God of War Ragnarök

Redaktör
Ponny
Skrivet av Alienshade:

Är 15 timmar in. Vilket bra spel alltså! Vill bara säga till er som små tjafsar med folk om spelet är bra eller dåligt. Tänk så här det finns väldigt många som ogillar tv spel helt. Och varje gamer har sin unika smak av spel. Jag skulle bli väldigt förvånad om någon här känner någon annan som tycker precis som dom om alla spel ni spelat. Jag har iaf aldrig träffat någon med exakt samma smak som jag.....

One comment to rule them all. Precis så! Olikheterna gör ju det kul att snacka spel, för alla har olika infallsvinklar.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

One comment to rule them all. Precis så! Olikheterna gör ju det kul att snacka spel, för alla har olika infallsvinklar.

Precis. Tycker dock det är magstarkt att kalla spelet överskattat och bara hänvisa till att man själv inte gillar tempot osv. Överskattat innebär att den massa som hyllat spelet har haft fel i att hylla det, och det är I min bok att förminska deras åsikt.

Sen om man kan backa upp det med seriösa analyser över vad som faktiskt är dåligt så kan jag väl köpa det, och likaså får man ju själv tycka att spelet är kasst men det betyder ju inte att spelet är överskattat på samma vis som t.ex Fifty Shades är överskattad som bok (där det finns en del analyser som visar vilken smörja det är både litterärt och i vilka budskap det ger).

Spelet är nog inte för alla, men det är för många. Det är i alla fall för mig, och jag ser fram emot de stunder om kvällarna då grabben sover och jag kan kötta like it's 2018 😀

Medlem
Skrivet av Lidodido:

Precis. Tycker dock det är magstarkt att kalla spelet överskattat och bara hänvisa till att man själv inte gillar tempot osv. Överskattat innebär att den massa som hyllat spelet har haft fel i att hylla det, och det är I min bok att förminska deras åsikt.

Sen om man kan backa upp det med seriösa analyser över vad som faktiskt är dåligt så kan jag väl köpa det, och likaså får man ju själv tycka att spelet är kasst men det betyder ju inte att spelet är överskattat på samma vis som t.ex Fifty Shades är överskattad som bok (där det finns en del analyser som visar vilken smörja det är både litterärt och i vilka budskap det ger).

Spelet är nog inte för alla, men det är för många. Det är i alla fall för mig, och jag ser fram emot de stunder om kvällarna då grabben sover och jag kan kötta like it's 2018 😀

Så om jag hänvisar till analyser som visar vilken smörja detta spel är, går det bra att jag kallar det överskattat då? Lite svårt för journalister att ge detta spel dåliga betyg då dem blir dödhottade för det.

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Så om jag hänvisar till analyser som visar vilken smörja detta spel är, går det bra att jag kallar det överskattat då? Lite svårt för journalister att ge detta spel dåliga betyg då dem blir dödhottade för det.

Om du kan på ett nästintill objektivt sätt bevisa för mig att spelets höga anseende är helt och hållet oförtjänt så ser jag inget problem med att det kallas överskattat, eftersom både spelare och kritiker, även dom med rätt djup förståelse för berättande och speldesign tydligen har skattat spelet för högt. Problemet är att de enda åsikterna jag har hört emot spelet är vad man själv inte gillar.

Du får tycka vad du vill, och jag säger inte att du har fel om du inte gillar spelet. Att du inte gillar det är fakta. Men att säga att spelet är sjukt överskattat är att säga att alla vi andra som gillar spelet har helt fel. Jag kanske läser in för mycket i det ordet, och det kanske finns tusentals kunniga kritiker som inte tycker spelet är bättre än senaste Star Wars-trilogin, men jag har inte hört det. Den enda jag har hört som har sågat spelet är Yahtzee (Zero Punctuation) och t.om han hade svårt att hitta objektiva argument för att spelet var dåligt i senaste Slightly Something Else då han diskuterade just detta ämne.

