Rapport: Sony har dramatiskt sänkt PSVR2-förväntningar - sämre efterfrågan än väntat

Redaktör
Ponny

Intressant. Tack! Det blir definitivt en uppföljning.


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny

Uppföljningsnyhet finns. Även den här nyheten har tillfogats en rättelse. Återigen: tack alla som säger till. Det uppskattas enormt!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Molotov:

Han är en sån där som använder "trust me bruh" som källa.
Det blir helt fel nör man skriver det som nyheter när det själva verket mer är ett rykte och myclet sannolikt ett påhittat rykte.

Men van lyclades, många som rapporterat om detta.
Konstigt att "rapporter" som sprids på samma sätt ang Apples VR satsning inte fått samma spridning i "mainstream" media.
Svaret är att mainstream media gillar skriva om "negativa" saker nästan oavsett vad det handlar om.

Sen upplever jag att det är många som vill tro att det kommer misslyckas.
Konstiga argument som inte håller upprepas hela tiden, traditionella journalister som inte är bekväma med att rapportera om VR(förmodligen ovana) och allmän rädsla för förändring och ny teknik ser man ju mycket av idag.
Att IGN som är en av de största spelsidorna har väldigt dålig koll på VR och att deras Playstation team är direkt negativa gör ju inte saken bättre. Deras Xbox team är mer intresserade av VR än Playstation teamet.

Vet inte riktigt hur det kommer se ut med recensioner för PSVR2 heller, kommer FZ och tillexempel IGN ens recensera spelen?
Och även om dem skulle vilja det, är det ens möjligt att hinna få ut ca 40 recensioner till lanseringen?
Visst är det många konverterade spel, men i många spel så har det skett stora förändringar och jag tror att tillexempel Gran Turismo 7 och RE8 blir en helt annan upplevelse i VR vilket bör leda till recension.

Det finns ju de som vill spela sina gamla spel helst utan förändring fast med snygg grafik hellre än att det sker någon grundläggande utveckling.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Kanske för att det är i nutid det här släpps. Eller tänkte du VR generellt? Att det är en fluga som inte har en plats i framtiden?

Tror det är gravt överskattat bland de redan övertygade vad gäller potentiell popularitet hos den stora massan.

Medlem
Skrivet av Piddelito:

Tror det är gravt överskattat bland de redan övertygade vad gäller potentiell popularitet hos den stora massan.

Fast techindustrin verkar ju tro på det. Annars skulle de ju inte lägga miljarder i utvecklingskostnader på att utveckla VR. Personligen har jag ingen åsikt än då jag aldrig ens har testat VR men jag har beställt ett PSVR2 så det ska bli spännande. Hoppas det passar små huvuden bara för ungarna är hyffsat taggade.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Fast techindustrin verkar ju tro på det. Annars skulle de ju inte lägga miljarder i utvecklingskostnader på att utveckla VR. Personligen har jag ingen åsikt än då jag aldrig ens har testat VR men jag har beställt ett PSVR2 så det ska bli spännande. Hoppas det passar små huvuden bara för ungarna är hyffsat taggade.

Tech-industrin trodde på 3D-glasögon till tv också, bland annat.

Medlem
Skrivet av Piddelito:

Tror det är gravt överskattat bland de redan övertygade vad gäller potentiell popularitet hos den stora massan.

Skulle vilja påstå att det är folk på sidan om som tror att VR entusiaster tror att det är för den stora massan.
Det är en entusiastprodukt / plattform fortfarande. Även fast tecken visar på ständigt fler använder VR hela tiden och boosten av användare av Quest spädde på.
Utvecklare som utvecklar för VR tjänar pengar , det är vad som räknas.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent
Skrivet av Fearnox:

Sen upplever jag att det är många som vill tro att det kommer misslyckas.
Konstiga argument som inte håller upprepas hela tiden, traditionella journalister som inte är bekväma med att rapportera om VR(förmodligen ovana) och allmän rädsla för förändring och ny teknik ser man ju mycket av idag.
Att IGN som är en av de största spelsidorna har väldigt dålig koll på VR och att deras Playstation team är direkt negativa gör ju inte saken bättre. Deras Xbox team är mer intresserade av VR än Playstation teamet.

Vet inte riktigt hur det kommer se ut med recensioner för PSVR2 heller, kommer FZ och tillexempel IGN ens recensera spelen?
Och även om dem skulle vilja det, är det ens möjligt att hinna få ut ca 40 recensioner till lanseringen?
Visst är det många konverterade spel, men i många spel så har det skett stora förändringar och jag tror att tillexempel Gran Turismo 7 och RE8 blir en helt annan upplevelse i VR vilket bör leda till recension.

Det finns ju de som vill spela sina gamla spel helst utan förändring fast med snygg grafik hellre än att det sker någon grundläggande utveckling.

