Navigation mesh forts.

Medlem
Navigation mesh forts.

Hej igen! Dags för ett nytt blogg-inlägg. Jag har jobbat och försökt få in en hyffsat fungerande polygon editerings funktion i Nimrod. Just nu kan man skapa polygoner med ett verktyg i verktygslisten överst i fönstret. Man trycker ut polygonernas punkter med vänster mus knapp och högerklickar när man är färdig. Är polygonen konvex så visas den i grön markering är den konkav så visas den i röd och behöver justeras så den blir konvex. Funktionen jag har för att avgöra om polygonen är konvex eller konkav är inte 100% att lita på så man får även använda det sunda förnuftet. Det kan t.ex. bli fel om en polygons punkter ligger på olika höjder.

http://www.fz.se/bilder/arkiv/5/58ludfm4pokc69rn7iwav0stjh2e1qyx.jpg

De gula cirklarna är radien på den sfär som polygonens punkter kan nås och flyttas med hjälp av move verktyget. Punkterna går även att ta bort med delete verktyget.

Det som återstår att göra är funktioner för att hantera knytpunkter mellan två noder, länkning och bortagning av länkar. Jag kommer nog inte att implementera någon sökfunktionen av meshet i editorn. Det får jag skapa i eventuella spel istället.

#blogg


signatur

Devil Reef - Isometric Roguelike / Dungeon Crawler. Release 2024

1
Skriv svar