Som sagt, alla tycker olika och det var väl där vi skulle sätta punkt för denna diskussion.

Medlem

De flesta som inte gillar detta eller 2018 verkar vara de som inte spelat spelen? Det finns faktiskt skäl till att både detta och 2018 är såpass omtyckta. Att spela något själv är en HELT annan upplevelse än att kolla på youtube.

Tog nästan prick 40 timmar att klara för mig, med kanske lite fler än hälften side-quests klarade. Fantastiska spel, både detta och föregångaren.

Medlem
Skrivet av Lidodido:

Om du kan på ett nästintill objektivt sätt bevisa för mig att spelets höga anseende är helt och hållet oförtjänt så ser jag inget problem med att det kallas överskattat, eftersom både spelare och kritiker, även dom med rätt djup förståelse för berättande och speldesign tydligen har skattat spelet för högt. Problemet är att de enda åsikterna jag har hört emot spelet är vad man själv inte gillar.

Du får tycka vad du vill, och jag säger inte att du har fel om du inte gillar spelet. Att du inte gillar det är fakta. Men att säga att spelet är sjukt överskattat är att säga att alla vi andra som gillar spelet har helt fel. Jag kanske läser in för mycket i det ordet, och det kanske finns tusentals kunniga kritiker som inte tycker spelet är bättre än senaste Star Wars-trilogin, men jag har inte hört det. Den enda jag har hört som har sågat spelet är Yahtzee (Zero Punctuation) och t.om han hade svårt att hitta objektiva argument för att spelet var dåligt i senaste Slightly Something Else då han diskuterade just detta ämne.

Som sagt, alla tycker olika och det var väl där vi skulle sätta punkt för denna diskussion.

Vad sägs om den Koreanska kritikerna som blev dödshotad för att de sade att spelet kändes totalt "safe" där man bara spelar säkra kort och inte alls försökt göra något nytt gentemot föregångaren? Det är ju inte en hemlighet att journalister inte vågar sätta dåliga betyg på nya hypade releaser, det är ju bara att see Cyberpunk 2077 och hur alla gav det 10/10 fastän det hade MASSOR av objektiva problem.
Men kort sagt så säger jag som jag sade i en annan kommentar, detta spel är tok för generic för att jag skulle någonsin hypa upp det som något speciellt, det är som vilket annat cinematic tredje person vinkel spel där storyn är viktigare än gameplay, har några extremt simpla pussel som du inte ens får försöka klura ut själva för att karaktärerna börja backseat'a dig innan du ens hinner försöka och säger runt ut sagt vad du skall göra (skulle inte säga att det är positivt att devsen inte respekterar spelarna alls). Sen att alla snackar som om dem är i en Marvel-film är ju inte något jag skulle hylla som bra skrivande eller story heller, speciellt när det inte passar in en mytologisk värld även om det a smaksak skulle jag knappast säga det är "objektivt" bra skrivande.

Och ni får inte glömma att jag inte säger att det är ett dåligt spel, men det är långt ifrån ett 10/10 mästerverk då det bara är samma gamla typ av tredjepersons vinkel spel vi har sett gång på gång på gång, gå sakta medans alla karaktärer pratar, gör ett scripted event som är mer utav en cinematic upplevelse och sen om du har tur kan du spela lite. Sen på toppen utav det kan du sätta en den mest själlösa UI'n som är copy/paste från alla andra av dessa spel som inte alls verkar passa in i spelet. Känns som dessa spel är typ spelvariantens typ av "Oscarbaits"

Redaktör
Skrivet av mobmoben:

