Nintendo 3DS är död – länge leve 3DS

Robot
Nintendo 3DS är död – länge leve 3DS

Den må ha fått en skakig start, men Nintendo 3DS har ändå bjudit oss på en diger lista suveräna speltitlar.

#nintendo-3ds, #nintendo-switch


Medlem

En fantastisk konsol som bjudit på ofantligt många speltimmar. Men trots att Switch tagit över så är 3DS långt ifrån död för mig. Har många spel kvar att klara ut i min backlog.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Blir det ingen video om detta som när WiiU dödde? 😛

Trevlig läsning! 3DSen höll Nintendo flytande när WiiU:en gick som den gjorde...


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Bojkott: oh ja, min backlog av spel jag inte spelat på 3DS är rätt stor och lär sysselsätta mig i flera år, räknas DS-spelen in blir det ytterligare längre. Lagom till jag hunnit spela igenom dem alla lär jag säkert blivit sugen på att köra igenom några gamla favoriter också, så även om den inte får mer kärlek från Nintendo kommer den få det från mig ett bra tag framöver


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Tror att FZ är lite snabba nu med att skriva 3ds/2DS är död.
Nintendo har sagt själva att 3ds/2ds är inkörningsport till spel världen.
Nä så länge är den ända bärbara kända maskin på marknaden som säljs rätt bra.
Switch är ju bärbar men otroligt stor och klumpig. Medan 3ds får platts i jackfickan. Härmed lättare att ta med.
Så den kommer nog leva många år. Tills den dagen dom gör en mini switch i ett 3ds/2ds XL skal.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Grukk: det här är ju bara mitt konstaterande efter Nintendo presenterade Switch Lite, de har ju inte officiellt slutat stöda den eller upphört med produktionen (dessutom semestertider nu). När Nintendo officiellt förklarar 3DS EOL kan vi hålla begravningstal i videoform


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Loevet:

@Grukk: det här är ju bara mitt konstaterande efter Nintendo presenterade Switch Lite, de har ju inte officiellt slutat stöda den eller upphört med produktionen (dessutom semestertider nu). När Nintendo officiellt förklarar 3DS EOL kan vi hålla begravningstal i videoform

Jaa, det såklart. Jag väntar bara på det ska bli officiellt!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Varmkorv: ja som spelplattform för den som äger en 3DS kommer den så klart leva i många år till, och så länge som folk köper den för att den är en billigare inkörsport till spel kommer Nintendo fortsätta tillverka den. Det jag menar med texten är att den är död som aktiv spelplattform, då Nintendo nyss presenterat en helt bärbar version av den mycket kraftfullare Switch och inte ett enda nytt spel utannonserats för 3DS. Lite svårt att klämma in allt det i en rubrik dock


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Det finns några riktigt bra spel till 3DS, The Alliance Alive, Fire Emblem Awakening och Metroid: Samus Returns är nog favoriterna. Men ändå så är jag nog lite besviken på 3DS, som uppföljare till DS så hade den ett märkbart ointressantare spelbibliotek och jag använde den mycket mindre.

Det senaste spelet jag köpte var The Alliance Alive i början av förra året, har det släppts något intressant till 3DS sedan dess?

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Kazutoyo: ja sett till utbudet har den inte varit lika stark som DS, men det finns ändå en så diger mängd bra spel att jag ändå skulle klassa den som ännu en ruskigt bra bärbar spelplattform från Nintendo.

Ja det har varit ganska svagt med nya unika titlar till 3DS det senaste året. Det finns ju undantag som Yo-Kai Watch 3, Etrian Odyssey Nexus, Persona Q2 och några till, men överlag har det varit ett år av nyversioner av äldre titlar. Radiant Historia: Perfect Chronology, Luigi's Mansion 3DS, Kirby’s Extra Epic Yarn, Mario & Luigi: Bowser's Inside Story + Bowser Jr's Journey, med flera. Det är väldigt bra spel, så jag klagar inte över att de släppts, men det är ju inte samma sak som att tillflödet av nya titlar är vitalt.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

eld
Medlem
Skrivet av Varmkorv:

Tror att FZ är lite snabba nu med att skriva 3ds/2DS är död.
Nintendo har sagt själva att 3ds/2ds är inkörningsport till spel världen.
Nä så länge är den ända bärbara kända maskin på marknaden som säljs rätt bra.
Switch är ju bärbar men otroligt stor och klumpig. Medan 3ds får platts i jackfickan. Härmed lättare att ta med.
Så den kommer nog leva många år. Tills den dagen dom gör en mini switch i ett 3ds/2ds XL skal.

Har du redan glömt nintendos tredje pelare?

Medlem

Jag hoppas att dom portar Metroid till Switchen ifall 3ds:en är på väg bort.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av NeoWeo:

Jag hoppas att dom portar Metroid till Switchen ifall 3ds:en är på väg bort.

Det hade varit något! Samus returns är ett spel som jag verkligen vill spela men orkar inte ta fram mitt 3DS...


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Enda sedan Switch släpptes så har Nintendo 3DS känts som en konsol som väldigt få vill satsa på.
Man har sett ett flertal nya titlar för Switch, till 3DS kom det till en början under Switch levnadstid bara några få titlar och det blev bara mindre och mindre.

