnade helt enkelt till slut, när storyn skruvats upp det sjuttiofjärde varvet i någon totalt sanslös, knäpp vändning. Och när man kallat fram ännu en av gudarnas gudar som i en oavbruten sekvens (jajamen, den gick aldrig trycka bort) i 5 minuter sliter loss halva planeten och kastar den på de två luddiga, rosa husen som tydligen är mina fiender. Det var väldigt, väldigt tröttsamt när man sett samma lama mörda-hela-världen sekvens 50 ggr.

Hela spelen går ut på att grinda monster som i ett MMORPG när det är som sämst, fast detta är i single player. Och det är gjort i det sämsta stridssystemet någonsin, det tråkiga, extremt tidsödande, turordningsbaserade bajset som trycktes ut i porslinet för 20 år sedan och aldrig getts upp på.

Hur den här genren fortfarande lever och spelas av så många begriper jag inte. Extremt tråkiga strider (som är 90% av spelet), alltid en lika skrattretande story som kramas ur mer än det sista ur Kalles kaviartuben i en 5-barnsfamilj, karaktärer som man bara skakar på huvudet åt och fiender som man skakar ännu mer på huvudet åt.

Konceptet för nästa jrpg: "Låt oss ha en extremt blyg, apatisk och depressiv metrosexual kille som suttit i en frisersalong från 5-9 varje morgon (hjälten). Han kan ha ett djur som kan tala som man får loss runt lvl 5-7, som egentligen motståndarna hade forskat fram. Ha alltid en orgie i barnsliga "kvinnor" på speed att välja emellan, men en måste alltid vara en pojkflicka som tycker om maskiner.

Antagonisten bör vara precis som hjälten, se ovan, fast han är antagligen inte lika blyg, eftersom han vill mörda hela hembyn, hemstaden, hemlandet och sedan hemvärlden. Kanske universum också när vi ändå har fått kläderna varma.

I din serie slumpvis levelgrinding slänger vi in lite passande fiender (en hög snurrande skiftnycklar och muttrar med ögon i en fabrik, lite svampar och sjögräs med ögon i naturen). Du måste givetvis uppgradera dina kompanjoners utrustning också mot exakt identisk sådan hela tiden, eftersom motståndarmuttrarna- och sjögräset bytts ut mot ett svävande hus och en rosa blobb med antenner och dessa har mer HP.

Men ja, det måste ju kännas som det finns en poäng med den meningslösa grindingen, så du får lite nya arga sätt att döda skiftnycklarna på. Någon superduperattack när du fått jättemycket stryk (det är ju logiskt...) och kanske lite färgade klot som tar fram lite jättearga gudar som kastar planeter ur omloppsbana in i pannan (om de har någon) på motståndarna, som genast förlorar exakt 6500 HP. Din jättearga attack gör 8600, men det är kanske bara coolt att du är mer förödande än en två kolliderande planeter.

Nej, jag ids inte fortsätta. Hursomhelst, hur man kan ha med ordet "role playing" i JRPG:s är skrattretande. Det finns inget karaktärsutvecklande, förutom att du "lär" dig nya sätt att skiva hus, allt som spelet fortskrider. Med ditt jätte, jättestora svärd som metrosexualarmarna - som aldrig sett en hantel - inte har några som helst problem att svinga.

Det dät var nog bland det bästa jag sett någon skriva om JRPG någonsin.


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem

Nej nej och åter nej. En etta i betyg? Har du ens spelat spelet? Som någon annan sa så är det mycket märkligt att en person som listar sin favorit genre som FPS ska få recensera ett RPG. Ja, det finns en del buggar och grafiken hänger inte riktigt med ibland, men det blir 100 gånger bättre om man installerar spelet på hårddisken. Storyn är dessutom kanon och blir bara bättre ju längre in i spelet man kommer.

Jag erkänner att jag, när jag lirat några timmar, inte tyckte något vidare bra om spelet - mest för att jag inte riktigt förstod hur allt fungerade - men när jag lirat ett tag till och insåg hur bra balanserat det är och att det krävs ovanligt mycket taktik för att vara ett RPG , och dessutom har en utomordentlig story med levande karaktärer som man lätt lär sig att bry sig om, så har jag inte kunnat lagt det ifrån mig, och då har jag ändå Fallout 3 liggandes hemma. Spelet skulle lätt få en fyra i betyg från mig.

*Edit*
Ja jag är en RPG nörd men jag måste säga att Schimpans inlägg var helt klockrent och väldigt sant till viss del.

12
Skriv svar