Nu tar vi banne mig Spelhelg!

Frilansare
Skrivet av B-itta:

Rätt bra idé om jag får tycka

En 3a är fortfarande för vagt enligt mig

Men är det för vagt även om du läser texten? Jag skulle aldrig kunna köpa något enbart på en siffra. Behöver kontext.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Men är det för vagt även om du läser texten? Jag skulle aldrig kunna köpa något enbart på en siffra. Behöver kontext.

Sry Joakim, skummade mest igenom de negativa. När de gäller spel jag kommer att köpa så håller jag mig borta från texter o eventuella mini spoilers

Men största problemet jag ser är folk som läser en 3a och bryr sig inte ens om att titta igenom text, då de redan bestämt att de fått "dåligt" och kommer därför inte köpa det. Som du sa ang PC-gamer, där ett snitt så högt som 78% anses inte vara nog för köp...

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Men är det för vagt även om du läser texten? Jag skulle aldrig kunna köpa något enbart på en siffra. Behöver kontext.

Inte jag heller, men det finns nog flera som inte köper pga en 3:a.

För att en 3:a kan av många uppfattas som "okej". "mediokert", "godkänt", "knappt godkänt", dock tveksamt om majoriteten skulle tolka det som "Bra". Kanske då hos vissa icke-gamers, där tre stjärnor utav 5 på en film i en dagstidnings recension kan anses vara bra, men för de flesta gamers är nog 3/5 rätt meh överlag.

Att det sedan står skrivet "Bra" bredvid betyget ändrar nödvändigtvis inte helhetsintrycket man får av en 3:a. Siffran dominerar över texten för många.

Det jag inte riktigt förstår är vad det egentligen ger att ha kvar 1-5?
Känns förlegat och ökar chansen att bli missuppfattad och förmedla sitt budskap.
Varför inte skriva enbart "Bra", om det nu är det man vill framföra?

Eller ännu bättre, låt recensionen tala för sig själv och nöja sig med plus och minus punkter i slutet.

Gnällkuk
Skrivet av HaZe303:

ja det är lite mer avslappnat tycker jag nu, känns som ni inte är lika orolliga för att göra "misstag", och låter det gå mer som det kommer. Inte för att ni har varit något super allvarligt debatt propgram på svt under valkampanjen, men ni har alltid försökt lite för mycket hålla en viss "professionalism" om det nu är möjligt med spel media/journalistik? Men jag gillar när man har misstag, och vågar göra fel, och än mer, när man väl gör fel, att man skrattar åt det med publiken, istället för att vara "perfektioneister"... FÖr jag ska vara ärlig, jag orkar sällan kolla hela såna här program, på allla sajter, för det blir för stelt ofta och inövat, det är alltid lättare att hålla intresset på det ni tar upp, om ni inte går efter någon punkt lista, utan pratar om det helt ur egen synvinkel och egna åsikter och känslor. Jag tror många tycker att spel journalister kan verka lite borkskämda och otacksamma, och som nisade själva, ni sitter där och får allt levererat till er, ni lever ju nästan i en gamer bubbla, jag slår vad om att många tycker Metro är bättre än 3 av 5, och jag höll med omatt Crckdown3 sög balle, men vissa kommer nog gilla den än mer om FZ säger att den är dålig. Jag är en lojal FZ fan/kund/besökare/läsare, men jag måste ändå säga att många tycker att FZ kan ibland vara lite "high and mighty", alltså om resten av spel media/journalistiken är Fox News så kan FZ ibland beskriva sig själv lite som spelvärldens 60Minutes... Inte nån gamla gubbar skämt, utan att ni ser att ni står en balkong högre upp än andra in er bransch, jag vet att ni inte ser er så, men många säger att dom uppfattar det lite som ni tycker er veta bäst om allt som heter spel? Sp ,tex in ganeubfirner ger metri spelet en stark 4-5, så skulle ni kunna klämma ur nån one liner om hur någon blivit mutad eller nåt i samma stil, vilket kanske är sant, men ni vinner inte på att spela på den "linjen" då alla människor/gamers/journalister blir mutade dagligen om det ena eller det andra... tror ingen vettig person längre läser resenscioner och litar 100% på dom utan att forska lite själv innan köp... Även FZ kan ha lite udda betydg ibland som inte alltid hålller en kontinuitet mellan olika spel/recensioner.... är det mutor eller fel vecka att döma ett spel på just den gången? Nu är jag för trött, skriver av ren övertrötthet... hoppas ni slutate lästa för länge sedan... god natt... och keep up the good work FZ, vad jag än må säga, så är ni bäst!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av B-itta:

