Kortis: Steamworld Dig 2

Skägg.
10 Chambers
Kortis: Steamworld Dig 2

Jag spelade igenom Steamworld Dig 2 på Switch under mellandagarna, första spelet jag varvade Nintendo Switch och det var en riktigt trevlig upplevelse. Och, framförallt, välbalanserad i sin längd. Precis när det började bli lite tradigt att springa fram och tillbaka till staden ovanför ändrade de konceptet en smula, och sen var det klart. Fokuserat, lättsamt och ändå med visst djup när du kan välja olika uppgraderingar själv. Led liiite av snackiga npc:er där man behövde klicka sig igenom dialog för att komma till det man ville.

Steamworld Dig 2
4
Mycket bra
+
Retrosnyggt
+
Lagom utmanande plattformande
+
Fokuserad upplevelse utan fluff
-
Snackiga npc:er
Det här betyder betygen på FZ

signatur
Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Jag jäktade mig i genom spelet, klockade in på runt 6 timmar. Jag ville bli klar så jag kunde ta mig an Axiom Verge. Jag borde ge det en till chans och kanske försöka hitta lite mer samlargrejer än bara springa till nästa dörr eller quick travel-port som jag gjorde i den första genomspelningen.

Håller med dig att det är fokuserat, men jag tror att en 100%-genomspelning innehåller lite mer fluff. Men det som är så bra är att spelet inte tvingar dig som spelare att samla X av detta och detta och ha en vägg som finns tillgänglig men oåtkomlig. Samlandet är till stor del frivilligt, vilket gör spelet så djupt (pun intended) som man själv gör det till.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Skägg.
10 Chambers

@Grukk: Det många Metroidvania-aktiga spel gör så bra i min mening är att de får en att känna sig smart när man tar en ny förmåga, minns en gammal oåtkomlig plats, och blir belönad för det. Men som du säger, det är helt frivilligt.


signatur
Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

@Carl Johansson-Sundelius: Absolut, håller helt med! Det är en av anledningarna till att det är en av mina favoritgenrer. Samtidigt som de kan få en att känna sig jättedum. "Hur kunde jag ha missat det där..." är något som jag ofta tänker. Tänker framför på Castlevania: Symphony of the Night då. Det var inte riktigt lika vanligt i Steamworld Dig 2, men i Axiom Verge desto mer. Det är ofta inte de svåra pusslen eller sekvenserna som är svåra, utan de lätta som inte ser ut som så mycket för världen.

Steamworld Dig 2 fick mig att känna mig smart just för att jag kom igenom det rätt snabbt. Stor tummen upp för spelet


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Körde nyligen igenom detta för tredje gången, denna gång med mina två barn i knät: "vill se roboten!" Lättillgänglig underhållning, men svårt att bemästra om man vill klara av _allt_. Instämmer med Calle om snackiga NPC:er dock.

1
Skriv svar