PS5/XSX-S förboknings bekräftelse tråd

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Svårt att be om ursäkt för nått som man inte kan påverka. Sony är inte "chef" för komponentleverantörerna vilket Lena Hallengren är för "Regionerna" så inte samma sak riktigt. Dessutom fick man "destruction allstars" gratis, och snart "abes oddysey".
De lyckades skeppa lika många PS5:or första månaden som det såldes PS4:or under samma period, svårt att begära mer även om de nog förstod att efterfrågan kommer vara större p.g.a allt hemmasittande. De allra flesta som ville ha till release verkar nu få sin konsoll inom 3-4 månader från release-dagen, jag tycker inte det är så uselt ändå.

Sony är ytterst ansvariga för att leverera en produkt. De är chefer över sin produkt och över valet av leverantörer. Analogin med Hallengren tycker jag håller oavsett. Gratisspelen du nämner förstod jag inte att de var i avsikt att be om ursäkt för leveransproblemen. Om så var fallet så tycker jag att det var schysst av Sony.

Ett problem här är att det finns så mycket fanboyism. I vilka andra situationer försvarar kunderna produkttillverkarnas förseningar än när det kommer till tv-spel? Säg hypotetiskt att SL-kortet blev tre månader försenat. Men det är ju lugnt för plasttillverkaren av kortet hade problem så SL har inget ansvar för att vi ska kunna åka tåg i tre månader. Eller säg att internetbanken ligger nere i tre månader. Men det är inte heller något problem för bankens serverleverantör hade problem så vi kan vara utan pengar i tre månader och banken har inget ansvar. Nu överdriver jag såklart exemplen och konsekvenserna de får men poängen är att Sony har ett ansvar.

Att be om ursäkt för att inte kunna leverera en produkt tycker jag man ska kunna göra oavsett vems fel det är och oavsett om man kan påverka situationen eller inte. Det visar på ansvarstagande och höjer moralen bland de köande.

Medlem

Känner på mig att det kommer släppa snart då de ska börja sälja i kina nu. Det vore dumt att inte tillgodose de affärer som förhandsbokat tills de börjar sälja i kina med. Om det sker skjuter sig sony sig själva i foten då de kommer att få ett dåligt rykte samt förlora kunder.

Medlem
Skrivet av Genub:

Webhallen meddelade i morse mig och mina 2 vänner att våra förhandsbokade PS5 Standard Edition nu är tillgängliga att hämta i butik för mig i Stockholm och för vännerna i Göteborg!

Vi bokade alla tre den 12/6-20 - dvs dagen efter PS5 officiellt avtäcktes av Sony på kvällen den 11/6-20.

Vi bokade på lite olika tider kring lunch den 12/6, kul att de äntligen kommit så långt i bokningarna och hoppas fler andra här fått samma info av Webhallen idag!

Min PS5-bokning ovan hos Webhallen, Medborgarplatsen i Stockholm, är tillgänglig för den som vill. Jag har en PS5 sedan tidigare (fick tag på en från EG online på lanseringsdagen), och den jag bokat sedan länge hos Webhallen var tänkt att gå till en kompis men kompis tackade nej nu. Så först till kvarn den som vill köpa ovan PS5 Standard Edition, självklart till butikspris 5990 kr! Skicka DM så kan vi mötas upp i vid Medborgarplatsen då den fortfarande finns hos butiken.

Medlem
Skrivet av Genub:

Min PS5-bokning ovan hos Webhallen, Medborgarplatsen i Stockholm, är tillgänglig för den som vill. Jag har en PS5 sedan tidigare (fick tag på en från EG online på lanseringsdagen), och den jag bokat sedan länge hos Webhallen var tänkt att gå till en kompis men kompis tackade nej nu. Så först till kvarn den som vill köpa ovan PS5 Standard Edition, självklart till butikspris 5990 kr! Skicka DM så kan vi mötas upp i vid Medborgarplatsen då den fortfarande finns hos butiken.

