Nintendo medger att nästa konsolskifte är "ett stort bekymmer" för dem

Robot
Nintendo medger att nästa konsolskifte är "ett stort bekymmer" för dem

Hur följer man upp Switch-framgången på bästa sätt?

#nintendo, #nintendo-switch


Medlem

Hur svårt kan det vara för Nintendo. Lägg till en 2a så är det löst, men det kommer säkert larva till sig och döpa det till Super Nintendo Switch Oled (2023)


signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2

Medlem

Det är väl tämligen enkelt, gör som dom gjorde med 3DS och New 3DS. Blir en överfasningstid där nya spel släpps till båda systemen men där det kommer fler exklusiva spel till det nyare systemet över tid.

Dom kan nog mjölka ur Switchen ett par år till och då kommer den ändå vara 7 år.

Medlem

Det vore ju roligt ifall de kunde göra ett lite större prestandakliv för en gångs skull, istället för att lägga sig i dammolnet bakom konkurrenterna som vanligt. spelen är ju ofta svindyra som de är ändå. Ett annat alternativ kunde ju vara just billigare spel, handkontroller som inte går sönder efter några månader, en butik med rimliga priser för äldre spel mm.

Medlem

Ja, de kan ju inte bara göra en Switch 2. Varje konsol måste ha en egen gimmick. Sen vill de inte blandas ihop med steam deck längre. Så nästa Nintendo konsol kan enbart vara AR baserad. Så alla spel blir spelbara med ett par solglasögon där man då kan spela med Nintendo figurer i verkliga världen.

Medlem

Gör samma sak, fast bättre?


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
7700X • 7800 XT • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

Det känns som att högre prestanda, bättre joy cons, bättre skärm och bakåtkompatibilitet med Switch är det enda de behöver göra för att nå en succé. Ja och att INTE ha något namn med Switch i för att undvika förvirringen som uppstod med WiiU och om det verkligen är en ny konsol.

It's not a lake, it's an ocean

Nintendo vill ofta uppfinna hjulet på nytt hela tiden. Men ibland vill de ta genvägar, som med Wii U där de trodde att de skulle kunna upprepa succén med Wii genom att behålla namnet och rörelsekontrollerna, slänga med ett spel och införa en ny gimmick-kontroll.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Om det Nintendo Switch som lanserades 2017 faktiskt lanserades 2012 så hade framgången läkt de 5 åren med Wii U som var.

Och lanserat en Switch 2 2020 med konkurrerande hårdvara som Playstation 5 och Xbox Series X.

Det här jag just sa vill nog inte Nintendo höra och föreställa sig att dom kunde ha gjort.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Jag tror inte det spelar så stor roll hur de tänker kring det. Virtual Boy 2, eller Virtual Man som pro-varianten kommer heta, kommer sälja bra oavsett.

eld
Medlem
Skrivet av N3gn4v:

Om det Nintendo Switch som lanserades 2017 faktiskt lanserades 2012 så hade framgången läkt de 5 åren med Wii U som var.

Och lanserat en Switch 2 2020 med konkurrerande hårdvara som Playstation 5 och Xbox Series X.

Det här jag just sa vill nog inte Nintendo höra och föreställa sig att dom kunde ha gjort.

Nintendo hade inte kunnat släppa en handhållen med konkurrerande hårdvara även om de ville, det är inte fysiskt möjligt. Inte ens nu kan de göra det.

Switch 2012 hade inte funkat heller.

Medlem

Några förslag till Nintendo inför nästa konsollgeneration:

* Högre prestanda, så man faktiskt kan konkurrera med Xbox/PS
* Släpp exklusiviteten med "Nintendo" varumärken (som Mario och Zelda)

Sammanfattning:

Fler speltillverkare som gör spel till Nintendo's konsoll, om prestandan ligger närmare i nivå med konkurrenterna. Fler som spelar Nintendo's spel, om de redan äger eller tänkt äga nån av konkurrenternas konsoller (kan ju finnas en drös olika anledningar varför man väljer X konsoll över den andra, ex pga vänner/familj på samma plattform)


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem
Skrivet av eld:

Nintendo hade inte kunnat släppa en handhållen med konkurrerande hårdvara även om de ville, det är inte fysiskt möjligt. Inte ens nu kan de göra det.

Switch 2012 hade inte funkat heller.

