Cyberpunk 2077-teamet uppmanar dig att testa datorns kylsystem inför Phantom Liberty + 2.0
Samtidigt.. Vafan är det att säga?
"Hörrni, om ni vill få bättre prestanda och grafik i vårat spel - fixa bra kylning så ni kan maxa processorn."
Det är ju typ som att säga "skaffa en bättre dator så får ni bättre grafik och mer fps när ni spelar vårat spel."
Det är lite mera som:
-Hörni, har ni överklockat cpu:n så borde ni veta att spelkoden nu är optimerad att köra 90% på alla åtta kärnor, så det kan vara värt att stresstesta så ni slipper prestandaförlust för att prollen träffar värmetaket och throttlar och ni losar den där extra prestandan för att ni glömde stresstesta när ni höjde volten.
Ganska specifikt råd som berör några procent av de som överklockat vilket i sig berör nån promille av spelarbasen. Det är lite mera goodwill i det än att säga åt folk att skaffa ny dator kan jag tycka.
Hmmmm känns inte som ett gott tecken att dom typ går ut och "varnar" om detta.
Fan sjabbla inte bort det här nu CDPR... Då ligger ni risigt till.
Det är väl skit bra att dom går ut att spelet kommer va krävande så folk inte blir helt förstörda när deras potatisar inte klarar av spelet? Det kommer dom förvisso bli ändå.
Det är väl skit bra att dom går ut att spelet kommer va krävande så folk inte blir helt förstörda när deras potatisar inte klarar av spelet? Det kommer dom förvisso bli ändå.
Jo men ett lite mindre jävla flummigt sätt att göra det på är att släppa systemkraven och inte ljuga
Det är lite mera som:
-Hörni, har ni överklockat cpu:n så borde ni veta att spelkoden nu är optimerad att köra 90% på alla åtta kärnor, så det kan vara värt att stresstesta så ni slipper prestandaförlust för att prollen träffar värmetaket och throttlar och ni losar den där extra prestandan för att ni glömde stresstesta när ni höjde volten.
Ganska specifikt råd som berör några procent av de som överklockat vilket i sig berör nån promille av spelarbasen. Det är lite mera goodwill i det än att säga åt folk att skaffa ny dator kan jag tycka.
Alright you might be right about that.
Possibly my bad.
Orkar inte läsa igen för att check my'self
Var väl främst några Marvell-baserade historier som körde AHCI över PCIe? Vad är det du kör för enheter?
Plextor M6E vill jag minnas var rätt uppskattade bland sådana. Samsung hade några också.
Samtidigt låg väl även de bästa där på i allra bästa fall någon GB/s med IOPS som fortfarande halkar rätt bra efter dagens NVMe-enheter. Men mitt minne sviker mig lite, AHCI över PCIe kändes rätt nischat (för de som ville ha snabbare enheter än SATA under de få åren som vettiga NVMe-alternativ inte fanns på marknaden än).
Hemma från jobbet med feber så har nog inte läst din text ordentligt Jag som missuppfattade frågan. Det är SATA diskar jag har sen gammalt de är inte PCIe Men körs i AHCI. ) OCZ samt Samsung diskar.
Byggde ny burk, så borde funka.
CPU: Intel® CoreTM i5-13600KF stationär processor 14 kärnor (6 P-kärnor + 8 E-kärnor) 24 m cache, upp till 5,1 GHz
PSU: Corsair HX1000i Fully Modular Ultra-Low Noise ATX Digital Power Supply (Tre EPS12V-anslutningar, 140 mm bred FDR-fläkt, Zero RPM-fläktläge, 80 PLUS
GPU: Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB EAGLE OC Grafikkort, Svart, 16 GB
Mobo: MSI PRO Z790-P WiFi moderkort, ATX - stöder Intel 12:e & 13:e Gen Core-processorer, LGA 1700-55A DrMOS, DDR5 Memory Boost 7000+MHz/OC, PCIe 5.0 & 4.0
RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengean
Kylning: Corsair iCUE H170i ELITE CAPELLIX XT Flytande CPU-Kylare - Tre AF140 RGB ELITE-Fläktar - 420 mm Kylare - Intel® LGA 1700, 1200, 115X, 2066, AMD® AM
Låda: Fractal Design Torrent RGB svart E-ATX härdat glas fönster hög luftflöde Mid Tower datorfodral FD-C-TOR1A-04
I drank what?
Tur att man skaffa ny processorkylare.
Uppgraderade till en AMD Ryzen 5 7600X för några månader sedan (från en över 6 år gammal cpu) men snålade lite på kylningen med en be quiet! Pure Rock 2. Den klarade inte riktigt av jobbet, gick upp i över 95C i stresstest, fick över 100C någon gång. Bytte förra veckan till en Thermalright Peerless Assassin 120 SE och nu ligger den på 88+-1 vid stresstest.
Hemma från jobbet med feber så har nog inte läst din text ordentligt Jag som missuppfattade frågan. Det är SATA diskar jag har sen gammalt de är inte PCIe Men körs i AHCI. ) OCZ samt Samsung diskar.
Aha, då är jag med. ^^ Tänkte ju mest att det rent tekniskt finns/fanns ett steg mellan "vanliga" SATA-SSD:er och NVMe-diskar, men det är nog skillnaden mellan just en "vanlig" SATA-SSD och en NVMe-disk som man tänker på i kraven - och där är ju som jag är inne på skillnaden potentiellt faktiskt rätt stor.
När vi liksom börjar prata hastighetsskillnader på uppemot 10ggr snabbare, plus bra mycket bättre stöd för hantering av bl.a. ködjup, så kan det ju faktiskt märkas. Sen finns det ju såklart riktiga budgetalternativ vad gäller NVMe-diskar också, som säkerligen kryper ner någorlunda nära mot SATA-SSD:ers prestandaterritorium.
Kikade lite snabbt på Inet, och även de tre trögaste NVMe-enheterna jag hittade är åtminstone dubbelt så snabba (sekventiellt, inte orkat gräva i random/IO-prestanda då det inte anges - NVMe har ju dock bättre förutsättningar för att prestera där om man jämför med AHCI) jämfört med de snabbaste SATA-SSD:erna.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Byggde ny burk, så borde funka.
CPU: Intel® CoreTM i5-13600KF stationär processor 14 kärnor (6 P-kärnor + 8 E-kärnor) 24 m cache, upp till 5,1 GHz
PSU: Corsair HX1000i Fully Modular Ultra-Low Noise ATX Digital Power Supply (Tre EPS12V-anslutningar, 140 mm bred FDR-fläkt, Zero RPM-fläktläge, 80 PLUS
GPU: Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB EAGLE OC Grafikkort, Svart, 16 GB
Mobo: MSI PRO Z790-P WiFi moderkort, ATX - stöder Intel 12:e & 13:e Gen Core-processorer, LGA 1700-55A DrMOS, DDR5 Memory Boost 7000+MHz/OC, PCIe 5.0 & 4.0
RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengean
Kylning: Corsair iCUE H170i ELITE CAPELLIX XT Flytande CPU-Kylare - Tre AF140 RGB ELITE-Fläktar - 420 mm Kylare - Intel® LGA 1700, 1200, 115X, 2066, AMD® AM
Låda: Fractal Design Torrent RGB svart E-ATX härdat glas fönster hög luftflöde Mid Tower datorfodral FD-C-TOR1A-04
En i5-13600KF tillsammans med en 4080 är en väldigt bra kombo, men CPU:n kan nog få lite problem med de mer CPU-krävande spelen, som tyvärr Cyberpunk 2077 hör till, och kan skapa en bottleneck där. Fast det kan ju ändras om de har optimerat spelet ytterligare i 2.0-patchen!
En i5-13600KF tillsammans med en 4080 är en väldigt bra kombo, men CPU:n kan nog få lite problem med de mer CPU-krävande spelen, som tyvärr Cyberpunk 2077 hör till, och kan skapa en bottleneck där. Fast det kan ju ändras om de har optimerat spelet ytterligare i 2.0-patchen!
Har inte så bra koll på hårdvara längre, en kompis hjälpte mig med de flesta av delarna. Tack för input!
I drank what?