Vilken hjälte! Önskar du bodde i Göteborg 🙂 Grattis till den som får köpa den av dig.

Medlem
Skrivet av Genub:

Min PS5-bokning ovan hos Webhallen, Medborgarplatsen i Stockholm, är tillgänglig för den som vill. Jag har en PS5 sedan tidigare (fick tag på en från EG online på lanseringsdagen), och den jag bokat sedan länge hos Webhallen var tänkt att gå till en kompis men kompis tackade nej nu. Så först till kvarn den som vill köpa ovan PS5 Standard Edition, självklart till butikspris 5990 kr! Skicka DM så kan vi mötas upp i vid Medborgarplatsen då den fortfarande finns hos butiken.

Snällt!

Medlem
Skrivet av Genub:

Min PS5-bokning ovan hos Webhallen, Medborgarplatsen i Stockholm, är tillgänglig för den som vill. Jag har en PS5 sedan tidigare (fick tag på en från EG online på lanseringsdagen), och den jag bokat sedan länge hos Webhallen var tänkt att gå till en kompis men kompis tackade nej nu. Så först till kvarn den som vill köpa ovan PS5 Standard Edition, självklart till butikspris 5990 kr! Skicka DM så kan vi mötas upp i vid Medborgarplatsen då den fortfarande finns hos butiken.

Sälj inte till en scalper nu🙂
Hur undviker man det förresten?!

Medlem
Skrivet av Done:

Sälj inte till en scalper nu🙂
Hur undviker man det förresten?!

Jag är den som äntligen hade turen att köpa en. Är verkligen ingen scalper. Behöver den då jag blir farsa nästa vecka när min son och min fru sover. Vilket är ganska mycket för nyfödda..

Medlem
Skrivet av Jaydee3:

Jag är den som äntligen hade turen att köpa en. Är verkligen ingen scalper. Behöver den då jag blir farsa nästa vecka när min son och min fru sover. Vilket är ganska mycket för nyfödda..

Grattis isf.

Själv jagar man en till grabben som sparat pengar till hela summan själv. 9 år. Hämtat post åt grannar och andra diverse jobb samt födelsedags och julklapps pengar och annat slit.

Men det är ju helt omöjligt att hitta nått.
Tänker inte stödja scalpers...

Medlem
Skrivet av Erki79:

Grattis isf.

Själv jagar man en till grabben som sparat pengar till hela summan själv. 9 år. Hämtat post åt grannar och andra diverse jobb samt födelsedags och julklapps pengar och annat slit.

Men det är ju helt omöjligt att hitta nått.
Tänker inte stödja scalpers...

Snyggt jobbat av din son. Men nöjer han sig inte med ett PS4 Pro ? Så stor skillnad är det ju inte (haft mitt ps5 i 2 månader och är inte så värst imponerad).

Medlem
Skrivet av Kellini:

Snyggt jobbat av din son. Men nöjer han sig inte med ett PS4 Pro ? Så stor skillnad är det ju inte (haft mitt ps5 i 2 månader och är inte så värst imponerad).

Han har ett ps4 pro men har en minigamer på snart 5 år som vill ärva ps4an.
Tar jag fel gubbe i battle front 2 så får jag torsk hela tiden... =( unge!

Medlem
Skrivet av Kellini:

Snyggt jobbat av din son. Men nöjer han sig inte med ett PS4 Pro ? Så stor skillnad är det ju inte (haft mitt ps5 i 2 månader och är inte så värst imponerad).

What? Sälj den till någon som behöver :D. 4k 60 fps i en rad ps4 titlar som blommar upp och blir som nya, sen astrobot och demons souls är ju endast dom 2 ett skäl till ps5. Aldrig varit så nöjd med ett konsolköp


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av Genub:

Min PS5-bokning ovan hos Webhallen, Medborgarplatsen i Stockholm, är tillgänglig för den som vill. Jag har en PS5 sedan tidigare (fick tag på en från EG online på lanseringsdagen), och den jag bokat sedan länge hos Webhallen var tänkt att gå till en kompis men kompis tackade nej nu. Så först till kvarn den som vill köpa ovan PS5 Standard Edition, självklart till butikspris 5990 kr! Skicka DM så kan vi mötas upp i vid Medborgarplatsen då den fortfarande finns hos butiken.