Nu vet jag inte hur det kommer se ut här på FZ runt PSVR2. Men jag recenserade en del PSVR-spel när jag skrev för Loading, dock var Sony och alla som utvecklade VR-spel till PSVR sjukt dåliga på att skicka recensionsexemplar. Inte ens de största spelen skickades trots att vi var några stycken som hade PSVR i redaktionen. Så det kan vara så att IGN inte heller fick koder skickade till sig och då handlar det inte om ointresse, bara att de inte får något att recensera. Ibland skickades det koder flera månader efter spelets release också, vilket gjorde att det fanns mer aktuella spel utanför VR att recensera. Om Sony sköter det likadant nu så lär det nog se rätt likadant ut på recensionsfronten tyvärr...men vi får se.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Nu vet jag inte hur det kommer se ut här på FZ runt PSVR2. Men jag recenserade en del PSVR-spel när jag skrev för Loading, dock var Sony och alla som utvecklade VR-spel till PSVR sjukt dåliga på att skicka recensionsexemplar. Inte ens de största spelen skickades trots att vi var några stycken som hade PSVR i redaktionen. Så det kan vara så att IGN inte heller fick koder skickade till sig och då handlar det inte om ointresse, bara att de inte får något att recensera. Ibland skickades det koder flera månader efter spelets release också, vilket gjorde att det fanns mer aktuella spel utanför VR att recensera. Om Sony sköter det likadant nu så lär det nog se rätt likadant ut på recensionsfronten tyvärr...men vi får se.

Ok, då förstår man lite bättre.
Men har ni några tankar på att recensera PSVR2 spel?
Kommer ni spela/recensera RE8, GT7(bör vara stor skillnad emot icke VR versioner) och någon/några mer spel? Är det helt upp till om ni får koder i förväg eller inte?

Har du/ni någon ide om varför de var så dåliga på att skicka koder(varför fungerade det bättre att få koder till ickeVR) och tror ni att det möjligtvis kan komma att ändras framöver(optimistiska eller pessimistiska?).

Själv så är jag helt såld på PSVR2 och kan knappt bärga mig. Är nästan på gränsen till att beställa ratt också.
Previews av GT7 som droppar in idag gjorde ju inte väntan lättare precis.

Skribent
Skrivet av Fearnox:

Ok, då förstår man lite bättre.
Men har ni några tankar på att recensera PSVR2 spel?
Kommer ni spela/recensera RE8, GT7(bör vara stor skillnad emot icke VR versioner) och någon/några mer spel? Är det helt upp till om ni får koder i förväg eller inte?

Har du/ni någon ide om varför de var så dåliga på att skicka koder(varför fungerade det bättre att få koder till ickeVR) och tror ni att det möjligtvis kan komma att ändras framöver(optimistiska eller pessimistiska?).

Själv så är jag helt såld på PSVR2 och kan knappt bärga mig. Är nästan på gränsen till att beställa ratt också.
Previews av GT7 som droppar in idag gjorde ju inte väntan lättare precis.

Dessa frågor får du nog fråga någon av chefredaktörerna. Vet inte hur det ser ut med PSVR2 ens, om vi får in något till redaktionen eller om det måste köpas för egna pengar? Jag själv har ingen PS5 så kommer tyvärr inte kunna recensera PSVR2-spel.

Det jag tror personligen angående koderna var att de sjävla ansåg att det var en relativt nitschad marknad. Att de som köpt PSVR var redan investerade och behövdes kanske inte övertygas med recensioner. Men det är bara en teori. Sen är det även svårt med VR, det är något som måste upplevas. Inga trailers eller texter gör upplevelsen rättvis.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Ok, då förstår man lite bättre.
Men har ni några tankar på att recensera PSVR2 spel?
Kommer ni spela/recensera RE8, GT7(bör vara stor skillnad emot icke VR versioner) och någon/några mer spel? Är det helt upp till om ni får koder i förväg eller inte?

Har du/ni någon ide om varför de var så dåliga på att skicka koder(varför fungerade det bättre att få koder till ickeVR) och tror ni att det möjligtvis kan komma att ändras framöver(optimistiska eller pessimistiska?).

Själv så är jag helt såld på PSVR2 och kan knappt bärga mig. Är nästan på gränsen till att beställa ratt också.
Previews av GT7 som droppar in idag gjorde ju inte väntan lättare precis.

Man måste tänka på att många VR spel görs av små utvecklare.
Man använder sig mycket av att låta youtubers mm dedikerade till VR visa gameplay/recensera.
Eller dela ut provnycklar på discord.

En anledning är att ofta i traditionell gaming media så kommer det oftast in plattskärmsspelare och allmänt okunnigt folk och kommenterar som inte har en aning om vad det är dom tittar på och skriver typ att "ser ut som skit" "dyr gimmick" osv vilket knappast hjälper små utvecklare.

