Mus med knapp framför mushjulet som är i produktion? Finns det?

Medlem
Mus med knapp framför mushjulet som är i produktion? Finns det?

Så,
Jag har stått på en tämligen enahanda och kanske en lite tråkig "diet" när det gäller möss

Anledningen är att jag ”behöver” (nog rätt ord) knapp framför mushjulet och det har varit ganska ovanligt förutom storsäljaren från Logitech som sett relativt lika ut i många år.

Det har avverkats ett hyfsat antal av MX500, MX510, MX518, G400, G400S möss hemma över åren som är namnen som Logitech modellen levt under, något som säkerligen många redan vet.

Men nu sedan några år har den sista i den serien G400S också gått i graven, och visst så shoppade jag upp mig på några i reserv men det är inte så enkelt som bara hårdvara, även mjukvarustöd har sin livscykel.

Efter denna något långa inledning,
Finns det något i samma ”storleksklass” (hand) som har knapp framför mushjulet, har kikat lite men hittat få som alla redan är ur produktion, hoppas nu på att det är jag som är kass på att leta och att det ändå kan finnas något bra där ute på den stora vida webben, helst en "usb/kabel" ansluten.

Alla förslag mottages Tacksamt.

-cb99

(Varför denna knapp och placering undrar kanske "vän av ordning"?
Jag har den bunden till "RUN" i alla spel, alltså kör höger musknapp som "WALK" och knappen framför mushjulet ihop för "RUN")


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem

Av ren nyfikenhet, finns det något fysiskt handikapp eller liknande bakom din ovanliga kontroll-layout, eller är det bara en personlig preferens? Tänkte bara eftersom W för Walk och Shift+W för Run i princip är en naturlag idag.

Kanska får du lära om dig och använda en knapp bakom scrollhjulet, eller scroll-klicken. Det borde ju vara lättare att nå dessutom, även om det känns ovant i början.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Av ren nyfikenhet, finns det något fysiskt handikapp eller liknande bakom din ovanliga kontroll-layout, eller är det bara en personlig preferens? Tänkte bara eftersom W för Walk och Shift+W för Run i princip är en naturlag idag.

Kanska får du lära om dig och använda en knapp bakom scrollhjulet, eller scroll-klicken. Det borde ju vara lättare att nå dessutom, även om det känns ovant i början.

Idogt datorspelande ihop med dator relaterat arbete gav mig problem nog om jag kommer ihåg det rätt runt mx500 introduktion.
(hållt på mycket längre än så förstås)

Började med grym "musarmbåge" som inte gav med sig och som fick mig att nästan att byta jobb.
Hittade som tur var en enkel lösning via tips från en kompis som fungerat sedan dess.

Men lyckan varade inte så länge då jag efter kortare och kortare spelpass fick irritation/ont i översidan av handen och började då laborera med varianter på tangentbords mappningar, något ungarna hade riktigt skoj åt och som medförde om-mappning av min burk då kompisar var på besök för att spela lite

Det skojiga efter "hånet" nu många år senare att båda numera kör med samma armbågslösning och ena kör med en stor del av min "underliga" mappning
(nörd med nördbarn, så de valde tidigt tyvärr samma "sorgliga" spelväg)

Lång historia kort,
MX500 och framåt ihop med lite annat så slipper jag inte helt men nästan problemen med översidan av handen under längre sittningar. Har relativt stora händer så knappen framför mushjulet som används flitigt nås avslappnat.

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Avstängd

Roccat Nyth har en easy shift knapp som sitter framför rullhjulet, fast jag vet inte om den går att programmera om. Annars har den en ryggfensknapp som går att programmera om och en massa knappar på sidan.
https://www.roccat.org/sv-SE/Products/Gaming-Mice/Nyth/

Medlem
Skrivet av xtrem11:

Roccat Nyth har en easy shift knapp som sitter framför rullhjulet, fast jag vet inte om den går att programmera om. Annars har den en ryggfensknapp som går att programmera om och en massa knappar på sidan.
https://www.roccat.org/sv-SE/Products/Gaming-Mice/Nyth/

Tack för det tipset!
Kollade lite recensioner och försökte hitta om mappning av deras "easy shift" men gick bet.
Men det verkar vara en grym soft så chansar på en (beställt), såg riktigt intressant ut förövrigt dessutom och kul med något nytt, jag tror (hoppas) mappning funkar.

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Avstängd

Varsågod!
Modulera sidoknappar och stöd för 3D-utskrifter så att du kan designa egna knappar, den musen har allt

Medlem
Medlem

En uppdatering av tråden,
Fick min Nyth för ett tag sedan och till ett riktigt bra pris.