Tack för att du mötte upp mig. 100% ärlig person och tog inte en krona extra. Det var trevligt att träffas. Lyca till med spelandet.

Lycka till alla andra. Eran ps5a kommer. Nu avbokar jag min från komplett så någon annan i kön får den.

Medlem
Skrivet av Jaydee3:

Tack för att du mötte upp mig. 100% ärlig person och tog inte en krona extra. Det var trevligt att träffas. Lyca till med spelandet.

Lycka till alla andra. Eran ps5a kommer. Nu avbokar jag min från komplett så någon annan i kön får den.

Tusen tack detsamma, mycket trevligt att träffas och hoppas den kommer till väl användning nu! Lycka till med både spel och nybliven pappa nu snart inom några dagar, storslagna äventyr på gång för dig på olika fronter framöver, kul att höra!

Medlem
Skrivet av Mathmage:

Sony är ytterst ansvariga för att leverera en produkt. De är chefer över sin produkt och över valet av leverantörer. Analogin med Hallengren tycker jag håller oavsett. Gratisspelen du nämner förstod jag inte att de var i avsikt att be om ursäkt för leveransproblemen. Om så var fallet så tycker jag att det var schysst av Sony.

Ett problem här är att det finns så mycket fanboyism. I vilka andra situationer försvarar kunderna produkttillverkarnas förseningar än när det kommer till tv-spel? Säg hypotetiskt att SL-kortet blev tre månader försenat. Men det är ju lugnt för plasttillverkaren av kortet hade problem så SL har inget ansvar för att vi ska kunna åka tåg i tre månader. Eller säg att internetbanken ligger nere i tre månader. Men det är inte heller något problem för bankens serverleverantör hade problem så vi kan vara utan pengar i tre månader och banken har inget ansvar. Nu överdriver jag såklart exemplen och konsekvenserna de får men poängen är att Sony har ett ansvar.

Att be om ursäkt för att inte kunna leverera en produkt tycker jag man ska kunna göra oavsett vems fel det är och oavsett om man kan påverka situationen eller inte. Det visar på ansvarstagande och höjer moralen bland de köande.

förutom att kollektivtransport och banktjänster är något mer nödvändiga för att samhället ska gå ihop, så är det ändå en dålig jämförelse.

Det finns ingen mänsklig rättighet i att få ett PS5. Det är inte varken medicin, pengar eller mat vi pratar om. Det är ett tv spel. Lyxkonsumtion egentligen. Det är skit trist såklart, men att utkräva saker av en tvspels tillverkare och göra kopplingar till hallengren etc... Nä. De håller inte.

Medlem
Skrivet av Jaydee3:

Känner på mig att det kommer släppa snart då de ska börja sälja i kina nu. Det vore dumt att inte tillgodose de affärer som förhandsbokat tills de börjar sälja i kina med. Om det sker skjuter sig sony sig själva i foten då de kommer att få ett dåligt rykte samt förlora kunder.

Just nu köper kinser importerade ps5 för tredubbla priset. Det vore rätt rumt om de inte tillgodoser kinesiska marknaden istället för att det ska bara finnas svart marknad. Kina är en minst lika stor marknad som europa, om inte större. så klart de vill in där.

Medlem
Skrivet av roberth:

förutom att kollektivtransport och banktjänster är något mer nödvändiga för att samhället ska gå ihop, så är det ändå en dålig jämförelse.

Det finns ingen mänsklig rättighet i att få ett PS5. Det är inte varken medicin, pengar eller mat vi pratar om. Det är ett tv spel. Lyxkonsumtion egentligen. Det är skit trist såklart, men att utkräva saker av en tvspels tillverkare och göra kopplingar till hallengren etc... Nä. De håller inte.