Rätt bra idé om jag får tycka

En 3a är fortfarande för vagt enligt mig

Verkligen?
Det har aldrig fallit dig in att du kan läsa fler recensioner eller gå in på spelets officiella forum och höra vad spelarna säger? Eller kolla in snittbetyg på metacritic?

Skala 1-5 och en 3:a är vagt? Enligt skalan är det ett bra spel, inte dåligt, inte jättebra. Är det fortfarande vagt så kan man komplettera sin vaghet med att också läsa recensionen.

Det är inte kärnfysik...

Ibland förundras man om folk påpekar, rättar, gnäller och tjabblar bara för att man kan.
Snart blir väl folk kränkta utav för svårlästa betygskalor också.


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Inte jag heller, men det finns nog flera som inte köper pga en 3:a.
.

Så... Inte ett köp pga. en persons åsikt?
En recension är en persons åsikt... Inte 10, inte 20.
Jag skulle aldrig basera något köp på en annan persons åsikt. Vare sig det var en bra eller dålig åsikt.

Men sån är jag...


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av bent toe:

Verkligen?
Det har aldrig fallit dig in att du kan läsa fler recensioner eller gå in på spelets officiella forum och höra vad spelarna säger? Eller kolla in snittbetyg på metacritic?

Skala 1-5 och en 3:a är vagt? Enligt skalan är det ett bra spel, inte dåligt, inte jättebra. Är det fortfarande vagt så kan man komplettera sin vaghet med att också läsa recensionen.

Det är inte kärnfysik...

Ibland förundras man om folk påpekar, rättar, gnäller och tjabblar bara för att man kan.
Snart blir väl folk kränkta utav för svårlästa betygskalor också.

Då har du inte fattat hela min poäng. Jag personligen skummar igenom recensioner för att få ett humm om vad jag kan förvänta mig. Men ser övrigt folk i kommentarerna som ser en 3:a och bestämmer sig för att det är för dåligt spel för att köpa.

En 3:a är vagt enligt mig, då det (om man inte går efter FZ:s egna kriterier) står mellan allt från 50-75%, rent logiskt.

Skrivet av bent toe:

Jag skulle aldrig basera något köp på en annan persons åsikt. Vare sig det var en bra eller dålig åsikt.

Men sån är jag...

Tyvärr är du en av de få av oss

Inaktiv
Skrivet av B-itta:

Då har du inte fattat hela min poäng. Jag personligen skummar igenom recensioner för att få ett humm om vad jag kan förvänta mig. Men ser övrigt folk i kommentarerna som ser en 3:a och bestämmer sig för att det är för dåligt spel för att köpa.

En 3:a är vagt enligt mig, då det (om man inte går efter FZ:s egna kriterier) står mellan allt från 50-75%, rent logiskt.

Tyvärr är du en av de få av oss

Verkar tyvärr som majoriteten av medlemmarna här är teens som inte riktigt kommit in i vuxenvärlden än vilket gör att deras kommentater och betyg här på FZ blir något skeva. Har lärt mig att ignorera dem dock så föreslår att du gör detsamma

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Verkar tyvärr som majoriteten av medlemmarna här är teens som inte riktigt kommit in i vuxenvärlden än vilket gör att deras kommentater och betyg här på FZ blir något skeva. Har lärt mig att ignorera dem dock så föreslår att du gör detsamma

Yes, dagens teens, framtidens population, verkar ha svårt att ta egna beslut och väljer att lyssna alltför mycket på kritiker och influencers.

Därför är det extra viktigt att man leder dem rätt!
**finns mer spel än PUBG, Fortnite och Apex Legends...

