Stötta Diablo-utmanaren Path of Exile

Robot
Stötta Diablo-utmanaren Path of Exile

Genom att slänga in en slant får du hjälpa till att betatesta free-to-play-utmanaren till Diablo III, Path of Exile.

#nyhetstips, #path-of-exile, #grinding-gear-games


Medlem
Stötta Diablo-utmanaren Path of Exile

Klart värt det. Skojigt spel.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Testade det första gången under deras öppna helg och jag är inte besviken alls. Lätt värt 60 spänn att fortsätta lira.

Lite lite acts än så länge, men det är ju bara closed beta.

Älskar skillträdet!

Medlem

Efter ha testat Path of Exile betan har jag lite blandade känslor, negativa och positiva. För min del påminner det mig allt för mycket om ett förbättrat Diablo 2, vilket enligt de flesta antagligen är precis vad dom letar efter. Själv är det något nytt jag vill ha, och lutar då mot Diablo 3 istället, då det inte är som Diablo 2. Men det fanns som sagt blandade känslor i det hela, så det finns både bra och dåliga saker.

Sphere-grid/Passive-skills system konceptet är underbart och är förmodligen bland de häftigaste sakerna enligt mig(då jag älskade det i Final Fantasy 10), fast jag tappade snabbt intresset av att fortsätta spendera points i det, vilket jag inte gjorde med Final Fantasy. Anledningen till detta är att ju mer points jag spenderade ju mindre motivation kände jag att fortsätta lägga något där.

Tittar vi på FF10 så har dom olika skills/spells som man kan låsa upp. PoE har enbart passiva skills, vilket gör att jag inte kände något värst sug på att fortsätta. Även om det finns en del "spheres" som ger dig en rejäl boost på dina förmågor så kändes det aldrig som något värst märkvärdigt efter ett par minuter då jag aldrig låser upp något jag själv får använda. Allt som allt, det blev tråkigt, snabbt, men konceptet är bra. Fast det lär även bli ett rent helvete att balansera, då det tydligen ska finnas en stor del PvP.

Hur man får skills överhuvudtaget, spells och allt man nu använder för att ta död på motståndare gillade jag. Att placera Gems i din utrustning och sedan slåss för att öka erfarenheten och styrkan på gems som då blir skills var en rolig sak. En sak jag hade tyckt om dock var ifall den grafiska biten på gems:en också förändrades med erfarenheten. En högt levlad kanske får en häftigare, mer mäktig effekt, eller kanske t.om "utvecklas"(lite pokémon vibbar) till en ny nivå om man så önskar. Då de inte ökar sin nivå automatiskt, men man måste klicka i en knapp för att göra det, bör inte det vara ett problem.

Vill man inte "utveckla" den, så gör det inte, men fortsätt öka det du har. Som det är känns det bara lite väl trisst att det enbart ökar din skada, och ingenting grafisk. Det känns inte som det kommer någonvart.

Vilket leder mig till spelstilen. Som jag sa innan påminner det mig om Diablo 2, och för min del är det inte en bra sak. Problemet med detta är att det kommer vara folk som kollar på nätet vad som är bäst att använda, gems, sphere-grid-vägar och så vidare, sedan kommer de bara bygga efter precis vad som står där. För mig är detta ett oerhört ointressant system, och en av de sakerna jag avskydde mest med Diablo 2. Man kan givetvis undvika att kolla upp något och köra sin egen väg men om man är sugen på PvP, vilket jag har för mig utvecklarna sagt att de ska fokusera mycket på, så kommer det inte hålla.

En till sak jag inte riktigt gillar är hur man använder skills. Det enda jag gjorde var, tjatigt jag vet, precis som i Diablo 2. Samla ihop fiender, stå på ett ställe och håll in musknappen tills saker och ting dött. "Chugga" en potion då och då för att inte dö eller fylla på din mana. Det finns inte ens cooldowns på dina skills verkar det som? Att folk stått ut med detta förstår jag mig inte på, men gillar dom det så gillar dom det...

Allt som allt känns det som ett spel som nog kan vara tillfredsställande för de som gillade Diablo 2, eller som inte trivs med Diablo 3s förändringar.

