Infinity Blade

Medlem
Infinity Blade

Infinity Blade är ett spel till iPhone och iPad och det är det första spelet till en mobil att utnyttja Epics spelmotor Unreal Engine. Storyn är enkel, du blir dödad av en figur som kallar sig "The Deathless" och din son kommer tillbaka ca tjugo år senare för att hämnas. Din uppgift blir att ta dig upp genom det slott där din fars mördare håller till och på vägen måste du besegra olika fiender. Väl uppe ska du försöka döda "The Deathless" och om du misslyckas med detta får du börja om som denne hämnares son. Du får dock behålla den utrustning och erfarenhet du samlat på dig på vägen. Storyn är som tur är inte alls en central del av upplevelsen, utan det är spelets gameplay som gör det bra. Först ska jag säga att det är snyggt, det är riktigt snyggt. Det är svårt att tro att man spelar på en telefon, sägas ska att jag spelat det på en iPhone 4 och jag har hört att de andra versionerna inte ser riktigt lika bra ut men jag kan tänka mig att spelet är väldigt snyggt även på exempelvis en iPhone 3GS.

Huvudkaraktären är såvitt jag förstår mänsklig och klädd i rustning från topp till tå. Du köper själv nya rustningar, svärd och sköldar och på så vis kan du ge karaktären din egen prägel. Spelet flyter på bra, med fina texturer och inget märkbart lagg. Och nu till spelets kärna, gameplay. Det är ett väldigt simpelt upplägg, du drar fingret över skärmen i den riktning du vill attackera och spelet översätter detta till ett hugg. För att blockera fiendens attacker trycker du i mitten av skärmen. När du blockerar tar din sköld skada och kan gå sönder. Du trycker i ett av de nedre hörnen för att ducka åt motsvarande håll och du drar i riktning mot fiendens attack, för att parera. Det finns även en specialattack som laddas upp när du ger eller tar skada, som lämnar motståndaren öppen för attack. I spelet finns även magier och dessa laddas upp över tid. Magierna gör saker som att exempelvis hela dig, åsamka fienden skada eller återställa din sköld, och vilka du kan använda beror på vilken typ av ring du bär. Spelet gör ett väldigt bra jobb med att översätta dina gester till karaktärens rörelser och även då det inte finns så många fiendetyper blir det aldrig tråkigt då spelsättet i sig är tillräckligt underhållande.

Spelar du under en längre tid kan jag föreställa mig att bristen på story, enformigheten och det faktum att varje runda är väldigt kort blir påfrestande. Spelet är dock perfekt för kortare spelstunder på upp till 30 minuter. Spela på bussen, spela i kön till kassan eller spela på fiket medan du väntar på ditt sällskap.

Med tanke på att det just nu är rea på spelet och då bara kostar 22kr ser jag ingen anledning för någon som har en iPhone att inte köpa detta spel, som enligt mig är det klart bästa som just nu finns i App Store.

#blogg

1
Skriv svar