GameStop planerar att stänga 225 butiker runt om i världen

Robot
GameStop planerar att stänga 225 butiker runt om i världen
Medlem
GameStop planerar att stänga 225 butiker runt om i världen

De får nischa om sig och börja sälja godis som hemmakväll

Medlem

Så går det när man tar 750kr för spel som konkurrenterna säljer för 500kr tvärs över gatan.

Ambassadör
Xbox

Spelbutiker har inte varit något att ha sen Traditions dagar. Det var tider det.


signatur

Jump in.

Medlem

GameStop, bokstavligt talat.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Har inte personalen sålt tillräckligt många repskyddsgarantier till skivorna?

Medlem
Skrivet av kebbe:

Så går det när man tar 750kr för spel som konkurrenterna säljer för 500kr tvärs över gatan.

Vilka konkurrenter menar du?

Medlem
Skrivet av Cav_swe:

De får nischa om sig och börja sälja godis som hemmakväll

Hahahaha

Inaktiv

Inget oväntat med en butik som håller högre priser än alla andra, samt säljer begagnade spel dyrare än vad nya kostar.

Jag är ingen businessman, men jag känner sådär spontant att matematiken inte riktigt går ihop. Vem vill köpa dyrare spel?

Medlem
Skrivet av delli:
Skrivet av kebbe:

Så går det när man tar 750kr för spel som konkurrenterna säljer för 500kr tvärs över gatan.

Vilka konkurrenter menar du?

Ett exempel där jag bor så ligger Elgiganten mitt emot och tar alltid 200kr mindre per spel än vad Gamestop gör. Jag förstår om de väljer att lägga ner den butiken.

Medlem

Finns inte många mjölkbutiker kvar heller nu, utveklingen går framåt hela tiden.

Medlem

Själv köper jag endast spel från g2a. Mycket billigare där än fysiska affärer eller t.o.m steam


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Kommer inte ihåg sist jag köpte ett spel i affären, förutom när man köper en ny konsol och tar något spel med .
Till PC är nog mitt senaste spel wow vanilla eller tbc.

Medlem
Skrivet av legendofkarl:
Skrivet av delli:
Skrivet av kebbe:

Så går det när man tar 750kr för spel som konkurrenterna säljer för 500kr tvärs över gatan.

Vilka konkurrenter menar du?

Ett exempel där jag bor så ligger Elgiganten mitt emot och tar alltid 200kr mindre per spel än vad Gamestop gör. Jag förstår om de väljer att lägga ner den butiken.

Jo skillnaden är att dom inte säljer spel med vinst utan +-0, gamestop är beroende av en specifik försäljning. Sen är de svårt att konkurrera med Elgiganten generellt.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Själv köper jag endast spel från g2a. Mycket billigare där än fysiska affärer eller t.o.m steam

Är väl inte helt riskfritt dock. Även om du haft tur.

Medlem

Låt kedjorna konka. Och må de privat ädga butikerna grönska. Minns tider då det fanns ca 7-10st spelbutiker i göteborg/mölndal. In och bara tjöta 1 timma om spel, byta in spel och göra deals över disk. Inte någon fastställd inbytessumma, utan lämna jag in i bra skick samt nyttja mitt munläder så kunda man göra bra affärer. Köper mestadels spel privat numera via bra grupper på facebook

Medlem
Skrivet av kebbe:

Så går det när man tar 750kr för spel som konkurrenterna säljer för 500kr tvärs över gatan.

Eller hur!

*bläddrar förstrött bland begagnatspelen*
-Hm... 399 för ett begagnat Mario? Undra vad det kostar nytt
*Surfar in på Webhallen*
-399 för ett helt nytt? Wut?

Medlem

Och spelbutiken "Game" försvann här för några år sedan. Saknar den trevliga personalen.


signatur

autograph

Medlem

Trist för alla anställda, kan de ju söka jobb på Mc Donalds och ta ett kliv i karriärstegen, win/win.

Medlem

Det som är synd med det hela är att det finns så mycket folk som kommer förlora sina jobb tyvärr.
Gillar inte att se när folk sitter och klagar på priser hit och priser dit.

