Medlem
Red Matter

Det här är min första recension, så det blir vad det blir

Jag har spelat ett VR spel som heter Red Matter.
Spelet har funnits ett tag men nyligen släpptes en uppdatering för Oculus Quest 2 och jag bestämde mig för att spela.

Spelet är ett sci-fi äventyr med mycket pussel och spänning.

Ett kallt krig pågår mellan dom fiktiva staterna Atlantic Union och Volgravia. (Typisk USA / Sovjetunionen motsvarighet)
Man spelar som agent Epsilon från Atlantic Union och blir skickat till en övergiven Volgravia rymdbas för att undersöka ett hemligt forskningsprojekt och leta reda på dokumenten som finns kvar.

Efter en dramatisk landning på månen Rhea som tillhör Saturnus så får man lära sig hur kontrollerna fungerar mm.
Kontrollerna är lätta som man får förklarat för sig och man listar ut det själva genom att bara titta på sina händer.
Man håller i 2-verktyg hela tiden som ser ut nästan som 2st Oculus touch kontroller. Vänster hand har flera funktioner som scanner, ficklampa och gripklo. Höger hand har gripklo.

Efter genomgången så beger man sig iväg på sin lilla rymdpromenad.
Snabbt står man sen där utanför den övergivna rymdbasen.

Inne i basen så stöter man på många problem som ska lösas. Det är pussel i nästan varje rum. Det kan vara allt från byta ut trasiga säkringar, ladda batterier, trycka på knappar osv.
Allt står i kyrilliska bokstäver (ser iaf ut som det) så man får använda sin scanner för att översätta allt, så på vissa ställen kan det stå exakt vad man ska göra men man ser det inte så lätt.

Det jag tycker är bra är att stort sett inga pussel upprepas och det känns naturligt och inte påtvingat utan passar in i miljön och handlingen.
Pusslen är inte för svåra men inte för lätta heller, ibland kan man få fundera och kolla runt lite innan man listar ut hur man kommer vidare.

Spelet är snyggt, väldigt snyggt för att vara ett Quest spel och med Quest 2 är det ännu snyggare.
Man tar sig fram i spelet på två sätt.
Man pekar på en punkt så gör man ett litet eller ett långt hopp. Gravitationen är låg så man kan göra långa hopp och medans man är i luften kan man öka hastigheten med att trycka framåt på höger spak.
Man kan även gå framåt vanligt med att hålla in en av grepp-knapparna. Det känns mer som man glider fram än går.
Det finns komfortinställningar där hopprörelsen ersätts helt med teleportering och av/på att kunna gå fritt. Även gå fritt har komfortinställning att sänka fov medans man glider fram. Samma sak om kan man välja Snap eller smooth turning med minskad fov.

Det enda negativa jag ser med spelet är att det är lite för kort och den här typen av spel kan man nog tycka har ett lågt återspelningsvärde, iaf den närmaste tiden.
Sen har det lite brister som att händerna kan flyta genom väggar osv men det är typiskt lite äldre VR spel.

Stämningen i spelet är bra, man känner sig ensam och man uppmuntras att utforska för att lösa problemen. Rekommenderas att man spelar med hörlurar så man inte stör inlevelsen med utomstående ljud.
När man är inne i spelet kan det nog upplevas lite läskigt för vissa, men jag vill inte kalla det för skräck så dom flesta borde det inte vara några problem.

Slutord. Jag rekommenderar det här spelet till alla, speciellt nytillkomna VR spelare.

Jag har spelat på Oculus Quest 2
Spelet finns även till PC (Steam / Oculus) & PSVR.

Red Matter
4
Mycket bra
+
Varierande Pussel
+
Spänning
-
Ganska kort
Det här betyder betygen på FZ

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent

Roligt med recension på ett VR-spel. Hade jag haft platsen för att spela VR "på riktigt" så hade jag haft ett VR-Headset, men det får vänta.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Roligt med recension på ett VR-spel. Hade jag haft platsen för att spela VR "på riktigt" så hade jag haft ett VR-Headset, men det får vänta.

Förstår, det är lite utrymmeskrävande om man inte nöjer sig med bilspel typ, men då vill man nog istället ha en riktig stol som tar plats ist


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Frilansare

Tack för recensionen! Har äntligen en Index hemma så ska ge mig på lite vr när tid ges

Skribent
Skrivet av Molotov:

Förstår, det är lite utrymmeskrävande om man inte nöjer sig med bilspel typ, men då vill man nog istället ha en riktig stol som tar plats ist

Jo, precis. Det jag däremot kommer prova är nog VR till Playstation när jag väl får tag på en PS5a.

Är förmodligen inte i närheten av en Valve Index eller liknande, men kanske kan bli en inkörsport

Medlem
Skrivet av Shadee:

Jo, precis. Det jag däremot kommer prova är nog VR till Playstation när jag väl får tag på en PS5a.

Är förmodligen inte i närheten av en Valve Index eller liknande, men kanske kan bli en inkörsport

Som det ser ut just nu så verkar Sony inte bry sig om PSVR speciellt till PS5.
PSVR kommer inte vara kompatibelt med PS5 bara i bakåtkompatibelt läge.
dvs bara med PS4 hårdvara och PS4-spel.
Hitman 3 och No man sky har det nyligen bekräftats får inga PSVR stöd på PS5-versionen bla.
Man måste dessutom vara snabb och boka gratis adapter för kameran man vet inte hur länge den kommer finnas tillgänglig.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Det såg riktigt fint ut. Tack för infon.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Oj det här har jag missat. Tack för recension. Måste jag leta upp o köpa


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Bra recension! Ska titta närmare på detta då jag först igår införskaffade mig ett PSVR.


signatur

🖥️ Sony Bravia KDL49-WD753| 🎮 PS4 Slim 1TB CUH-2216b| 🔊 Sony HT-CT180 Soundbar

NuZ
Testpilot

Snyggt! Kul med lite VR recensioner


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Bra skrivet 👍 Blev intresserad. Får ta en titt när jag kommer hem.
Tack för bra recension.


signatur

🐖💨💩

Moderator | Testpilot

Verkar spännande!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Tack för en grymt bra recension. Kul att få se recensioner av VR-spel.

Annars. Quest2 är ju fantastiskt vilken pryl för samma pris som en Nintendo Switch! (Två batteridrivna spelkonsoler) Det som skiljer sig är att Questen känns som en pryl från framtiden med sin 4K skärm och bättre CPU/GPU än Samsung S20.

För dom som gillar Zelda BOTW, så finns Journey of the Gods. Kanske inte riktigt samma djup och karaktär men att istället få uppleva världen i VR.

Medlem

Tack för en bra recension!
Har spelat spelet på min Quest 1 och håller med recensenten på alla punkter.

Inaktiv

Detta verkar ju riktigt bra. Bra att det finns på Steam så kan jag spela det på gamle Vive

Medlem

Detta har jag helt missat - ska definitivt köpa denna så fort jag fixat Quest 2 (Jag har CV1, men pallar inte ha alla sensorer framme). Gör sig nog bra i mitt numera riktigt stora VR library


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Kul att recensionen uppskattades.
Pga spelet är storydrivet så ville jag skriva så lite som möjligt om det just.
Får försöka mig på fler recensioner på VR spel


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

1
Skriv svar