Vad sägs om den Koreanska kritikerna som blev dödshotad för att de sade att spelet kändes totalt "safe" där man bara spelar säkra kort och inte alls försökt göra något nytt gentemot föregångaren? Det är ju inte en hemlighet att journalister inte vågar sätta dåliga betyg på nya hypade releaser, det är ju bara att see Cyberpunk 2077 och hur alla gav det 10/10 fastän det hade MASSOR av objektiva problem.
Men kort sagt så säger jag som jag sade i en annan kommentar, detta spel är tok för generic för att jag skulle någonsin hypa upp det som något speciellt, det är som vilket annat cinematic tredje person vinkel spel där storyn är viktigare än gameplay, har några extremt simpla pussel som du inte ens får försöka klura ut själva för att karaktärerna börja backseat'a dig innan du ens hinner försöka och säger runt ut sagt vad du skall göra (skulle inte säga att det är positivt att devsen inte respekterar spelarna alls). Sen att alla snackar som om dem är i en Marvel-film är ju inte något jag skulle hylla som bra skrivande eller story heller, speciellt när det inte passar in en mytologisk värld även om det a smaksak skulle jag knappast säga det är "objektivt" bra skrivande.

Och ni får inte glömma att jag inte säger att det är ett dåligt spel, men det är långt ifrån ett 10/10 mästerverk då det bara är samma gamla typ av tredjepersons vinkel spel vi har sett gång på gång på gång, gå sakta medans alla karaktärer pratar, gör ett scripted event som är mer utav en cinematic upplevelse och sen om du har tur kan du spela lite. Sen på toppen utav det kan du sätta en den mest själlösa UI'n som är copy/paste från alla andra av dessa spel som inte alls verkar passa in i spelet. Känns som dessa spel är typ spelvariantens typ av "Oscarbaits"

Det hela är mycket enkelt - vi tycker olika. Du är i din fulla rätt att tycka precis vad du vill om GoW Ragnarök. Men kallar man ett unisont hyllat spel för "överskattat" kommer man givetvis få mothugg. Vilket givetvis också är ok.

Det där med att journalister hotas eller tvingas sätta höga betyg är däremot rena fantasier (om uttrycket ursäktas). Jag har som redaktör fixat med tusentals recensioner på FZ genom åren, och det värsta som hänt är att nån pr-människa gnällt på vårt betyg i efterhand. Tror inte det hänt fem gånger ens. Visst kan det hot du tar upp vara sant, men att det skulle vara någon sorts standardprocedur när storspel recenseras ("ingen hemlighet att journalister inte vågar sätta dåliga betyg") är helt enkelt inte sant.

Rörande höga betyg på t.ex. Cyberpunk så är det ju samma för recensenten som för dig - vi tycker olika, och de är i sin fulla rätt att tycka om spelet även om inte du gör det.


signatur
Medlem
Skrivet av mobmoben:

Vad sägs om den Koreanska kritikerna som blev dödshotad för att de sade att spelet kändes totalt "safe" där man bara spelar säkra kort och inte alls försökt göra något nytt gentemot föregångaren? Det är ju inte en hemlighet att journalister inte vågar sätta dåliga betyg på nya hypade releaser, det är ju bara att see Cyberpunk 2077 och hur alla gav det 10/10 fastän det hade MASSOR av objektiva problem.
Men kort sagt så säger jag som jag sade i en annan kommentar, detta spel är tok för generic för att jag skulle någonsin hypa upp det som något speciellt, det är som vilket annat cinematic tredje person vinkel spel där storyn är viktigare än gameplay, har några extremt simpla pussel som du inte ens får försöka klura ut själva för att karaktärerna börja backseat'a dig innan du ens hinner försöka och säger runt ut sagt vad du skall göra (skulle inte säga att det är positivt att devsen inte respekterar spelarna alls). Sen att alla snackar som om dem är i en Marvel-film är ju inte något jag skulle hylla som bra skrivande eller story heller, speciellt när det inte passar in en mytologisk värld även om det a smaksak skulle jag knappast säga det är "objektivt" bra skrivande.