Ok, du gillar inte mina jämförelser. Men om vi håller oss till ansvarsfrågan. Tycker du att Sony inte har något ansvar alls för situationen?

Medlem
Skrivet av roberth:

Just nu köper kinser importerade ps5 för tredubbla priset. Det vore rätt rumt om de inte tillgodoser kinesiska marknaden istället för att det ska bara finnas svart marknad. Kina är en minst lika stor marknad som europa, om inte större. så klart de vill in där.

De fick inte sälja ps5 i kina tills förra veckan eller den här veckan. Vet inte vad det berodde på. Ja det är ett lyx problem vi pratar om men se det såhär. A lovar B en tjänst eller en vara. A kan inte hålla löftet om leverans för B okända problem men B har en order liggandes hos A och väntar tills det löst sig med problemen har löst sig. Sedan bestämmer C sig för att han vill ha samma order som B och A säljer till C istället för att sälja till B.

Det är problemet som jag ser kan hända.

Det är dålig buissness i så fall. Nu kan jag såklart ha fel.

Medlem
Skrivet av Mathmage:

Ok, du gillar inte mina jämförelser. Men om vi håller oss till ansvarsfrågan. Tycker du att Sony inte har något ansvar alls för situationen?

Nej, jag tycker ärligt talat att det blir lite dramatiskt och "utkräva ansvar"

De som man som kund ska ge sig på är de man står i kö hos. Det var oansvarigt av webhallen att låta folk stå i kö i närapå ett år innan releasen - de kan omöjligt vetat hur många de skulle få av Sony. där kunde webhallen valt att låta kön börja vid ex säljstart.

Medlem
Skrivet av Jaydee3:

De fick inte sälja ps5 i kina tills förra veckan eller den här veckan. Vet inte vad det berodde på. Ja det är ett lyx problem vi pratar om men se det såhär. A lovar B en tjänst eller en vara. A kan inte hålla löftet om leverans för B okända problem men B har en order liggandes hos A och väntar tills det löst sig med problemen har löst sig. Sedan bestämmer C sig för att han vill ha samma order som B och A säljer till C istället för att sälja till B.

Det är problemet som jag ser kan hända.

Det är dålig buissness i så fall. Nu kan jag såklart ha fel.

Är väl alltid så med alla varor som köps och säljs? Att det finns möjlighet att köpa och sälja utanför den vanliga gången.

Vad jag läst, sen sanningshalten vet jag inte, är att Kina kräver vissa inskränkningar av ex psstore, internettillgången och ex att den ska vara låst i regionen. Det gör att det tar längre tid.

En teori är ju ocokså att sony hade tänkt att de skulle sålt klart marknaden i USA och att nu fyra måander senare skulle tillgången varit god i USA så att man kunde börja på nästa marknad.

Medlem
Skrivet av roberth:

Nej, jag tycker ärligt talat att det blir lite dramatiskt och "utkräva ansvar"

De som man som kund ska ge sig på är de man står i kö hos. Det var oansvarigt av webhallen att låta folk stå i kö i närapå ett år innan releasen - de kan omöjligt vetat hur många de skulle få av Sony. där kunde webhallen valt att låta kön börja vid ex säljstart.

Vi har en kedja som grovt förenklat ser ut som komponenttillverkare->Sony->Webhallen->konsument. Det är alltså ok för Sony att skylla på komponenttillverkarna men inte ok för Webhallen att skylla på Sony? Hade inte Sony något ansvar i att vara tydligare mot Webhallen med hur få enheter de kunde leverera? Jag tycker att alla i kedjan har ett ansvar.

Skribent
Skrivet av Mathmage:

Sony har gjort bort sig med en katastrofal lansering av Playstation 5. När de sedan skyller allt på komponenttillverkarna så tar de lika mycket ansvar som Lena Hallengren gör när hon skyller Sveriges misslyckande kring pandemihanteringen på regionerna.