Relik 📜

För mig betyder sifferbetygen på FZ varken mer eller mindre än till exempel SweClockers tre utmärkelser. Det ena råkar vara siffror och det andra något namnsatt, men i slutänden är det olika nivåer som bara fungerar i kontext på just den webbplatsen – det går inte att översätta rakt av mot till exempel en 100-skala.

Utmaningen med just siffror tror jag är att man gärna vill göra precis det, alltså översätta eller räkna om. För att det går, och för att det vid en första anblick verkar helt logiskt. Speciellt i de sifferhetsande tider vi har, med Metacritic och så vidare. Allt ska kvantifieras till minsta gemensamma nämnare!

Om jag nu trots allt skulle ge mig på en konvertering mot Metacritic eller hur jag uppfattar de flesta 100-skalor i praktiken skulle jag säga ungefär...
5 - ~100
4 - ~90
3 - ~80
2 - ~70
1 - ~60

Ja, "60 eller lägre" blir det det ju då. I praktiken kvittar det tycker jag, eftersom allt på 100-skalan som landar såpass lågt i princip anses som/är helt värdelöst. Vilket också är ett av de stora problemen, enligt mig. Varför ha alla dessa steg när inte ens hälften spelar roll praktiskt?

Lång rant, bjuder på den.


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av anon_326725:

Verkar tyvärr som majoriteten av medlemmarna här är teens som inte riktigt kommit in i vuxenvärlden än vilket gör att deras kommentater och betyg här på FZ blir något skeva. Har lärt mig att ignorera dem dock så föreslår att du gör detsamma

Skrivet av B-itta:

Yes, dagens teens, framtidens population, verkar ha svårt att ta egna beslut och väljer att lyssna alltför mycket på kritiker och influencers.

Därför är det extra viktigt att man leder dem rätt!
**finns mer spel än PUBG, Fortnite och Apex Legends...

Plot twist! Majoriteten av användarna på FZ är 25-35, så att avskriva folks åsikter genom att tilldela dem en ålder faller ganska platt


signatur
Medlem
Skrivet av emilakered:

5 - ~100
4 - ~90
3 - ~80
2 - ~70
1 - ~60

Intressant uppfattning om skalorna.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Plot twist! Majoriteten av användarna på FZ är 25-35, så att avskriva folks åsikter genom att tilldela dem en ålder faller ganska platt

Jag skrev aldrig något om FZs användare, bara rent generellt och jämför mig själv oftast med mina mindre syskon

Inaktiv
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Plot twist! Majoriteten av användarna på FZ är 25-35, så att avskriva folks åsikter genom att tilldela dem en ålder faller ganska platt

Syftade väl egentligen mer på en 13åring rent mentalt så nä. Det gör det inte alls tycker jag

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Men är det för vagt även om du läser texten? Jag skulle aldrig kunna köpa något enbart på en siffra. Behöver kontext.

Problemet ligger nog att en trea kan reflektera ett spel som kanske närmare eftertanke är mer en två och ett annat kanske är närmare en fyra. Mitten betyg är för otydliga och ibland blir det inte bättre om texten inte reflekterar siffran heller. Om någon skrev att ett spel var jätte bra och det är väldigt lite problem eller buggar och det får en 3:a i betyg. Däremot skriver någon annan att spelet är halvt ofärdigt och buggigt men ganska bra om man bortser från det och det får en 3:a. Blir väldigt vagt, för att den där trean kan betyda väldigt olika från recension till recension.

Oftast kanske folk baserar köpen på siffror för att det finns såpass många andra spel att lägga pengar på, att det bara är enklare att kika på en siffra för att avgöra om vidare kontext är nödvändigt. Ska man jämföra 1000 spel är det enklare att sålla bort de under en viss gräns.

Bara några tankar, ta vad du känner för ur texten. Mvh.

Medlem

Jag tycker inte att man ska uppmuntra folk att ta penicillin i onödan.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Maysay:

Jag tycker inte att man ska uppmuntra folk att ta penicillin i onödan.

För vår sjukdom finns inget botemedel.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

För vår sjukdom finns inget botemedel.

🙂

12
Skriv svar