The Saboteur - mycket GTA och lite sex

Flakmonkey
The Saboteur - mycket GTA och lite sex

Powergejming är betydligt jobbigare än vad jag mindes det. Kanske är det åldern som tar ut sin rätt, men efter att ha spenderat varje ledig timme med att spela #The Saboteur de senaste dagarna så är man ju nästan lite slut. Att spela spel är ju bland det roligaste som finns, men som allting annat så är det inte lika kul när det är ett måste snarare än ett val.

Nu har jag upplevt mycket värre tillfällen än det här i min "karriär" som spelrecensent då #The Saboteur har väldigt många goda sidor. Det har ju funnits gott om tillfällen då man helt enkelt inte velat spela mer efter någon timme och ibland ännu kortare än så. Det är då som arbetsmoralen kommer in och man tvingar sig att spela det på tok för länge trots att man hela tiden kommer på saker som vore roligare att göra - som att diska tex.

Nåväl nu ska den här texten inte handla om livet som rescensent utan om just #Pandemic Studios sista spel - åtminstone under det namnet - som faktiskt går att köpa från och med idag i en välsorterad spelbutik. Kan inte säga att jag hade några större förhoppningar på det faktiskt. Dels pga att jag tycker att WW2-temat är något av det mest uttjatade som finns men även för att det var sedan Pandemic släppte något riktigt bra. Kanske har det gjort att mina intryck av #The Saboteur är såpass goda som de är för jag gillar verkligen spelet.

<script src="http://www.fz.se/filmer/_embed.php?id=3943" type="text/javascript"></script>
Trailer från spelet - kan ses av alla...

Visst tar man bort WW2-temat så har man i princip en GTA-kopia, men just tack vare skådeplatsen så känns det nytt och fräscht ändå. Att åka runt i ett ömsom färgglatt och svartvitt Paris är riktigt mysigt och det är roligare än vad man kan tänka sig att hoppa runt på hustaken för att plantera bomber vid nazisternas utkikstorn eller ta över deras kanoner för att skjuta ner zeppelinare. Jag vet nu inte hur autentisk staden är, jag har bara varit i Paris en gång när jag var 12 och stannade vid Eurodisney i några dagar på vår färd ner till Spanien. Om det inte är 100% korrekt eller inte spelar dock inte särskilt stor roll för det här är inte ett spel som är gjort för att vara realistiskt, du kan klättra som en apa på ecstacy (om de nu klättrar lika fort som jag tror att de gör på e) och du tål extrema mängder skott.

Förväntar du dig någon form av motståndsrörelsesimulator bör du alltså undvika spelet, men för dig som inte har såna krav finns det mycket att hämta. Jag ska nu inte gå in på det för djupt eftersom det ska skrivas en recension också, men det ger helt klart valuta för pengarna trots att det helt saknar multiplayer.

Just ja, jag kan ju inte skriva en sån där rubrik utan att förklara vad jag menar. Det är nämligen som så att det finns ett tillägg att ladda ner (gratis) som låser upp "vuxenmaterial". Väljer du att göra det så kan du bland annat besöka en burlesque-klubb där allehanda kvinnor kan dansa för dig. Ni som är rädda för att jag ska sänka betyget pga kvinnoförnedring behöver inte vara oroliga för det, jag tycker faktiskt att även om det inte är ett nödvändigt tillägg så förstör det verkligen inte upplevelsen. Det var trots allt en del av Paris så det är ju inte bara inslängt för att kunna visa naket och det är faktiskt rätt smakfullt gjort och ett element där The Saboteur knäcker Grand Theft Auto IV rakt av

<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/rwky2IyYefA&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/rwky2IyYefA&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>
... men den här får du nog bara se om du har åldern inne.

#blogg

Medlem
The Saboteur - mycket GTA och lite sex

Gött mos Simon! Ska hämta upp mitt spel efter jobbet, känns som ett lyckat köp. Hur var stämningen i spelet?


signatur

Tempus fugit.

Flakmonkey

Riktigt bra, att blanda svartvitt och färg var ett genidrag imo.. sen så beror det ju på vad man är ute efter för stämning... så realistiskt är det ju som sagt inte tex och vissa tycker säkerligen att en sån sak förstör stämningen... men presentationen med grafik och musik är det bästa med hela spelet

Medlem

Låter strålande, jag är ute efter ett äventyr och inte någon simulator!


signatur

Tempus fugit.

Medlem

Undrar om de gjorde scenen med motion-capture-teknik, kan tänka mig att det vore intressant

Medlem

"Kanske är det åldern som tar ut sin rätt"
Unge man, det är nog snarare allt ANNAT som dämpar lusten. Jobb osv
(Unge man för att det ändå är ett par år mellan oss, och jag har inte tappat drivet pga ålder än iaf...även om man väldigt sällan har TID att sitta längre)

1
Skriv svar