Vi måste prata om luftkonditionering

Hatar verkligen värme.

Börja köra med ac:n när jag kom hem nufrån midsommar, när temperaturen hoppa upp till 30+. Men bor högst upp med alla fönster åt söder så värmen sitter ju fan i väggarna. Så det hjälper ju knappt, kan ha aningen svalare i sovrummet.:(

Nåja, det viktigast är att man kan få ner temperaturen till man ska sova. men på dagen är det nästan ingen skillnad.

Hoppas det här är ända toppen vi får i sommar...

signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Geeks Gaming
Skrivet av Fader Konungen:

Hatar verkligen värme.

Börja köra med ac:n när jag kom hem nufrån midsommar, när temperaturen hoppa upp till 30+. Men bor högst upp med alla fönster åt söder så värmen sitter ju fan i väggarna. Så det hjälper ju knappt, kan ha aningen svalare i sovrummet.:(

Nåja, det viktigast är att man kan få ner temperaturen till man ska sova. men på dagen är det nästan ingen skillnad.

I feel you!
Det som nog kan göra enorm skillnad är solfilm på utsidan av fönsterna. På så vis stoppar du uppvärmningen en del.

Jag fick ner inomhustempen c:a 5-7 grader och vips så gör ac:n mycket större skillnad

Medlem
Skrivet av Fader Konungen:

Har inte varit så varmt som tidigare år. Sitter inte stilla i lägenheten och andas in ugnsvarm luft i år (än så länge), rätt okej just nu, tror det är kanske 26'C just nu inomhus. Det blir klart värre om jag går ut och går, då blir det duschen direkt när man kommer hem.

Hat sneglat lite på en air conditioner i år, köper väl en om det behövs (och de verkar finnas kvar i år) men hoppas på att maxvärme är här.

Medlem
Skrivet av Broshimitsu:

Har kraftig pollenallergi, så större delen av mina somrar spenderas inlåst i badrummet där det händelsevis även råkar vara rätt svalt.

Du kanske kan sätta in golvvärme där eller?

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
AC hemma det bästa jag har gjort

Köpte portabel AC för 6 år sen från jem o fix. Har aldrig ångrat mig en sekund. Ibörjan tätade jag fönster o höll på. Idag hänger jag ut slangen genom fönstret och älskar känna den svala luften emot ansiktet.

I sverige kan man lägga 700000 på en bil som blåser kall luft precis i den zonen du vill ha. Men i hemmet vill man knappt investera någonting i miljön där man tillbringar 2 tredjedelar
av sitt liv. Man tycker 5000 är onödiga pengar. Man kollar knappt ventilationen så man har hälsosam luft. Är detta inte konstigt?

Medlem
Skrivet av Martin1982:

Köpte portabel AC för 6 år sen från jem o fix. Har aldrig ångrat mig en sekund. Ibörjan tätade jag fönster o höll på. Idag hänger jag ut slangen genom fönstret och älskar känna den svala luften emot ansiktet.

I sverige kan man lägga 700000 på en bil som blåser kall luft precis i den zonen du vill ha. Men i hemmet vill man knappt investera någonting i miljön där man tillbringar 2 tredjedelar
av sitt liv. Man tycker 5000 är onödiga pengar. Man kollar knappt ventilationen så man har hälsosam luft. Är detta inte konstigt?

Portabel AC är ju rätt usel dessvärre. Antingen riktig AC dvs split modell för 15-25k alt frikyla med borrhålet är ju vad man vill ha.

Med det sagt har vi knappt kört AC i år. Dra ner och håll stängt dagtid och öppna på kvällen räcker för att hålla max 22 inne.

KoP
Medlem

Inte värd att ha ac i ett land med så korta somrar.

Medlem

AC är bättre än inget :). Canvac.

Medlem
Skrivet av KoP:

Inte värd att ha ac i ett land med så korta somrar.

Kom tillbaka när du bott i antingen

1) En lite äldre lägenhet på översta våningsplan med välvt tak och genomgående planlösning - sol direkt mot väggar och tak så gott som dygnet runt på sommaren, och den varma luften fångas dessutom i det välvda taket och är hopplös att få ut.

eller

2) En modern lägenhet i ett hus av tjock armerad betong med fönster enbart i västlig riktning - går med andra ord inte att få till tvärdrag, och de moderna byggstandarderna med "energieffektiva" hus gör att det är totalt jävla omöjligt att få ut värmen när den väl kommit in. Det är nästan komiskt vad "bra" det fungerar - elementen är *totalt* avstängda i hela lägenheten i så gott som alla temperaturer över -5C utomhus (brukar köra nåt fönster öppet ner till nollgradigt ungefär), och det är utan problem 20C inomhus ändå. Kör inte nån serverpark eller bitcoinmining, har inte ens Intel-CPU i datorn.