Jag hade gärna sett en variant med extern gpu i dockan eller liknande, så man kunde få bra grafik på Tvn. Dockan kan till och med säljas som separat tillbehör om de vill hålla nere priset. Som bärbar räcker klenare grafik enligt mig, men så klart ska det upp ett ordentligt kliv till nästa gen. Oavsett behövs inte samma prestanda som one x eller ps5 bärbart, men de borde kunna få in betydligt mer än dagens skrattretande prestanda.

Medlem

Ärligt talat, borde vara öppet mål med en "Switch 2" eller varför inte bara "Ultra Switch", det där Ultra vi aldrig fick i namnet som istället blev Nintendo 64. Det här gimmickandet som Nintendo hållit på med tidigare känns dött. Gimmick-grejer öht känns ganksa ute. 3D fastnade aldrig, VR känns som en nisch, osv osv. Inget har egentligen slagit på bred front av allt som testats. Switchen har ju egentligen inga Gimmick-funktioner som "systemsäljande" utan de finns med där i bakgrunden (typ Joycons-viftande) och används enbart av ett fåtal spel där det passar, inte som primära kontrollmetod. Precis som det ska vara. Hyridfunktionen är win-win, en funktion som ger mervärde. Vissa vill spela på tv:n, vissa vill spela bärbart. Och ibland vill man spela både och. Tycker dom ska fortsätta med det även om de nu fått konkurrens från Steam deck.

Medlem
Skrivet av papagoja:

Det är väl tämligen enkelt, gör som dom gjorde med 3DS och New 3DS. Blir en överfasningstid där nya spel släpps till båda systemen men där det kommer fler exklusiva spel till det nyare systemet över tid.

Dom kan nog mjölka ur Switchen ett par år till och då kommer den ändå vara 7 år.

Jag är nog inne på samma spår, det är lite väl riskabelt att försöka ändra på för mycket.
Bearbeta egonomin och öka prestandan för mer levande världar så kommer det nog gå bra.

Sen så kan de göra som med Series och PS5 att bara ge lite ögongodis och kortare laddningstider för cross-gen, tills de vill börja sälja konsoler med hjälp av mjukvaran istället.

Skrivet av Augustus:

Det känns som att högre prestanda, bättre joy cons, bättre skärm och bakåtkompatibilitet med Switch är det enda de behöver göra för att nå en succé. Ja och att INTE ha något namn med Switch i för att undvika förvirringen som uppstod med WiiU och om det verkligen är en ny konsol.

Nejdå, Switch U är ju givet☺
Men lite mer seriöst så tror jag ganska säkert att Wii U förvirringen är en myt, Wii U var inget vidare helt enkelt.

Skrivet av N3gn4v:

Om det Nintendo Switch som lanserades 2017 faktiskt lanserades 2012 så hade framgången läkt de 5 åren med Wii U som var.

Och lanserat en Switch 2 2020 med konkurrerande hårdvara som Playstation 5 och Xbox Series X.

Det här jag just sa vill nog inte Nintendo höra och föreställa sig att dom kunde ha gjort.

Alternativet hade ju varit att släppa en stationär, alltså som Lite fast tvärt om istället.
Med stöd för 4k uppskalat och kanske 60FPS, då hade de sålt en hel del till de som inte behöver bärbart samt de som inte pallat med 30FPS(ibland med dippar)i låg upplösning.
Jag menar då inte som ny generation, utan som komplement.

Skrivet av eld:

Nintendo hade inte kunnat släppa en handhållen med konkurrerande hårdvara även om de ville, det är inte fysiskt möjligt. Inte ens nu kan de göra det.

Switch 2012 hade inte funkat heller.

Behövs nog inte, en premium stationär och en bärbar med uppskalning hade kunnat ge väldigt god prestanda. Nintendo har dock väldigt lite intresse för prestanda.

Ska man ha bästa 3rd party upplevelsen idag så kan man i och för sig skaffa Steam Deck också eller istället, mer prestanda går det nog inte få i det formatet på ett tag.
Det går ju att skaffa docka och ansluta handkontroller till den också.