En 2d film och bilder på VR spel gör inte rättvisa, viktigt att en som recenserar lyckas förmedla. Man vet ju själv hur man avfärdat VR spel pga hur det sett ut i 2d men blir helt annorlunda när man väl spelar. Både utseende och hur man uppöever och hur kul det faktiskt var.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Man måste tänka på att många VR spel görs av små utvecklare.
Man använder sig mycket av att låta youtubers mm dedikerade till VR visa gameplay/recensera.
Eller dela ut provnycklar på discord.

En anledning är att ofta i traditionell gaming media så kommer det oftast in plattskärmsspelare och allmänt okunnigt folk och kommenterar som inte har en aning om vad det är dom tittar på och skriver typ att "ser ut som skit" "dyr gimmick" osv vilket knappast hjälper små utvecklare.

En 2d film och bilder på VR spel gör inte rättvisa, viktigt att en som recenserar lyckas förmedla. Man vet ju själv hur man avfärdat VR spel pga hur det sett ut i 2d men blir helt annorlunda när man väl spelar. Både utseende och hur man uppöever och hur kul det faktiskt var.

Skulle ju vara schysst ifall Sony hjälpte till att marknadsföringen av VR och hade en egen avdelning dit de små kunde få hjälp.
Tänker då att dem står i första hand för att skicka ut nycklar i så fall.

Borde ju inte vara så svårt att anställa en entusiast som har koll på läget och spelar en stor variation av spel. Ifall det blir torka så borde ju då den personen kunna hjälpa till med annat.
Man låter ju sällan någon som hatar konsoler eller inte är intresserad av spelgenren testa/recensera den typen av upplevelser/spel, men med VR så är det ofta okunniga som inte är intresserade(förstår ofta inte vad det är man betalar för) som blir testare, vilket är skumt.

Det är säkert svårast att förklara för dem som inte har provat VR, men om recensenten är entusiastisk och har koll på key features och hur man recenserar den typen av upplevelser så kan det ändå bli riktigt bra.

GT planet killen var ju tillexempel superduktig och saklig när han berättade om sin upplevelse av headsetet.
Istället för att fokusera på features och vad som är bra eller dåligt med headsetet så fastnar media konstant i "priset är hög".

Tror inte att jag sett en ända artikel om PSVR2 där inte priset har nämnts, alltså inte prat om att det skulle var något fel eller vad som är bra/dåligt utan bara "priset är högt" oberoende av vad det möjliggör.
Vem vill ens ha ett PSVR2 för 4000Kr? det skulle ju vara riktigt kasst, inte ens imponerande med dagens mått. Glöm eyetracking, avancerade kontroller, hög upplösning mera. Ingen idag vill ha PSVR2 för 4000Kr.

Skribent
Skrivet av Fearnox:

Skulle ju vara schysst ifall Sony hjälpte till att marknadsföringen av VR och hade en egen avdelning dit de små kunde få hjälp.
Tänker då att dem står i första hand för att skicka ut nycklar i så fall.

Borde ju inte vara så svårt att anställa en entusiast som har koll på läget och spelar en stor variation av spel. Ifall det blir torka så borde ju då den personen kunna hjälpa till med annat.
Man låter ju sällan någon som hatar konsoler eller inte är intresserad av spelgenren testa/recensera den typen av upplevelser/spel, men med VR så är det ofta okunniga som inte är intresserade(förstår ofta inte vad det är man betalar för) som blir testare, vilket är skumt.

Det är säkert svårast att förklara för dem som inte har provat VR, men om recensenten är entusiastisk och har koll på key features och hur man recenserar den typen av upplevelser så kan det ändå bli riktigt bra.
]

Det är dock här det blir ett problem. Om jag inte har PSVR2 och inte tänkt köpa så kommer jag nog inte läsa recensionerna på spelen heller. Så kontentan blir att även om du har en entusiastisk recensent så blir det en recension för andra entusiaster (dvs en väldigt liten demografi). På Loading var det i alla fall väldigt få som läste VR-recensionerna, de som läste och kommenterade var de som redan var ett fan av produkten. Därför tror jag som @Molotov säger att de tjänar mer på att skicka koder till youtubers än att låta tidningar och sidor skriva recensioner. En youtuber som gör en react kan i alla fall förmedla en känsla mer och engagera på ett annat vis som jag tror VR behöver.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Själv köpte jag över nyår HTC Vive Pro för 400 € via HTC tyska hemsida. Bara själva headsetet, äger Vive Cosmos Elite sen tidigare men ville ha OLED paneler.

För att hoppa på Sonys headset var jag tvungen punga ut 8000+7000 = 15.000 kr

Så det var enkel matematik + har ca 30 ospelade VR spel på Steam inkl. Half life Alyx. 🙂

123
Skriv svar