Rykte: Sony skär ner på VR-satsningen

Robot
Rykte: Sony skär ner på VR-satsningen

Att vara eller icke vara.

#PSVR2, #Sony

Medlem

”Astroboy” 🫣

signatur

Rastaration @ PSN & Twitch

Dubbelfel dessutom. Bakis efter midsommar?

signatur

What ⏱ Is ♥?

Medlem

Så går det när man tror blint på att konsumenterna är dumma nog att köpa en enhet som är dyrare är konsollen själv, och det finns inga spel till den.

signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Skribent
Skrivet av Enartz:

”Astroboy” 🫣

Jag ska fan vara helt ärlig här. Jag har hela tiden trott spelet heter Astroboy...och då älskar jag ettan. XD

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

De trodde att 2 miljoner skulle köpa den vid lanseringen. De skar ner till 1 miljon 6 månader innan. Veckor innan lansering skar de ner igen och knappt 200000 köpte den. Det här är en av de största flopparna i spelbranschen. Detta skulle en vanlig människa kunna säga dem när priset var mer än bara konsolen. Tyvärr så är det. Nu förstår jag varför inte Microsoft gjorde en VR set till One X. Ni som har en PSVR2 kul för er. Hoppas ni har fått en bra stund med den och att ni fortsätter att ha det i framtiden.

Medlem

Jaha en till "PSVR2 är död artikel" som sprids som en löpeld efter att en på Android Central spekulerar och tycker till.
2st first party spel som utvecklas till PSVR2! det är 2st fler än vad nån väntat sig den senaste tiden. Hur kan man skriva att det är dåligt? Det är ingen som nämnt dessa 2 spel under utveckling i tidigare "PSVR2 är död" artiklar som popppat upp då och då.
2 nya first party är bra nyheter, fattar inte hur man kan vända det till något negativt.

Rättelse till artikeln, Batman har inte utannonserats för PSVR2 då det är ett Quest 3 exklusivt spel. MenS kydance's Behemoth, Alien: Rogue Incursion, Metro Awakening, Metal: Hellsinger VR, som artikeln försöker få det att låta som inte kommer till PSVR2 kommer även till PSVR2.
Detta är inget rykte mer ån att en på Android central spekulerar och tycker och andra som FZ vidaresprider.
Det är "spel journalistik" i toppform.

Skrivet av Godofcheese:

Så går det när man tror blint på att konsumenterna är dumma nog att köpa en enhet som är dyrare är konsollen själv, och det finns inga spel till den.

Vad hade du varit beredd att betala?
Det finns massa spel till den och fler kommer hela tiden, och tänka sig nu får vi reda på att hela 2st first party spel är under utveckling. Hur kan man få det till nå dåligt?
Teknik kostar, man kan inte räkna med att få ett VR headset gratis eller för en "spottstyver". Den ska prestera också.

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Det är relativt dyrt att köpa PSVR2 så folk som kanske är osäkra köper inte det. Och om få köper det så säljs få spel. Moment 22. Sony kanske kan få fart på försäljningen nu med adaptern för PC.
Man får numera lite PSVR2-spel till PS Plus Premium. Det är ett plus.

Tillägg: Vet inte om det är så bra att publicera såna här nyheter då det är rykten, och väldigt lösa sådana.

signatur

What ⏱ Is ♥?

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

De trodde att 2 miljoner skulle köpa den vid lanseringen. De skar ner till 1 miljon 6 månader innan. Veckor innan lansering skar de ner igen och knappt 200000 köpte den. Det här är en av de största flopparna i spelbranschen. Detta skulle en vanlig människa kunna säga dem när priset var mer än bara konsolen. Tyvärr så är det. Nu förstår jag varför inte Microsoft gjorde en VR set till One X. Ni som har en PSVR2 kul för er. Hoppas ni har fått en bra stund med den och att ni fortsätter att ha det i framtiden.

Lugn bettan...

Medlem

Två titlar under utveckling av egna studior är väl nästan två mer än väntat?

Medlem
Skrivet av Margy:

Två titlar under utveckling av egna studior är väl nästan mer än väntat?