Nu har vi hört att försäljningen för 3DS också har minskat kraftfullt, så även att Nintendo inte dödsförklarar 3DS än så märks det både bland kunder och tillverkare att den är på väg bort.
Så att Nintendo Switch Lite nu har utannonserats är nog något som man kunde räkna med att det skulle hända. Något annat hade varit konstigt.

Men jag tycker att det är ett smart drag av Nintendo, att satsa helt på en konsol istället för två (en bärbar och en stationär) som det varit tidigare.
Blir lättare för de som gör spel för Nintendo med, istället för att behöva göra spel för två plattformar.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Jag lirar Etrian Odyssey 5. Ska skaffa EO Nexus sen. Älskar min 3DS! Finns fortfarande sjukt många spel till den jag inte kört än.

Medlem

3DS är en av mina favoritkonsoler. Likt andra här har jag fortfarande en backlogg jag kör igenom Så länge lever den än!

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

Vi som fortfarande håller facklan för 3DS högt här på FZ kanske får skriva av oss om spelen vi klarar av åren som kommer, så att denna suveräna lilla maskin inte faller i glömska?


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Jag har slutligen börjat känna mig sugen på en NDS. Vilken variant skulle ni rekommendera? Tyckte utbudet på begagnatmarknaden var riktigt skralt och ärligt talat skulle jag nog gärna köpa själva enheten ny och hellre satsa på att komma över en spelsamling begagnat..

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Xstioph: ja när det gäller hårdvaran skulle jag inte heller vilja köpa något som någon annan slitit på, och DS/3DS-spel finns det gott om på Tradera, Blocket, Retrospelbutiken, med flera.

Angående varianterna skulle jag faktiskt rekommendera New 3DS XL. Jag har ett flertal av den modellen samt New 2DS XL, och den sistnämnda är inte tillräckligt mycket billigare i förhållande till de funktioner den offrar. Visst, att den inte kan visa 3D är inte en så stor förlust och det är smidigare att installera minneskort i den (man måste skruva loss bakstycket på N3DS för att installera det), men batteritiden är inte bättre och konstruktionen känns mer budget också. Att kunna aktivera 3D:n i de få titlar som utnyttjar det bra är en trevlig bonus ändå.

Om du vill köpa en 3DS XL till ett vettigare pris kan du fortfarande köra på den ursprungliga 3DS XL (alltså utan New-suffixet). Då får du långsammare processor och ingen högra analog spak, men å andra sidan är det väldigt få spel som utnyttjar den extra kraften i N3DS XL. Den är dock svår att få tag på, så det blir sannolikt N3DS XL du får välja i slutändan.

Vanliga 3DS:en går knappt att få tag på längre, men jag skulle ändå inte rekommendera den. Sämre batteritid och sämre ergonomi (åtminstone för mina händer), och den saknar analog spak och har långsammare processor. Spelen ser något skarpare ut på den lilla skärmen, men jag har aldrig upplevt pixlighet som ett problem på XL-varianterna.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Jag brukar också hellre vilja köpa enheterna nytt.
Dock fick jag en begagnad 2DS en gång trots att det stod på sidan att den var ny, men det var från en butik som jag aldrig hade hört talas om förut så nu förtiden så köper jag bara från kända butiker på nätet även om de skulle vara dyrare.


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av Xstioph:

Jag har slutligen börjat känna mig sugen på en NDS. Vilken variant skulle ni rekommendera? Tyckte utbudet på begagnatmarknaden var riktigt skralt och ärligt talat skulle jag nog gärna köpa själva enheten ny och hellre satsa på att komma över en spelsamling begagnat..

Jag har haft 3ds (första ej XL) och har nu en new 2ds xl

Skillnader i design som jag reagerade på.
3ds
+ Enkel att byta spel
+ Bra placering av kameror (som tyvärr är värdelösa)
+ Bra placering av pennan
+ Smidigt att stänga av/starta wifi med hårdvarubrytare
- Kanten runt nedre skärmen gör märken i övre skärmen när den är ihopvikt.
- Luckan för SD kortet har dålig passform gick inte stänga helt gjorde man det tryckte man så att utmatningsmekanismen aktiverades.
- Vanliga SD kort
- Knapparna start select home

New 2ds xl
+ mSD kort
+ Storlek på skärm men det är ju preferens
+ Ergonomi men även här är det preferens
+ Övre skärmen repas inte av den nedre
+ Bättre knappar för start select home
+ luckan för Spel/mSD kort har bra passform.
- Lucka som täcker spelkassetten blir lite pilligare att byta spel.
- pillig förvaring av pennan.
- Jobbig knapp för on/off
- ingen hårdvarubrytare för wifi så man behöver in i menyer.
- Sämre placering av kameror även här är de värdelösa.

New 2ds är betydlig piggare att använda i menyer.
Alla virtual console stödjs på new enheterna min bror som tog över min gamla 3ds har i alla fall lyckats hitta ett super nintendo spel som krävde en new enhet.
Avsaknaden av 3d är inget jag brytt mig om.
När jag fick min 2ds XL blev jag överraskad av hur stor skillnaden i storlek var hade aldrig testat en XL enhet innan, så försök testa en liten och en stor innan du köper så får du se vad du föredrar.

Köper du begagnat idag så lär new enheterna vara i bättre skick eftersom de är nyare.
Jag köpte både min 3ds (550kr) och new 2ds xl beg (1000kr) och båda var i riktigt bra skick.

1
Skriv svar