Själv uppskattar jag de förändringar Diablo 3 har introducerat(ursäkta som tar upp D3). Det fanns nästan ingen "customization" i de tidigare spelen, det var mestadels bara en illusion. Att attributes inte längre går att lägga till själv med musklick, eller att skills inte går att lägga till med musklick gör inte något mer gimpat. Det gör bara så att du kan inte googla "best diablo paladin guide" och sedan följa en text stegvis vad du ska göra, för allt som allt la alla klasser till specifika saker, och det gick aldrig där ifrån. Enligt mig - inte roligt.

En smaksak, antar jag.

TL;DR
Path of Exile är säkert kul för dom som uppskattar Diablo 2, och vill ha mer utav det, och inte är glada för Diablo 3s förändringar(vilket jag inte kan förstå). Men för mig, nej tack. De har gjort ett rejält bra spel för att vara så få som utvecklar det dock!

Annars bra sysselsättning till D3 kommer.

Medlem

Vad är POE när diablo 3 kommer Så tycker jag ialla fall, har tittat på gameplay och jag diggar det inte

Medlem

Föredrar PoE över D3 då Diablo 3 blir allt för simpelt i både design och hur karaktärerna byggs up.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Riktigt bra spel.

Medlem

Mest sugen på Grim Dawn faktiskt, inte så välkänt spel dock, en liten studio med utvecklare från Titan Quest som är min absoluta favorit bland dessa spel.

Glömde helt bort att testa Path of Exile dock

Medlem

Kickstarter trenden har börjat!

jaja detta är väl kanske inte en kickstarter enligt många, men det luktar lite det iaf

Medlem

Eller hur lite kickstarter anda är det allt, men bra sätt att få folk som verkligen vill beta testa.
Ajja köpte 10dollars, får la se om det är nått kul

Inaktiv

Jag är inne lite på samma spår som Luciphear.

Spelet är väldigt likt Diablo 2 i sättet man bygger upp sin karaktär och visst ser det ut som att du har en väldans massa val till en början men precis som i Diablo 2 så funkade det inte så i slutänden. Utan varje klass hade en build som alla körde med eftersom att den var det mest optimala builden för den klassen och började man sväva ut för mycket från den builden så blev ens karaktär helt enkelt inte särskilt lyckad i slutänden.

Tycker man att Diablo 3 är för simpelt i sitt karaktärsbyggande och har för lite val så har man inte spelat Diablo 2 mer än kanske en gång med varje klass. För det om något var väldigt simpelt och en av anledningarna till att jag tröttnade ganska snabbt på spelet.

Path of Exile är inget dåligt spel på något sätt men av det jag har sett och testat så är jag helt övertygad om att man kommer att se karaktärer som alla ser likadana ut och som har samma gear, samma skills osv.

Diablo 2-fans kommer att gilla spelet. Vi som vill ha fler valmöjligheter kommer att tröttna ganska snabbt och då är Diablo 3 en bra drog att missbruka framöver.

Medlem
Skrivet av mordsint:

Jag är inne lite på samma spår som Luciphear.

Spelet är väldigt likt Diablo 2 i sättet man bygger upp sin karaktär och visst ser det ut som att du har en väldans massa val till en början men precis som i Diablo 2 så funkade det inte så i slutänden. Utan varje klass hade en build som alla körde med eftersom att den var det mest optimala builden för den klassen och började man sväva ut för mycket från den builden så blev ens karaktär helt enkelt inte särskilt lyckad i slutänden.

Tycker man att Diablo 3 är för simpelt i sitt karaktärsbyggande och har för lite val så har man inte spelat Diablo 2 mer än kanske en gång med varje klass. För det om något var väldigt simpelt och en av anledningarna till att jag tröttnade ganska snabbt på spelet.

Path of Exile är inget dåligt spel på något sätt men av det jag har sett och testat så är jag helt övertygad om att man kommer att se karaktärer som alla ser likadana ut och som har samma gear, samma skills osv.

Diablo 2-fans kommer att gilla spelet. Vi som vill ha fler valmöjligheter kommer att tröttna ganska snabbt och då är Diablo 3 en bra drog att missbruka framöver.

Det finns 2 bra konstruktiva inlägg här inkluderat ditt, men ni gör båda ett tanke fel. Tar man mig själv så älskar jag stora skillsystem och att man får göra varenda val själv och därmed även gimpa sig själva.