Den enda enledningen till att Game Stop säljer ett nytt spel för 700 kr när andra tar 600 kr är för att det finns inga marginaler på ett spel som säljs för 600kr till kund. Men alla stora butiker som säljer annat än spel tjänar in förlusten på att sälja andra saker.

Medlem

Tycker det är synd, blir alltid varm i kroppen när jag tvingas dra iväg på shopping med tjejen och hon ska titta på varenda plagg i på BikBok, Lindex, Veromoda etc, och en GameStop dyker upp. Har dock aldrig köpt ett spel i butik, det är tyvärr alldeles för dyrt.

Tyvärr tar dom verkligen nypris för vissa begagnade spel :/ Ett nytt spel på Elgiganten var 50kr billigare än samma spel begagnat på GameStop. Minns inte vilket det var dock. Tråkigt :<

Medlem

När jag och min fru är i Kista galleria brukar jag ha som stående skämt att vi ska gå in på gamestop och skratta lite högt åt priserna, för att sedan gå till webhallen i samma galleria istället.

Medlem

Ingen stor förlust.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av LiquidTruth:

Den enda enledningen till att Game Stop säljer ett nytt spel för 700 kr när andra tar 600 kr är för att det finns inga marginaler på ett spel som säljs för 600kr till kund.

HAHAHAHAHAHAHAHAHHA... åh vänta, var du allvarlig???

Medlem

Gamestop här i staden där jag bor är perfekt. Supertrevlig personal.
Det är sannerligen gamers. Kul att snacka allt från flipper, arkad till nutida
konsoler och spel. Det är riktigt kuligt.

Och så klart att kunna lämna in sina spel och få en slant för dem och/eller kika igenom begagnat delen är perfekt. Ofta hittar man något nice för vettigt pris. Är man även medlem så får man lite mer % på spel man lämnar in. Och nej jag har inget emot att byta in mina spel.

Jag har haft många bra år med dem och hoppas på många fler.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av kadavriak:
Skrivet av LiquidTruth:

Den enda enledningen till att Game Stop säljer ett nytt spel för 700 kr när andra tar 600 kr är för att det finns inga marginaler på ett spel som säljs för 600kr till kund.

HAHAHAHAHAHAHAHAHHA... åh vänta, var du allvarlig???

Väldigt. Händer inte så ofta va? ^^

Medlem
Skrivet av LiquidTruth:

Men alla stora butiker som säljer annat än spel tjänar in förlusten på att sälja andra saker.

Om du pratar om PC-hårdara och hemelektronik så vill jag berätta att PC-hårdvara och hemelektronik har extremt små marginaler. En minimal del av det du betalar för ett nytt grafikkort eller en ny TV hamnar på butikens pluskonto.

Dessutom säljer ju Gamestop en hel del som inte är spel. Sist jag var inne på Gamestop användes cirka 40 procent av butiksytan till samlarfigurer, posters, plånböcker, leksaker och annat krimskrams. Samtliga nämnda är produktkategorier som du troligtvis har väldigt bra marginal på.

Medlem

Gamestop har fördelar, böt upp mig till PS4 pro för 1500kr. Vilket var mellanskillnaden online. Böt också in Wii U + 1 spel för en 2500kr Switch.

Bara kolla upp vad Ps4 och Wii U säljs för på blocket osv. I min mening helt värt det utan strul eller något.

Datorkomponenter och Spel köper man såklart online. G2A och Kinguin är sjukt bra.

Medlem

Det är väl dags. De har levt på föräldrars ovetskap länge nog

Medlem
Skrivet av Loxus:
Skrivet av Kleptoman:

Själv köper jag endast spel från g2a. Mycket billigare där än fysiska affärer eller t.o.m steam

Är väl inte helt riskfritt dock. Även om du haft tur.

Jag har själv handlat mycket av sidor dyl G2A men har slutat nästan helt med det då man har insett att det är mycket av en grå marknad/svart marknad att handla av sådana sidor.

123
Skriv svar