Easy shift gick att mappa om, lite begränsad på makrofronten, spelade iofs ingen roll då jag primärt köpte den av andra orsaker.
Men tyvärr kunde jag inte få det att fungera i spel trots att den ligger skönt i handen så är det för svårt att få knapparna att ligga exakt (svårt att få fix point för handen) trots många försök, antagligen inte fel på musen utan mer mig

Hittade en annan som jag beställt och får se om det är något att ha, relativt billig historia,
https://www.amazon.de/Lioncast-Gaming-16-400-Laser-Sensor-pro...

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem

Ytterligare en uppdatering i ämnet,

Lioncast musen i posten ovan var inte heller något substitut värt namnet även fast den verkade mycket lovande.
"Klarat" mig genom att "bunkrat" lite G400S på ebay.

Så en glädjande upptäckt,
Missat att en i "mitten" av serien med Logitech möss med knapp framför scrollhjulet och den klassiska formen har gjort comeback.

Skrevs om det här tydligen redan i slutet av 2018,
Logitech MX518 gör en comeback efter 13 år - Tillbaka till framtiden,
Mikael Schwartz - oktober 2, 2018
https://www.nordichardware.se/nyheter/logitech-mx518-gor-en-c...

Musen finns upplagd på Webhallen 2019-02-19,
https://www.webhallen.com/se/product/297143-Logitech-MX518-Ga...

Citat:

En klassisk spelmus med modern teknik. MX518 var länge känd som en av de bästa spelmössen du kunde spela med och nu är den tillbaka. MX518 har en fantastisk passform och en grym sensor som hinner med dina snabbaste rörelser

MX518 is a rebirth of a legend. Now updated with the latest in gaming mouse technology, including our exclusive and most accurate HERO 16K gaming sensor, 1 ms report rate, onboard memory, 8 programmable buttons and improved cable and durability, it is everything you remember and more. MX518 has inspired legions of fans around the world to ask Logitech G to bring it out of retirement. And we heard you. We pulled the original tools from the vault and meticulously restored them. The classic comfortable shape you know and love now has with the latest tech and a new Nightfall colour scheme.

ON THE FLY DPI
Cycle up and down through as many as five DPI settings with a single click of the buttons directly above and below the wheel. Quickly reset your sensitivity with the Default DPI button. Customize these DPI settings with LGS or G HUB, or use the default settings (400, 800, 1600, 3200, and 6400) out-of-the-box.

HERO 16K SENSOR
The reborn MX518 is enhanced with the latest innovations in gaming technology, like the exclusive HERO 16K sensor. It’s the most accurate gaming sensor ever with next-gen performance and all-new architecture.

With a capture rate of up to 17,000 frames per second, HERO achieves 400+ IPS across the entire 100 - 16,000 DPI range with zero smoothing, filtering or acceleration. HERO truly sets the bar for the highest levels of precision, for pros and enthusiasts alike.

ONBOARD MEMORY
MX518 comes fully loaded. Save up to five profiles to the onboard memory, using Logitech Gaming Software (LGS) or Logitech G HUB, and take them with you. Your saved settings will work on any PC without additional software or any login required.

8 PROGRAMMABLE BUTTONS
Use LGS or G HUB to program your favorite commands and macros to each of the 8 buttons. Build, crouch, melee, heal … put your power moves at your fingertips. Save up to 5 different profiles directly to the mouse to take your settings with you anywhere.

Ska nu shoppa några MX518 för att uppmuntra Logitech's "tilltag"

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem

Kör själv med en Logitech G402, som har två knappar precis vid vänstra musknappen, så du har ditt pekfinger där. De går att programmera om. Skulle kanske kunna vara ett alternativ.

Medlem
Skrivet av xScaryKidx:

Kör själv med en Logitech G402, som har två knappar precis vid vänstra musknappen, så du har ditt pekfinger där. De går att programmera om. Skulle kanske kunna vara ett alternativ.

Tack för tipset, ska provklämma om jag ser någon framme i någon butik.
Annars blev det lite lugnt nu på musfronten i och med mx518's återuppståndelse.

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem

En liten uppdatering till tråden,

Så min GS400 hade nu gått ned sig så pass att det var dags för byte och istället för att packa upp ytterligare en hamstrad GS400 tänkte jag prova deras nyutgåva av serien i formen av MX518 som jag köpt tidigare.

GS 400'an och flera av föregångarna använde sig av Logitech Gaming Software medan deras nyutgåva av MX518 använder G HUB.

Ett fint exempel om jag får säga det hur man tar en relativt väl och enkel programvara (Logitech Gaming Software) och i brist på annat gör den betydligt svårare att använda (G HUB), i alla fall ur mus perspektivet.