Som jag tidigare skrivit så finns det flera sätt att ta ansvar på och förmodligen många bättre än vad jag kan komma på. Men varför inte bara gå ut med en tydlig ursäkt till alla fans och ge en liten kompensation? Till exempel så skulle Sony kunna skänka något symboliskt som ett gratis spel eller några månader gratis Playstation Plus till alla som köat.

Det enda man kan skylla Sony för tycker jag är att de valde att sälja konsolen till för billigt pris. Hade de prissatt den på 7 999:- eller 8 499:- så hade den funnits i butik och scalpers hade inte varit intresserade, för det är ju det som verkar vara priset marknaden är villig att betala.

Har senaste tiden börjat fundera på om hårdvara är för billigt, eftersom det är slut på all ny teknik överallt. Kanske får starta en tråd om det 🤔

Medlem
Skrivet av Mathmage:

Vi har en kedja som grovt förenklat ser ut som komponenttillverkare->Sony->Webhallen->konsument. Det är alltså ok för Sony att skylla på komponenttillverkarna men inte ok för Webhallen att skylla på Sony? Hade inte Sony något ansvar i att vara tydligare mot Webhallen med hur få enheter de kunde leverera? Jag tycker att alla i kedjan har ett ansvar.

Oavsett vad jag säljer kan jag ju inte sälja något hag inte har. Vi vet inget vilka löften som Sony gjort eller inte.

Som konsument är alltid mina krav mot affären inte tillverkare.

Skrivet av Shadee:

Det enda man kan skylla Sony för tycker jag är att de valde att sälja konsolen till för billigt pris. Hade de prissatt den på 7 999:- eller 8 499:- så hade den funnits i butik och scalpers hade inte varit intresserade, för det är ju det som verkar vara priset marknaden är villig att betala.

Har senaste tiden börjat fundera på om hårdvara är för billigt, eftersom det är slut på all ny teknik överallt. Kanske får starta en tråd om det 🤔

Nej, i detta fall ligger ju handelskriget mellan trumps usa och kina i grunden, därefter en pandemi.

Medlem
Skrivet av roberth:

Oavsett vad jag säljer kan jag ju inte sälja något hag inte har. Vi vet inget vilka löften som Sony gjort eller inte.

Som konsument är alltid mina krav mot affären inte tillverkare.

Nej, i detta fall ligger ju handelskriget mellan trumps usa och kina i grunden, därefter en pandemi.

Alla i kedjan kan skylla på komponenttillverkarna, på webhallen och på konsumenterna (läs scalpers). Men INGEN får skylla på Sony. Hur kan de vara så heliga och helt ansvarsbefriade från leveransen av sin egen produkt?

Medlem
Skrivet av Shadee:

Det enda man kan skylla Sony för tycker jag är att de valde att sälja konsolen till för billigt pris. Hade de prissatt den på 7 999:- eller 8 499:- så hade den funnits i butik och scalpers hade inte varit intresserade, för det är ju det som verkar vara priset marknaden är villig att betala.

Har senaste tiden börjat fundera på om hårdvara är för billigt, eftersom det är slut på all ny teknik överallt. Kanske får starta en tråd om det 🤔

Du har en poäng i det. Tror att många hade betalat till och med mer än vad scalpers tar för att få konsolen på releasedagen direkt från butik. De extra intäkterna hade Sony till exempel kunnat lägga på att göra en handkontroll som håller längre än 400h 😁.

Medlem
Skrivet av Mathmage:

Du har en poäng i det. Tror att många hade betalat till och med mer än vad scalpers tar för att få konsolen på releasedagen direkt från butik. De extra intäkterna hade Sony till exempel kunnat lägga på att göra en handkontroll som håller längre än 400h 😁.

Samtidigt ligger det i Sonys intresse att få ut maskinen till så många som möjligt, så snabbt som möjligt.
Hade Sony kunnat trolla fram flera miljoner extra PS5or denna veckan hade dem garanterat gjort det.

Ska bli intressant att se hur länge hypen håller i sig.