Ja enheten släpptes förra året i februari, den har ett antal exklusiva spel och nu får man nyheten att 2st first party är under utveckling.
Det är mer än vad nån väntat sig, Ändå är den "döende."
Ska vi säga att PS5 är döende också för att Sony stängt och kickat en massa och deras satsning på "live service" verkade gå åt skogen?
Eller XBOX som levererat besvikelser och brutna löften på löpande band? Hela XBOX avdelningen klappar nog igen snart.

EDIT: Jag måste ifrågasätta Johan Lorentzon sätt att vidarepsrida detta medans att "nyheten" 2 spel underutveckling inte alls framhövs, utan man fokuserar på det dåliga. som allt baseras på spekulationer och tyckande från Android Central.

signatur

Medlem

Väntad utveckling. Konsumenterna har sagt sitt och är helt ointresserade av VR.

Medlem

Jag har första versionen av PSVR, det var grymt billigt och helt ok och lätt att komma igång med.

Hade önskat att spel som Assassin's Creed och äventyrsspel som Tomb Raider / Spider Man och även Star Wars spelen gjordes i VR, hade blivit ett helt annat lyft för VR. Även spel som F1 24 borde fått VR stöd!

PSVR2 är kompetenta VR brillor, något dyra mitt i en lång period av ekonomisk nedgång!

ZF
Medlem

Igen...?

Men, var det verkligen så mycket mer tungt förstapartsstöd på den första?

Kommer bara på Astro, en bergochdalbana spinoff på det där interaktiva skräckspelet och en demo baserad på The last guardian.

Mot VR2. Bara GT7 som jämförelse känns mer betydande ensamt. Och sen är det spinoffs på större spel, igen. Vet inte vad folk egentligen realistiskt förväntar sig. Bloodborne VR.

Förutom HL2 av någon obegriplig anledning. Måste ha varit mycket oranga boxar i köparnas och ickköparnas spelhistorik.

Skribent
Skrivet av Molotov:

Ja enheten släpptes förra året i februari, den har ett antal exklusiva spel och nu får man nyheten att 2st first party är under utveckling.
Det är mer än vad nån väntat sig, Ändå är den "döende."
Ska vi säga att PS5 är döende också för att Sony stängt och kickat en massa och deras satsning på "live service" verkade gå åt skogen?
Eller XBOX som levererat besvikelser och brutna löften på löpande band? Hela XBOX avdelningen klappar nog igen snart.

EDIT: Jag måste ifrågasätta Johan Lorentzon sätt att vidarepsrida detta medans att "nyheten" 2 spel underutveckling inte alls framhövs, utan man fokuserar på det dåliga. som allt baseras på spekulationer och tyckande från Android Central.

Fast lugn nu, läs sista stycket. Jag skriver aldrig att plattformen är död. Har inte nämnt ordet död en enda gång i artiklen Jag skriver att Sony ryktet säger att de skär ner på sin EGEN satsningen. Samtidigt öppnar de upp för att få hjälp av andra att driva plattformen framåt med sin adapter. Detta ser åtminstone inte jag som något negativt, speciellt då Sony har gjort nedskärningar i sina studios.

Överlag är det positivt att Sony gör detta då VR behöver öppnas upp mer snarare än stänga in sig i små fack om det ska ha en chans att utvecklas och få mer vind under vingarna.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Fast lugn nu, läs sista stycket. Jag skriver aldrig att plattformen är död. Har inte nämnt ordet död en enda gång i artiklen Jag skriver att Sony ryktet säger att de skär ner på sin EGEN satsningen. Samtidigt öppnar de upp för att få hjälp av andra att driva plattformen framåt med sin adapter. Detta ser åtminstone inte jag som något negativt, speciellt då Sony har gjort nedskärningar i sina studios.

Överlag är det positivt att Sony gör detta då VR behöver öppnas upp mer snarare än stänga in sig i små fack om det ska ha en chans att utvecklas och få mer vind under vingarna.

Ja du kanske gör ett litet bättre jobb men ändå samma rundgång om "ryktet att Sony drar ner". Detta är inget nyhetsvärde när det samtidigt i samma artikel nämns att 2 spel är under utveckling. Det borde Android Central och andra fokusera mer på och kanske undersöka. Men nej det är det negativa man enkelt bara sprider vidare utan närmare undersökning.
Vad kan dessa 2 spel vara? Leta fram nån information om nån som kanske vet nått? nej inget sånt så klart.
Sony har dementerat första gången när olyckskorparna började hacka på PSVR2 som till största del berodde på priset. Efter det har ett antal exklusiva spel för PSVR2 + en massa andra topp-spel släppts.
Nu inväntar vi mer information vad dessa 2 first party kan vara

signatur

Skribent
Skrivet av Molotov:

Ja du kanske gör ett litet bättre jobb men ändå samma rundgång om "ryktet att Sony drar ner". Detta är inget nyhetsvärde när det samtidigt i samma artikel nämns att 2 spel är under utveckling. Det borde Android Central och andra fokusera mer på och kanske undersöka. Men nej det är det negativa man enkelt bara sprider vidare utan närmare undersökning.
Vad kan dessa 2 spel vara? Leta fram nån information om nån som kanske vet nått? nej inget sånt så klart.
Sony har dementerat första gången när olyckskorparna började hacka på PSVR2 som till största del berodde på priset. Efter det har ett antal exklusiva spel för PSVR2 + en massa andra topp-spel släppts.
Nu inväntar vi mer information vad dessa 2 first party kan vara

Fast det är ju ett nyhetsvärde i det då studior dör till höger och vänster. Även Sony har skurit ned. Att VR-satsningen enligt rykten också bantas ned skulle väl inte vara något orimligt?

Sen tycker jag att du och jag pratat en hel del om just VR och jag har även frågat dig om värdefulla råd. Så du borde veta att jag inte är någon "VR-hatare". Sen finns det alltid kritik att föra och spekulationer. Men det gäller ju allting.

At any case, it is all good.

P.S hade verkligen för mig Batman kommer till PSVR2, så säker att jag inte kände mig behöva kolla.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Fast det är ju ett nyhetsvärde i det då studior dör till höger och vänster. Även Sony har skurit ned. Att VR-satsningen enligt rykten också bantas ned skulle väl inte vara något orimligt?

Sen tycker jag att du och jag pratat en hel del om just VR och jag har även frågat dig om värdefulla råd. Så du borde veta att jag inte är någon "VR-hatare". Sen finns det alltid kritik att föra och spekulationer. Men det gäller ju allting.

At any case, it is all good.

P.S hade verkligen för mig Batman kommer till PSVR2, så säker att jag inte kände mig behöva kolla.

Ja det är inget personligt mot dig eller fz just utan mer det att Android central skriver en sån här artikel, sen hakar alla andra på. Det är inte första gången det "dödförklaras" och headsetet har varit ute sen februari 2023. Allt började när priset avslöjades, det är väl där skon klämmer där många barn med konsol inte kommer ha råd och en del föräldrar inte vet vad det handlar om. Bättre att tycka illa om det ist.
Jag vet inte vad grunden är om man vill att PSVR2 ska misslyckas från olika håll eller vad det är. Men dom flesta nämner inte ens dessa 2 spel och dom som gör det får det till nå negativt som bara 2 spel betyder att Sony inte bryr sig. Det är 2 spel som ingen annan hört om eller nån ens nämnt tidigare när PSVR2 dödförklarats.
Ska Sony göra 10 first party spel till enheten? Fler än vad som görs till PS5? Det är inte rimligt och det borde dom med koll veta.
Som sagt det var nån som skrev, görs inga spel så köper ingen och då finns det ingen att göra spel för.
Varför har så många nyhetssiter (som för övrigt skriver ytterst fåordigt om VR-spel eller tekniken överlag) intresse att skriva att det går dåligt för just PSVR2. Enheten har exklusiva spel och det kommer nya spel till den.

signatur

Medlem

Hur vet man att VR är dött? Jo, när @Molotov tar i från tårna i försöket att återuppliva skiten!

Medlem
Skrivet av maq777:

Hur vet man att VR är dött? