Recension - Mafia Trilogy

Medlem
Recension - Mafia Trilogy

En resa genom årtionden

Efter 50 dagar och relativt intensivt spelande de flesta av dessa ska jag försöka sammanfatta mina intryck. Tidigare erfarenheter i serien består i genomspelning av första spelet 2002, och tvåan några år efter dess release. Svårighetsgraden var classic på Mafia och normal på tvåan och trean. Bilkörande gjordes i läget simulation. Jag spelade på PS4 pro

Mafia: Definitive Edition
Introt rullar igång och en varm känsla sprider sig i bröstet. Vilket sätt att få återuppleva platser och händelser som stannat kvar i minnet alla dessa år. Spelet tillåts vara lite ruffigt, bråka med mig, då denna version strömlinjeformar precis lagom mycket. Jag dör och misslyckas om och om igen, tror inte jag lyckats ro iland nåt så svårt sedan storyläget i F-zero GX. Känner mig som värsta souls-spelaren typ. Hårt men rättvist. Mafia är ett linjärt spel i en öppen värld. Det har ingen ambition att sinka min upplevelse med oväsentligheter, och det känns så uppfriskande och unikt, ännu mer nu än då. Story, musik, tidskänsla, grafik och variation är i toppklass, och bildar en helhet som har potential att kunna lämna lika varma långvariga minnen som sist det begav sig. När detta spel avslutas dröjer sig en känsla av att vilja ha mer kvar. Betyg 5

Mafia 2
Ett lätt obehag infinner sig när jag tar kontroll över Vito. Han rör sig liksom för kvickt, omänskligt. Dessutom är grafiken ordentligt mycket sämre och flyter inte alls lika bra. Det här är inte någon bra remaster. Ett gemensamt tema för serien är prima musik. Oavsett vad man tycker om spelen i övrigt tror jag de flesta skulle kunna finna redig njutning i att bara cruisa runt och lyssna. Ett spel som trumfar sin restaurering, väl värt att spela. Ganska likt Mafia 1, bara lite sämre på nästan allt. Betyg 3

Mafia 3
Här följer mina anteckningar från spelandet:

Musiken... HERREGUD<3<3<3
Proffsigt berättad story
Vad fint det är. Vad fult det är. Vad fint det är. Vad fult det är
Mindre underhållande/verklighetstrogen bilfysik än tidigare spel
Lite coolt att få spela som färgad
Wow.. att få vara i 1968 är så häftigt
Oj vad många pluppar :/
Ps4 pro är inte en särskilt tyst konsol
När man försöker spegla sig i speglar HAHAHA
Börjar tröttna på musiken
Mycket om rasism
Kniven är lite för bra
Många buggar
Stänger av musiken, börjar lyssna på podd
Story känns nu som ursäkt för alldeles för stor mängd gameplay
Helvete det tar ju aldrig slut
Mums vilken maffig avslutning

Fundament för en riktig pärla finns men tyvärr tunnas alla positiva intryck ut av allt för mycket utfyllnad. Betyg 3

Mafia Trilogy
4
Mycket bra
+
Musiken
+
Storyn - både i sak och hur den förmedlas
+
30, 40, 50 och 60-tal
-
Att det unika arvet från första spelet sållas bort ju längre i serien du kommer
-
Stjärnan som kände att "collectibles lär nog göra dessa spel ännu bättre"
Det här betyder betygen på FZ
Skribent

Älskade ettan, gav aldrig tvåan en riktigt chans, inte köpt trean. De gamla versionerna alltså.
Verkar som jag gjorde rätt val, tror inte jag skulle orka med de negativa sakerna du skriver om som finns i spelen.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Älskade ettan, gav aldrig tvåan en riktigt chans, inte köpt trean. De gamla versionerna alltså.
Verkar som jag gjorde rätt val, tror inte jag skulle orka med de negativa sakerna du skriver om som finns i spelen.

Jag köpte detta för ettan och var inte helt inställd på att ens prova de andra. Definitive edition är en härlig remake på ett härligt spel och bör spelas. Resten går utmärkt att skippa, särskilt om du redan har tillgång till en äldre version av tvåan då dess remaster förmodligen flyter sämre.

Skribent
Skrivet av TTuffing:

Jag köpte detta för ettan och var inte helt inställd på att ens prova de andra. Definitive edition är en härlig remake på ett härligt spel och bör spelas. Resten går utmärkt att skippa, särskilt om du redan har tillgång till en äldre version av tvåan då dess remaster förmodligen flyter sämre.

Lägger in det på wishlist så kan jag köpa det till backloggen på nästa rea

Medlem

Klarade precis Mafia: Definitive Edition. Klart värt pengarna! Väldigt snygg och välgjord remake.
Spelar ganska sällan nuförtiden tyvärr förutom när det släpps något speciellt som jag verkligen vill lira som detta.

Håller med om att det var ganska svårt ibland, dog ganska många gånger.
Oftast för att man stressar upp sig och gör misstag! Tror musiken eggar på det liksom, att nu är det bråttom fast det inte finns nån timer som går ut. Hade man bara tagit det piano så hade man inte dött.
Dom gånger jag tog det lugnare och metodiskt tog skydd och verkligen siktade hs gick det bättre.

Kommer köra 2:an nästa tror jag. Minns att början i spelet när man är tillbaka var väldigt stämningsfull.

Medlem

Är det värt att spela Mafia 1 om man aldrig spelat något Mafia tidigare? Tänker på att det eventuellt åldrats illa.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem
Skrivet av Dohman:

Är det värt att spela Mafia 1 om man aldrig spelat något Mafia tidigare? Tänker på att det eventuellt åldrats illa.

Nu med remaken så är det absolut värt. Åtminstone om du vill ha ett linjärt mafiaspel som utspelar sig på 30talet. Är du inte intresserad av eran/temat alls så har man kanske inte supermycket att hämta där men..

Medlem
Skrivet av Dohman:

Är det värt att spela Mafia 1 om man aldrig spelat något Mafia tidigare? Tänker på att det eventuellt åldrats illa.

Definitivt, Mafia 1 är ju starten. Jag tror du skulle få en fin upplevelse. För övrigt hänger de tre delarna ganska löst samman så går rätt bra att spela även nåt av de andra utan tidigare erfarenhet i serien.

Om du menar originalet från 2002 så saknas ju där såklart en del features som vi lärt oss ta för vana numera, som tex tydliga indikeringar om när man bör svänga vilket innebär att du måste lära känna staden på ett helt annat sätt. Jag lät min son (10 år)prova första uppdraget och då han dött tre gånger inom första minuten gav han upp. Det var allt lite hårdare förr generellt😁

Medlem
Skrivet av Tiggaren:

Håller med om att det var ganska svårt ibland, dog ganska många gånger.

Vilken svårighetsgrad körde du på?

Frilansare

Tack för recensionen!

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Tack för recensionen!

Varsågod😊

Medlem
Skrivet av Dohman:

Är det värt att spela Mafia 1 om man aldrig spelat något Mafia tidigare? Tänker på att det eventuellt åldrats illa.

Ny till spelet så hade jag också funderingar på hur väl original Mafia spelet skulle hålla sig mot dagens spel, utöver pimpad look.

Och jag blev riktigt positivt överraskad, linjär story i öppen värld? Inga onödiga side quest? Inte bara massa skjutande? Bra story och karaktärer? Atmosfärisk? Otrolig grafik? Wow... lätt 5/5.

Bra recension för övrigt!

Medlem

Jag måste verkligen ja missat något. Jag älskar 2:an ett spel jag håller riktigt högt, musiken när man kommer hem från kriget Till ett snöigt landskap. Var dock väldigt länge sen jag spelade 2:an. Vet att jag testade 1:an när det kom och tröttnade direkt på nån tråkig bilkörning man skulle göra. Men om någon här inne kan lyckas övertala mig att ge 1:an en ny chans efter så många år så testar jag igen. Minns som sagt inte alls mycket mer än bilkörningen i början av spelet. Men många här inne verkar hålla det 1:a spelet högre än 2:an.