Vem är "dessa" spelare som googlar på bästa ultimate builden i diablo 2 och andra spel? och varför gör man en sådan sak? men kanske jag som är lite speciell i detta fall? att jag vill göra mina egna karaktärer och egna val och blir dom lite gimpade så tar jag gärna det med glädje.

Så tar man bort dessa spelare och möjligheten till cookie cutter uber klasser så är Poe det roligaste action RGPet jag spelat på rikitgt länge, donerade 15usd. 15usd som jag är stolt att ge bort jämfört med att köpa ett spel från tex EA

Detta köps då jag är ett stort Diablo-fan, men D3 är bara helt jävla idiotiskt. Man spyr av att se D3's förändringar. Runor är färdigheter m.m..... nej tack.

Medlem
Skrivet av Droppz:

Mest sugen på Grim Dawn faktiskt, inte så välkänt spel dock, en liten studio med utvecklare från Titan Quest som är min absoluta favorit bland dessa spel.

Glömde helt bort att testa Path of Exile dock

Ooh! Då jag älskade Titan Quest så skall jag hålla ögonen på Grim Dawn.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Grymt spel som tusan. Sitter och lirar med en witch som är lvl 27 och en templar i lvl 7, riktigt roligt spel, som jag tycker att alla ska ge en chans

Tack så mycket fz att ni skriver om detta spelet också. Det uppskattas


signatur
Medlem

Har en beta key jag fick i slutet av förra året, förhoppningsvis funkar den fortfarande. Först till kvarn antar jag:

FRN3B-DPD8P-SMRSK-Z8L42

Medlem

Stort tack till nyckeln Shlamt!

Medlem

är man alltså mindre "värdig" om man inte har tid och lust att testa sig igenom varenda skill själv... vill man kolla på google vad som är en bra build.. fine.. varför uppfinna hjulet igen och igen....

PoE verkar vara ett bra spel indeed... och man slipper färgskalan pastell ala blöja som blizzard envisas med i sina spel nuförtiden..


signatur

spriten räddade mig från sporten

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Droppz:

Mest sugen på Grim Dawn faktiskt, inte så välkänt spel dock, en liten studio med utvecklare från Titan Quest som är min absoluta favorit bland dessa spel.

Glömde helt bort att testa Path of Exile dock

Ooh! Då jag älskade Titan Quest så skall jag hålla ögonen på Grim Dawn.

Ha inte för höga förhoppingar dock. Såg någon video för ett tag sedan där det värsta GUI:t i mannaminne visades upp tillsammans med puffror och diverse annat trams i någon zombieinfesterad stad. Trodde, innan den videon, att spelet skulle leverera eftersom jag älskar TQ. Heja PoE dock, verkar lovande

Medlem

Jag har haft tillgång till betan ett par månader nu och jag är kluven. Jag älskar normal denna typen av spel och spelat i princip allt, men detta spel ger mig inget sug att logga in och fortsätta lira. Det är svårt att sätta fingret på vad det är jag inte gillar. Som många säger känns det som ett upphottat Diablo 2, bortsett från passive-trädet som är en kul idé men väldigt svårt att få någon överblick. Man borde t.ex. kunna "high-lighta" vissa skills så att de blir enklare att hitta istället för att leta runt bland hundratals pluppar..

Sen tycker jag spelet känns lite segt, inte FPS- mässigt eller latency-mässigt där det fungerar utmärkt, utan snarare lite input-lag från att man trycker på en skill tills det att något händer. Detta upplevde jag mest när man var i rörelse och ville göra något.

Jag har en 2-hands melee marauder som precis kört klart "första varvet" och en summoning witch som är ca lvl 20. Förhoppningsvis blir summoners mer kraftfulla vid högre level för hon har extrema problem redan i början på andra akten. Tycker det är svårt att få en överblick över ens minions, t.ex. hur många man har uppe av varje typ. Sen så precis som i Diablo 2 har summoners svårt i väldigt trånga utrymmen såsom grottor/gångar.

Personligen har jag svårt att se vad detta spel har att sätta imot Diablo 3 och Torchlight 2, men det är ju bara en beta så det återstår väl att se.

tsk
Medlem

betala för beta testa ett free to play spel ... hmm?

Medlem

Ett lycka till är väl på sin plats...