Och ni får inte glömma att jag inte säger att det är ett dåligt spel, men det är långt ifrån ett 10/10 mästerverk då det bara är samma gamla typ av tredjepersons vinkel spel vi har sett gång på gång på gång, gå sakta medans alla karaktärer pratar, gör ett scripted event som är mer utav en cinematic upplevelse och sen om du har tur kan du spela lite. Sen på toppen utav det kan du sätta en den mest själlösa UI'n som är copy/paste från alla andra av dessa spel som inte alls verkar passa in i spelet. Känns som dessa spel är typ spelvariantens typ av "Oscarbaits"

Har dom hotats i Korea så är det så klart fel, men som skrevs under din kommentar tvivlar jag på att det är normen. Annars skulle Yahtzee Croshaw aldrig ens fått komma nära spelet, eller nåt spel överhuvudtaget.

Jag håller helt med om att sidekicksen ibland är för snabba på att säga "Maybe you should try freezing that chain" eller dylikt, och samma sak har jag känt nu i Ragnarök. Men pusslen i sig tycker jag ofta är väl utformade. Ofta tvingas utvecklarna till den typen av handhållning för att man försöker skapa så långsökta och kluriga pussel att man vet att spelarna bara kommer kolla upp det på en guide, men här håller man en lagom nivå (men får då "hjälp" vilket är synd).

I övrigt ser jag bara en massa kritik mot valet av genre, och ett misslyckande i att faktiskt se vad i genomförandet av spelet som gör att det sticker ut. All rockmusik är bara gitarr, bas, trummor och lite sång, samma skalor och allt i bara fyrtakt. Olika mixning och olika sångröst ja, men i grunden bara samma skit om man kokar ner det. Varför är då viss musik bra och viss musik inte? Någon kompositör kanske kan förklara djupare varför viss musik bara är massproducerad smörja och viss musik faktiskt är kreativ och skapar något nytt. På samma sätt kan man analysera film och på ett "professionellt" sätt tala om att det är smörja. Inte bara pga hur man "gillar" filmen utan för vilka verktyg skaparen har använt och hur den har använt dom för att skapa något unikt.

Jag tycker mig inte se särskilt mycket sådant som kritiserar God of War 2018, mer än att man tyckte combat var tråkigt, tempot för lågt, för cinematiskt och tråkiga pussel. Jag och större delen av kritikerkåren (även de som faktiskt kan rätt mycket om speldesign och berättande) håller inte med om kritiken, och därför känns det fel att kalla spelet överskattat. Jag har aldrig fastnat för Witcher 3, men jag köper att det är så bra som alla säger för folk verkar verkligen ha genomtänkt belägg för vad de säger. Skulle därför aldrig kalla det överskattat bara för att jag själv föll för hypen och insåg att spelet inte passar mig.

Medlem

Spelat ca 3 timmar och det verkar bra.
Men jag önskar att dom skippat uppgraderingssystemet. SÅ tråkigt. Det är ju äventyret man vill uppleva.
Det är ju ett modernt God of War. Uppgradera vapnen och så var (lite) kul för 15 år sen.
Gör som i de klassiska äventyrsspelen Tomb Raider och Resident Evil. Ge dom vapen och så får dom klara sig med det.

Medlem

Glad att jag valde Give Me Story, för det är svettigt ändå. Kollat flera ggr om jag verkligen valde lättaste.
Hade problem med en boss igår, Olle eller Olof eller vafa... han hette.
Jag får skylla på min ålder och att jag har feber. Och att spelet är tuffare än jag trodde.

Medlem

Mött några fler bossar nu och jag är lite förvånad över att spelet är såpass intensivt även på lägsta svårighetsgraden, Give Me Story.

Give Me Story is for players who want to experience the story with the least focus on combat. Jag tycker att det är väldigt mycket fighter och man blir ofta omringad.

Nästa svårighetsgrad Give Me Grace is for players who want story-focused gameplay with some focus on combat. "Some focus" på fighter? Jag tycker det är mycket fokus på striderna redan på lägsta. Fienderna är totalt bindgalna och tempot är högt.

Medlem

Varvade det igår. Mycket bra spel som är kul att spela. Vilket äventyr! Ibland känns det som dom kikat lite på Gears of War 2, Breath of the Wild och nåt av spelen från From Software.

Skriv svar