Inaktiv
Skrivet av Cladrius:

Jag måste verkligen ja missat något. Jag älskar 2:an ett spel jag håller riktigt högt, musiken när man kommer hem från kriget Till ett snöigt landskap. Var dock väldigt länge sen jag spelade 2:an. Vet att jag testade 1:an när det kom och tröttnade direkt på nån tråkig bilkörning man skulle göra. Men om någon här inne kan lyckas övertala mig att ge 1:an en ny chans efter så många år så testar jag igen. Minns som sagt inte alls mycket mer än bilkörningen i början av spelet. Men många här inne verkar hålla det 1:a spelet högre än 2:an.

Ettan börjar otroligt långsamt då man spelar som taxichaufför och bara kör runt människor.
Sedan har det ett racing-uppdrag bara några uppdrag senare som var extremt svårt i originalet, där gav många upp.
Men spelet blir bara bättre och bättre ända fram till slutet. Aldrig spelat remaken men originalet är ett av mina favoritspel utan tvekan.

Medlem
Skrivet av B-itta:

Bra recension för övrigt!

Tack😊

Skrivet av Cladrius:

Jag måste verkligen ja missat något. Jag älskar 2:an ett spel jag håller riktigt högt, Vet att jag testade 1:an när det kom och tröttnade direkt på nån tråkig bilkörning man skulle göra. Men många här inne verkar hålla det 1:a spelet högre än 2:an.

Tvåan är också riktigt underhållande. Det som gör det sämre än ettan för mig är främst att det som är bra redan gjorts en gång innan vilket genererar mindre wow-känsla. Utvecklaren har också gjort världen mer interaktiv vilket tar energi och momentum från historien de vill berätta.

Bilkörningen/racerbanan du nämner är känd för sin svårighetsgrad. Jag fastnade också där på release 2002. När jag tog upp det igen efter ett litet tag hade den via en patch gjorts lättare vilket gjorde att jag kunde klara den. Fortfarande väldigt svår dock. I remaken (på svårighetsgrad classic som heter så för att den mest liknar originalet) är racingen fortfarande väldigt svår men ändock lättare än i originalet.

Skrivet av anon_306295:

Ettan börjar otroligt långsamt då man spelar som taxichaufför och bara kör runt människor.

Nu var det många år sedan jag spelade ettan men jag fick en klar känsla av att de städat upp bland såna här saker i remaken. Jag behövde bara vara taxichaufför i några minuter tex.

Medlem

Så Mafia 1 fick fullt betyg från FZ, då måste spelet va GOTY för det var länge sen ni gav ett spel så grymt höga poäng. Klara spelet i september och det stämmer att det är mästerligt utfört, bättre än originalet.

Medlem

Trevlig recension!
Jag är inte så värst nyfiken på spelen själv (även om det är lite mer nu än innan) men min 2.5-åring gillar när pappa spelar vissa open world-spel med mycket fordon i. Då ska det helst finnas många olika sorters fordon, gärna detaljerade och verklighetstrogna. Och så ska det gärna vara enkelt att undvika att hamna i övervåld när man tar sig runt på gatorna. Hur skulle recensenten ranka maffia-spelen utifrån dessa kriterier?

Medlem

Stort fan av originalet här. Spelade precis igenom remastern. Tyckte det var väldigt bra. Det enda jag inte var kompis med var att viss musik saknades pga rättigheter. Det kan man ju tycka är en petitess men det gav inte riktigt samma stämning. Oavsett en stark rekommendation. Har man dessutom inte spelat trean så tycker jag man gott kan ge den en chans också. Nu när mängder av buggar som folk klagade över är fixade så är det en riktig höjdare. Jag hade väldigt svårt att slita mig från det.

Medlem
Skrivet av submariner:

Så Mafia 1 fick fullt betyg från FZ, då måste spelet va GOTY för det var länge sen ni gav ett spel så grymt höga poäng.