Medlem

Förra fredagen så fick jag meddelandet om att jag kunde hämta min PS5 på Webhallen.
Idag hämtade jag ut den efter veckas övertalningskampanj av frun, så får vi se om den åker tillbaka till butiken eller om jag får behålla den.
Bokade i mitten av juni 2020.

Medlem
Skrivet av BlackZam:

Förra fredagen så fick jag meddelandet om att jag kunde hämta min PS5 på Webhallen.
Idag hämtade jag ut den efter veckas övertalningskampanj av frun, så får vi se om den åker tillbaka till butiken eller om jag får behålla den.
Bokade i mitten av juni 2020.

Vilket datum bokade du? Jag bokade 12 juni o inte hört nånting 😥

Medlem
Skrivet av dikt4t0rN:

Vilket datum bokade du? Jag bokade 12 juni o inte hört nånting 😥

11 va det visst. Så bara dagen innan dig.
Men innan förra fredagen så hade jag inte hört något om min beställning, utan bara det de hade skickat ut till alla som hade förhandsbokat.

Medlem

Det låter på många här som att Sony är någon form av statligt verk som har ett samhällsuppdrag att leverera konsoler. Det är de inte. Om de får för sig att leverera bara en enda konsol så är det ju upp till dem. De har heller inget ansvar att fördela ut konsoler på någon form av rättvist sätt. Enda sättet de hade kunnat undvika det här hade ju varit att ge fan i att skeppa ut de konsoler de redan tillverkat så att det fanns hundratusentals tillgängliga. Hur glada hade ni varit om det varit tvartom? "Sony har 2 miljoner PS5 på lager. Väntar med att skeppa tills de har lika många tillverkade som det finns förbokningar"

Det finns dessutom en till länk i denna kedja som många missar. Distributören. Förmodligen finns det bara 1-2 distributörer i Sverige som får in PS5or och alla återförsäljare är beroende av att köpa från dessa. Distributörer har inget förbokningssystem. De tar förmodligen varje dag ad-hoc med de konsoler de får in. Det är upp till återförsäljarna att beställa från distributören och försöka täcka det behov de har.

Så boven i dramat är alla återförsäljare. De har i flera år nu sagtr "Förboka din PS5 så att du kan vara säker på att få en!". Vad de egentligen menat, som vi nu får lära oss, är att en förbokning räcker inte längre än precis innanför dörren hos dem. Du blir första att få köpa en PS5 de lyckas få tag på.

I princip samma analogi som jag hade tidigare i tråden med att boka taxi.
Säg att du står på centralen och behöver en taxi. Ute på gatan står den 10 pers som vinkar in taxibilar. Du väljer att ställa dig i kö hos en taxivinkare. Nu blir du beroende på att den taxivinkaren ska lyckas vinka in så många taxibilar som möjligt så att kön minskar. Det vi nu upptäcker är att vissa taxivinkare, de verkar mest stå och peta sig i näsan och inte vinka in särskilt många bilar. Trots att deras kö är längst. Andra taxivinkare lyckat få iväg en massa köare i taxibilar som tillochmed ställde sig i kö hos dem långt efter att andra kunder ställde sig i näspetarens kö.

Det vi skulle behöva är att det stod en samordanre som kan se "Ojdå, kön till Kompletts taxivinkare är jättelång. Fi får se till att skicka fler bilar dit!". Det skulle hamna på distributörens roll. MEn de skiter ju i vilket, deras uppgift är att få iväg konsoler och det räcker men att nån säger "Hej, har ni några inne?"

Så. Slutsatsen. Att säga att man har ett kösystem är alltså ren och skär marknadsföring. Det visar sig att det inte innebär särskilt mycket i stora helheten. Man kör på med samma rutiner som man alltid gjort. Rutiner som är anpassade till att allt ska finnas i överflöd. När det inte finns i överflöd så blir det hela havet stormar eftersom de inte vet vad f-n de ska göra

Medlem

Vekar hända något 3 mars, Elgiganten skriver på deras Series X att den kommer in då.

Skriv svar