Medlem
Skrivet av mordsint:

Jag är inne lite på samma spår som Luciphear.

Spelet är väldigt likt Diablo 2 i sättet man bygger upp sin karaktär och visst ser det ut som att du har en väldans massa val till en början men precis som i Diablo 2 så funkade det inte så i slutänden. Utan varje klass hade en build som alla körde med eftersom att den var det mest optimala builden för den klassen och började man sväva ut för mycket från den builden så blev ens karaktär helt enkelt inte särskilt lyckad i slutänden.

???

Lansbarb, svärd och sköld barb, javelin amazon, vanlig amazon, paladin, hammerdin, hydrasorc, arcanesorc och flera andra olika, kommer inte ihåg var sjukt länge sedan. Men fattar itne vad du menar med en build, för så var det ju inte.

Skribent

Pitt, hur kunde jag missa att det var öppet och lira över en helg

Medlem
Skrivet av tsk:

betala för beta testa ett free to play spel ... hmm?

Nja, meningen är att du förköper krediter till spelets cash-shop för att användas när det väl går live.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Free-to-play, but pay-to-beta? Nej tack. Däremot såg spelet rätt ok ut...gillade hur talangträdet såg ut (mer som en zenträdgård än ett träd faktiskt). Är dock lite osäker på innehållet i det dock. Såg ut att vara massa skill som inte gjorde annat än bara ökade på statsen, som t ex "2 to int, 2 to str and 7 to dex. Increased chance to crit with 3%" och liknande.
Lät även lite oroande att man kanske inte kommer kunna zooma ut bilden, och att det redan är rätt "närgånget". Nåja, lät testa nåt demo på det innan köp iallafall.

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Vilket leder mig till spelstilen. Som jag sa innan påminner det mig om Diablo 2, och för min del är det inte en bra sak. Problemet med detta är att det kommer vara folk som kollar på nätet vad som är bäst att använda, gems, sphere-grid-vägar och så vidare, sedan kommer de bara bygga efter precis vad som står där. För mig är detta ett oerhört ointressant system, och en av de sakerna jag avskydde mest med Diablo 2. Man kan givetvis undvika att kolla upp något och köra sin egen väg men om man är sugen på PvP, vilket jag har för mig utvecklarna sagt att de ska fokusera mycket på, så kommer det inte hålla.

Tummen upp för en bra och informativ post där! Tyckte det var klite kul att du nämnde just detta ovan, då jag vet att så många tjatat om att D3 vekar bli så förenklat/fördummat bara för att Blizzard tagit bort vissa element. Precis som du så är jag övertygad om att alla som verkligen vill vara "bäst" kommer kolla upp fansites osv för att hitta den bästa builden iallafall.
Som skillsen ser ut i D3 nu så väljer du vilka skills som passar din spelstil bäst och hur du skräddarsyr dem efter ditt spelsätt. Jag misslyckas med att se hur detta skulle vara "fördummande".

Det du skrev om PoE bekräftade iallafall mina farhågor om spelet. Jag kommer nog testa det innan jag köper det ändå. Å andra sidan så är det inte så långt kvar till D3 nu...räknar dagarna!

Medlem

För att börja vill jag trycka extra mycket på att spelet är i ett stadie där ett flöde av stadigt ökande spelare inte kommer hjälpa mycket utan någon grädde på moset, vilket gör att detta support-and-test system funkar alldeles för mycket. Att trycka in och säga saker som "pay-to-beta" i diskussionen känns oerhört poänglöst

Spelet faller mig överlag väldigt mycket i smaken för att det inte är helt klarskuret i sten vart/hur man utvecklar sin karaktär och de val man får (eller illusion av val, något som helt klart är värt att prata om i balanssyfte) för att utveckla sina passiva och aktiva färdigheter och kunskaper.

För att gå mer in på köttet av spelet vill jag ändå säga att det känns som beta och det är något jag tar med mig i min bedömning från såväl grafiken till själva gameplay.

Grafik och UI är direkt något som jag känner att det är väldigt bra gjort men behöver en liten sista fin-putsning. Exempel som skulle kunna träda in här är att kunna skala UIn eller liknande för att skapa en mer personligt definierad UI. Grottor och inomhus kan bli lite röriga i dörr-öppningar med det see-through system som är just nu men är något som bara behöver justeras en smula för att skapa en väldigt klarare bild.