Jag är inte FZ men helt klart en utmanare om GOTY ja.

Skrivet av Korvspad:

Trevlig recension!
Jag är inte så värst nyfiken på spelen själv (även om det är lite mer nu än innan) men min 2.5-åring gillar när pappa spelar vissa open world-spel med mycket fordon i. Då ska det helst finnas många olika sorters fordon, gärna detaljerade och verklighetstrogna. Och så ska det gärna vara enkelt att undvika att hamna i övervåld när man tar sig runt på gatorna. Hur skulle recensenten ranka maffia-spelen utifrån dessa kriterier?

Tack😊 Av de tre spelen tror jag ettan passar bäst även för detta då det är vackrast och har skönast bilfysik. Det finns ett spelläge i Mafia: Definitive Edition där man kan röra sig fritt i staden utan större mål som passar mycket bra för detta ändamål. Jämfört med originalet var ordningsmakten inte särskilt nitisk ens på högsta svårighetsgrad och än mindre på de lägre. Dessutom finns det inställningar i menyerna för om polisen ska reagera på rödljuskörningar etc om jag inte missminner mig. En sak som kan skapa skev verklighetsuppfattning hos 2,5-åringar är att bilarna i spelet känns tidsenliga men har fiktiva namn. Förmodligen har vi tex en hel generation individer som än idag går omkring och tror att fotbollsspelaren Gabriel Batistutas riktiga namn är Batitista pga ett visst spel. När barnet sen har gått till sängs kan pappan växla över till och njuta av kampanjen som håller sig föredömligt kort på runt 12 timmar.

Skrivet av perihelion74:

Det enda jag inte var kompis med var att viss musik saknades pga rättigheter. Det kan man ju tycka är en petitess men det gav inte riktigt samma stämning.

Precis så kände jag också initialt. Originalets musik kändes mer minnesvärd/distinkt. Sen började jag tänka att jag nog hade saknat radiostationerna om jag spelat remaken först.
Så för mig gick det typ på ett ut, dessutom dyker ju några av originalets Django Reinhardt-stycken upp på radiostationerna.

Skribent
Skrivet av submariner:

Så Mafia 1 fick fullt betyg från FZ, då måste spelet va GOTY för det var länge sen ni gav ett spel så grymt höga poäng. Klara spelet i september och det stämmer att det är mästerligt utfört, bättre än originalet.

Det här är en medlemsrecension. Vi gav Mafia-remaken 4 i betyg.

Medlem
Skrivet av TTuffing:

Vilken svårighetsgrad körde du på?

Minns inte riktigt, medelsvår kanske. Kan vara jag som är ringrostig
Det gick bättre i slutet av spelet när jag satte hs istället för att spreja hehe.

Medlem
Skrivet av TTuffing:

Tack😊 Av de tre spelen tror jag ettan passar bäst även för detta då det är vackrast och har skönast bilfysik. Det finns ett spelläge i Mafia: Definitive Edition där man kan röra sig fritt i staden utan större mål som passar mycket bra för detta ändamål. Jämfört med originalet var ordningsmakten inte särskilt nitisk ens på högsta svårighetsgrad och än mindre på de lägre. Dessutom finns det inställningar i menyerna för om polisen ska reagera på rödljuskörningar etc om jag inte missminner mig. En sak som kan skapa skev verklighetsuppfattning hos 2,5-åringar är att bilarna i spelet känns tidsenliga men har fiktiva namn. Förmodligen har vi tex en hel generation individer som än idag går omkring och tror att fotbollsspelaren Gabriel Batistutas riktiga namn är Batitista pga ett visst spel. När barnet sen har gått till sängs kan pappan växla över till och njuta av kampanjen som håller sig föredömligt kort på runt 12 timmar.

Låter ju bra. Får hitta på riktiga namn på bilarna bara. Blir till att vänta på en go rea eller låna det från någon...

Nja, om jag inte missminner mig så är Butatista den korrekta omskrivningen, om det är PES du tänker på 🤣

1
Skriv svar