MX518 har verkligen samma form så ingen besvikelse där, men något har hänt då den på något sätt känns så mycket bättre/responsiv i spel så riktigt stort plus i kanten för vad de nu kan ha tänkas gjort. Samt så känns rullen på mushjulet enligt mig mycket bättre.


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem

Jag hoppas jag får lov att låna denna tråden lite då jag är på jakt efter en ny mus då min har börjat bete sig konstigt. Min Razer Mamba Tournament Edition som ligger asskönt i handen har tyvärr börjat "glappa" med brist på bättre ord. (Pekaren slutar röra på sig ett par sekunder.)

När jag då såg musen du länkade till (Lioncast Gaming) som påminner om den så undrade jag om det finns ett alternativ till den jag har fast som är lite billigare men med samma grepp och med samma antal knappar?

Skrivet av cb99:

(Varför denna knapp och placering undrar kanske "vän av ordning"?

Skrivet av Bennii:

Av ren nyfikenhet, finns det något fysiskt handikapp eller liknande bakom din ovanliga kontroll-layout, eller är det bara en personlig preferens? Tänkte bara eftersom W för Walk och Shift+W för Run i princip är en naturlag idag.

Jag hade en klasskompis på gymnasiet som hade "gå framåt" på höger mus i CS. Vet inte vad huvudanledningen var men han kunde spela (i alla fall gå framåt) samtidigt som han åt eller drack något med vänsterhanden.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Jag hoppas jag får lov att låna denna tråden lite då jag är på jakt efter en ny mus då min har börjat bete sig konstigt. Min Razer Mamba Tournament Edition som ligger asskönt i handen har tyvärr börjat "glappa" med brist på bättre ord. (Pekaren slutar röra på sig ett par sekunder.)

När jag då såg musen du länkade till (Lioncast Gaming) som påminner om den så undrade jag om det finns ett alternativ till den jag har fast som är lite billigare men med samma grepp och med samma antal knappar?

Jag hade en klasskompis på gymnasiet som hade "gå framåt" på höger mus i CS. Vet inte vad huvudanledningen var men han kunde spela (i alla fall gå framåt) samtidigt som han åt eller drack något med vänsterhanden.

Låna på du
Har du blåst med tryckluft/dammsugit vid givaren så att det inte bara är något strå/damm som stör avläsningen? Det kan vara svårt att se/upptäcka ibland. Jag brukar själv hänga upp mus/t-bord kablar osv. med en straps i en båge för avlastning bakom datorn, kanske också ett tips.

---

Kanske ska berätta hur resten ser ut av min uppsättning ser ut också, kanske någon blir "klokare" och kan ha nytta av "konceptet"

ASD: som vanligt
Musrörelser: Som vanligt
Vänster musknapp: Skjuta som vanligt
---

Knappen framför mushjulet: SHIFT dvs. springa, oftast uppsatt så att en snabb touch ger "springa"
Höger knapp musen: GÅ
W: hoppa
Space = Aim down sight (med tummen)
1 av de två sidoknapparna: Knästående
2 av de två sidoknapparna: Växla main/secondary weapon

---

Min armbåge/axel räddare är en Ergorest med musplatta, relativt dyr en men fungerar super och har såpass kvalitet att jag fått klä om underarmsstödet med nytt läder, tar en liten stund att "lära sig" slappna av i underarmen och låta den "hänga" och bäras upp.
Ovanpå plattan ligger en tunn bräda med hörnstöd mot skrivbordet, liggandes på brädan har jag en Logitech G440 Hard Gaming Mousepad för att få en stor mus-yta, hade tidigare en tillsågad stor hård Q-Pad (finns inte mera).

Edit in,
Mer text, stavning.


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem
Skrivet av cb99:

Har du blåst med tryckluft/dammsugit vid givaren så att det inte bara är något strå/damm som stör avläsningen?

Den ser ren ut, men jag kan testa det. Tack för tipset.

Skrivet av cb99:

Kanske ska berätta hur resten ser ut av min uppsättning ser ut också, kanske någon blir "klokare" och kan ha nytta av "konceptet"

ASD: som vanligt
Musrörelser: Som vanligt
Vänster musknapp: Skjuta som vanligt
---

Knappen framför mushjulet: SHIFT dvs. springa, oftast uppsatt så att en snabb touch ger "springa"
Höger knapp musen: GÅ
W: hoppa
Space = Aim down sight (med tummen)
1 av de två sidoknapparna: Knästående
2 av de två sidoknapparna: Växla main/secondary weapon

Jag blev tyvärr inte mycket klokare, men om det passar dig så varför inte?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

1
Skriv svar