Ljudet är väldigt trevligt och är något jag faktiskt inte har så mycket att anmärka på. Det kan i denna sektion även läggas in att spelet helt klart skulle få en djupare ton i sin story genom voice acting. Just nu är storyn lite platt och känns ibland lite rörig att hålla samman utan kopplingar som till exempel görs mellan personer, deras röster, och var du är någonstans i kedjan.

Karaktärsutvecklingen är något som jag uppfattat från folk kan bli en hit eller miss för den individuella tolkningen av spelet. Många säger att det saknas motivation i det enorma passiva trädet för att vilja fortsätta till mål man kan tänkas ha. Detta är direkt något som skulle kunna förbättras med en lite mer detaljerad panel för detta. Här skulle man kunna ha ett sätt att markera liknande skills och kunna göra någon sorts planering för det man kan tänkas vilja gå mot, som en liten indikator om riktning osv., men överlag är jag väldigt nöjd med trädet även om det inte skulle skada med lite mer medel-stora och stora boxar, det är helt enkelt något man får se vad framtiden har att erbjuda.
Till detta har vi även skill-systemet som jag verkligen gillar. Det ger en väldigt bra med möjligheter och val utan att få det att kännas som man måste följa något. Jag kände personlig aldrig att detta skapade ett väldigt tråkig och repetitiv stridshantering, och kan bara se ljusa moln i framtiden för utbredningen av såväl antal vanliga gems såväl som support.

I det självaste köttet av spelet finner vi mekaniken som spelet kretsar kring, såväl strider och handel systemet kan pratas om här. För att prata om striderna så hade jag i princip den uppfattning av hur det skulle kännas att spela som det faktiskt var när det väl testades. Jag fann inga moment som löjligt restrikterande eller låsta och kände överlag att striderna var väldigt dynamiska och gärna kunde närma mig striderna på flera olika sätt.
Handelsystemet är värt att anmärka på och kan samtidigt bindas in i orb-systemet som spelet har. För den som är van vid dessa typer av spel så är hoppet mellan orbs och pengar till endast orbs (orbs handlar om scrolls, orbs och liknande objekt som kan ändra/fixa/byta dina objekt på många olika sätt) lite av en knäpp erfarenhet i början men något man antingen kommer in i eller inte. Själv tycker jag om systemet i sin tanke men utan ett enklare sätt att byta olika orbs mot andra så kan det skapa förvirring och andra problem i att få folk in i spelet.

Saker som jag faktiskt stört mig mest på är de minsta sakerna, såsom att det saknas någon feedback när man missar ett fiende. Jag känner mig faktiskt lite bortskämd på den punkten och kan nog få lära mig att njuta av det.

Överlag är det ett av spelen jag kommer att lira framöver och hoppas på en väldigt intressant framtid och utveckling. Jag ser personligen inte fram emot Diablo III efter att ha testat betan och är nog motsatsen till smak i vissa punkter mot Luciphear, då jag t.ex hatar Cooldown systemet som Diablo III använder och föredrar det som råder i PoE samt inte håller med i hur striderna ser ut. Alla får ut väldigt olika av olika spel.

Inaktiv
Skrivet av highspeed:
Skrivet av mordsint:

Jag är inne lite på samma spår som Luciphear.

Spelet är väldigt likt Diablo 2 i sättet man bygger upp sin karaktär och visst ser det ut som att du har en väldans massa val till en början men precis som i Diablo 2 så funkade det inte så i slutänden. Utan varje klass hade en build som alla körde med eftersom att den var det mest optimala builden för den klassen och började man sväva ut för mycket från den builden så blev ens karaktär helt enkelt inte särskilt lyckad i slutänden.

???

Lansbarb, svärd och sköld barb, javelin amazon, vanlig amazon, paladin, hammerdin, hydrasorc, arcanesorc och flera andra olika, kommer inte ihåg var sjukt länge sedan. Men fattar itne vad du menar med en build, för så var det ju inte.

Spelar du det fortfarande? Nej, just det.

Medlem

Skit att man inte var vid datorn i helga : ( . aja . Fick iaf åka rally


signatur

Kan ej skriva åäö

12
Skriv svar