Har prövat båda två och jodå, det behövs allt AC i det här lilla landet lagom också.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

KoP
Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Kom tillbaka när du bott i antingen

1) En lite äldre lägenhet på översta våningsplan med välvt tak och genomgående planlösning - sol direkt mot väggar och tak så gott som dygnet runt på sommaren, och den varma luften fångas dessutom i det välvda taket och är hopplös att få ut.

eller

2) En modern lägenhet i ett hus av tjock armerad betong med fönster enbart i västlig riktning - går med andra ord inte att få till tvärdrag, och de moderna byggstandarderna med "energieffektiva" hus gör att det är totalt jävla omöjligt att få ut värmen när den väl kommit in. Det är nästan komiskt vad "bra" det fungerar - elementen är *totalt* avstängda i hela lägenheten i så gott som alla temperaturer över -5C utomhus (brukar köra nåt fönster öppet ner till nollgradigt ungefär), och det är utan problem 20C inomhus ändå. Kör inte nån serverpark eller bitcoinmining, har inte ens Intel-CPU i datorn.

Har prövat båda två och jodå, det behövs allt AC i det här lilla landet lagom också.

Har bott i en lägenhet med kvällssol där inomhus tempen varma dagar gick upp till 27-30 då man skulle sova. Svettigt i nån vecka men sen blev man van.

Medlem
Skrivet av KoP:

Har bott i en lägenhet med kvällssol där inomhus tempen varma dagar gick upp till 27-30 då man skulle sova. Svettigt i nån vecka men sen blev man van.

Kul för dig att du inte är känslig för varma temperaturer, inte alla som lever med den lyxen.
Personligen har jag inga problem med kyla alls i princip, och tar gladeligen -10C och snöstorm över 30C här i landet falukorv (där AC är en utrotningshotad pryl jämfört med i många andra länder), utan att tveka.

Skrivet av baxtex:

Portabel AC är ju rätt usel dessvärre. Antingen riktig AC dvs split modell för 15-25k alt frikyla med borrhålet är ju vad man vill ha.

Med det sagt har vi knappt kört AC i år. Dra ner och håll stängt dagtid och öppna på kvällen räcker för att hålla max 22 inne.

Också kul för de som har alternativ (som en "riktig" luftvärmepump med fristående utomhusdel), men bor man i lägenhet finns liksom inte så många alternativ. (GLHF att få en BRF/hyresvärd att gå med på en fast installation som kräver att du tar rätt rejäla hål i husväggen.)
Finns afaik ytterst få alternativ med delad inom- och utomhusdel som inte kräver fast montering, och de få jag har sett har inte direkt verkat särskilt kvalitativa, om man säger så.

Men visst, effektiviteten på en portabel AC är tyvärr rätt sunkig. Inte minst om man har en av lite halvtaskig kvalitet där utloppsslangen som ska leda ut varmluften läcker lite lagom dessutom (köpte Electrolux för ett antal år sedan i tron att det skulle vara hyfsad kvalitet, jäklar vad blåst jag blev - silvertejp har åtminstone gjort att den inte skramlar och läcker varmluft från slangfästet lika jävulskt).

Funderar lite på någon reflektiv film till fönstren, kanske kan få bort lite extra värme åtminstone. Har väl läst tämligen blandade omdömen om sådant.

signatur

Medlem
Skrivet av KoP:

Svettigt i nån vecka.
Kyla har jag inga problem med (man är ju nordbo) men långvarig höh värme, fy faen

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Funderar lite på någon reflektiv film till fönstren, kanske kan få bort lite extra värme åtminstone. Har väl läst tämligen blandade omdömen om sådant.

Jag har tjocka mörkläggningsgardiner som är effektiva. Dels blir det perfekt gaming-mörker, dels stänger de ute solens hemska strålar.

Det tillsammans med en portabel AC (där jag nonchalant bara hänger ut röret från min franska balkong) ger mig runt 18-20 grader när jag vill på kort tid.

Otroligt skönt. 😇

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Jag har tjocka mörkläggningsgardiner som är effektiva. Dels blir det perfekt gaming-mörker, dels stänger de ute solens hemska strålar.

Det tillsammans med en portabel AC (där jag nonchalant bara hänger ut röret från min franska balkong) ger mig runt 18-20 grader när jag vill på kort tid.

Otroligt skönt. 😇

Funderar lite på det där också alltså, har skapligt stilrena lamellgardiner nu som förvisso är smidiga och ser lite roligare ut än mörkläggningsgardiner i vardagsrum, men jag håller med - solens strålar ska bekämpas. 😅

signatur

12
Skriv svar