Medlem

Vi längtar efter en Nintendo Switch U! Med mer banala tillbehör som ingen frågat efter

Medlem

Tror att inte att bara grafiken spelar roll. Har hållt på att jaga prestanda etc får ett antal år sedan och nu bryr jag mig inte alls om det längre utan spelar på min Switch Lite och älskar den även om inte grafiken är perfekt jämfört med vad som i övrigt erbjuds. Det handlar om spelen och hur bra de är spelmässigt och vad som upplevs som spelglädje inte mest raytracing etc i en bild även om det är trevligt. Men däremot är jag väldigt kräsen på vilka spel jag väljer att spendera min tid på. Där vinner Nintendo och Switch med ett antal bra titlar som gör just det som inte erbjuds på andra plattformar.

Visst Switchen går att förfina en ett tag till men någon leverantör måste våga att testa något nytt och otestat för att se vad som fungerar och inte fungerar för det verkar inte vara någon annan än Nintendo som vågar det så all respekt till dem som vågar och ibland vinner man och ibland förlorar man.

Medlem
Skrivet av Ender:

Det vore ju roligt ifall de kunde göra ett lite större prestandakliv för en gångs skull, istället för att lägga sig i dammolnet bakom konkurrenterna som vanligt. spelen är ju ofta svindyra som de är ändå. Ett annat alternativ kunde ju vara just billigare spel, handkontroller som inte går sönder efter några månader, en butik med rimliga priser för äldre spel mm.

Så många orimliga krava på en gång!! Stackars nintendo

Medlem

Gör bara en liknande konsol fast med normal prestanda och inte potatisprestanda. Så, löst.

Medlem

Högre prestanda = sämre batteritid, nåt de flesta verkar glömma. Det är ju ändå en balansgång. Jag hade gärna sett bättre batteritid i switchen än 3-4 timmars speltid än RTX.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Meurik:

Några förslag till Nintendo inför nästa konsollgeneration:

* Högre prestanda, så man faktiskt kan konkurrera med Xbox/PS
* Släpp exklusiviteten med "Nintendo" varumärken (som Mario och Zelda)

Sammanfattning:

Fler speltillverkare som gör spel till Nintendo's konsoll, om prestandan ligger närmare i nivå med konkurrenterna. Fler som spelar Nintendo's spel, om de redan äger eller tänkt äga nån av konkurrenternas konsoller (kan ju finnas en drös olika anledningar varför man väljer X konsoll över den andra, ex pga vänner/familj på samma plattform)

Fast varför? De har sålt över 200 miljoner enheter av Wii och Switch, dvs. konsoler med svag hårdvara. Jag tror aldrig att Nintendo kommer släppa en kraftfull konsol igen.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Testpilot

Ser inte hur detta kan vara ett problem för Nintendo alls faktiskt..

De har ett otroligt vinnande koncept med Switch, de behöver inte ens släppa en regelrätt ny konsol utan ett större refresh bara. Mycket likt hur Xbox Series eller PS5 är till sina föregångare - Mer av samma, fast kraftfullare. Detta medför en övergångsperiod med "crossgen-titlar", samt med tillräckligt kraftfull och skräddarsydd hårdvara borde bakåtkompabilitet inte vara ett problem även om det lär emuleras.

Släpp två nya Switch: "Switch NXT Gen" och "Switch NXT Gen Pro" (aka Switch 2/2 Pro).
Första Switchen är mer eller mindre samma konsol fast med ny SoC, bättre cons och något mer upplöst skärm. Pro-modellen kan vara VR-kompatibel, där de säljer ett VR-headset likt Playstation VR som kopplas till dockstationen.

Varsågod Nintendo, ni behöver inte ens tacka mig för att ni just tjänade enklare pengar än snöpuder-säljaren i Detroit!

Skrivet av Ruffles:

Fast varför? De har sålt över 200 miljoner enheter av Wii och Switch, dvs. konsoler med svag hårdvara. Jag tror aldrig att Nintendo kommer släppa en kraftfull konsol igen.

Om de någonsin vill ge sig in i VR/AR-delen av spelvärlden kommer de behöva en kraftfullare SoC än vad de är vana vid att stoppa i sina konsoler vid en given generation. META Quest 2 använder idag en Qualcomm Snapdragon XR2 SoC, men den är gränsfall i vissa tillfällen, och lär vara mäkta förlegad vid punkten en ny Nintendo-konsol letar sig ut.

Går de för gammal teknik igen som de gjorde med Switchen, då kommer det kosta dem mer än det smakar - speciellt med de nya VR-headsetten som är på G ut med mycket mer kraft än vad vi kan se idag hos portabla headset.


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Testpilot
Skrivet av russinkungen:

Högre prestanda = sämre batteritid, nåt de flesta verkar glömma. Det är ju ändå en balansgång. Jag hade gärna sett bättre batteritid i switchen än 3-4 timmars speltid än RTX.

Inte nödvändigtvis, handlar om vilken arkitektur man väljer att använda sig av.

Kolla bara på Apple's M1, eller den SoC som infinner sig i Steam Deck eller META Quest 2.
Samtliga av dessa är flertalet gånger snabbare än vad Switchen är, inte ens samma spelplan ärligt talat. Ändå kan dessa enheter antingen matcha eller vida överskriva batterieffktiviteten vid samma givna effekt och batteristorlek.

SoC:n från Nvidia i Switchen är sjukt gammal, och var det redan vid lansering av Switch.. Har hänt otroligt mycket på den integrerade SoC-fronten senaste åren. Ser inte att batteritiden skulle bli lidande av en mycket kraftfullare processor. Det som däremot kan ha direkt påverkan på batteritiden är skärmens upplösning och ljusstyrka, något som är en mycket större energibov för samtliga bärbara enheter idag.


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Medlem

Nintendo har ju visat nu så många gånger att det trots allt inte är speciellt viktigt med ren hårdvaruprestanda.

Moderator | Testpilot

Vid nästa kliv tror jag det räcker med en Switch 2. De kommer vilja fortsätta med någon typ av hybridlösning då de mest troligen inte kommer vilja dela upp och ha två olika konsoler igen (Stationär och bärbar).

Hela idén att man kan ta med sig spelen var som helst och också spela på TVn är grym. Får vi bara en kraftfullare maskin och möjlighet att lätt flytta över våra köp eller liknande så skulle det göra mig nöjd.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av russinkungen:

Högre prestanda = sämre batteritid, nåt de flesta verkar glömma. Det är ju ändå en balansgång. Jag hade gärna sett bättre batteritid i switchen än 3-4 timmars speltid än RTX.

Släng i ett bättre batteri och gör konsolen några millimeter tjockare. Den är ändå alldeles för platt för att kunna spela med bekvämt.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
7700X • 7800 XT • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

Det kan inte vara svårare än att förbättra prestandan till framtida släpp och helst bakåtkompatibel och ett rimligt pris vs konkurrenter.

En Switch 2 med dubbel (eller bara 50%) bättre prestanda med mer minne, skulle vara värt ett köp. Skulle inte bli ledsen om batteriet var 0.5 cm tjockare men räckte dubbelt så länge.

Medlem

Hoppas Nintendo gör det enkelt för sig och inte krånglar till det. Är så nöjd med hybridformatet, bara att spinna vidare på det.

Skrivet av Ender:

Det vore ju roligt ifall de kunde göra ett lite större prestandakliv för en gångs skull, istället för att lägga sig i dammolnet bakom konkurrenterna som vanligt. spelen är ju ofta svindyra som de är ändå. Ett annat alternativ kunde ju vara just billigare spel, handkontroller som inte går sönder efter några månader, en butik med rimliga priser för äldre spel mm.

Ser inte hur det skulle vara möjligt med hybridformatet, finns en hård fysisk gräns för hur mycket renderingshårdvara de öht. kan få rum med på ett mobilt chip. De kommer oavsett hur de gör hamna långt efter de stationära spelkonsolerna av nuvarande generation... Tror det kommer vara ett relativt litet prestandakliv, något i stil med från Switch till Steam Deck. Typ lite högre upplösningar, lite bättre framerate för nuvarande spel etc.

Medlem

Ska bli intressant hur mycket SONY och MicroSoft springer ifrån NiNTENDO i tekniken då. Personligen är jag klar med NiNTENDO då jag är för grafikkräsen och vill kunna lira stora single player äventyr som inte är nerbantade second hand versioner om du nu ens lyckats porta över spelet ifråga.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

"If it works, dont fix it". Switch funkar ju uppenbarligen. Så släpp en liknande maskin med uppdaterad hårdvara och rid på vågen. Det var ett bra drag att fixa en konsol som både kunde ersätta deras handhållna 3DS samt deras stationära konsoler i ett.

123
Skriv svar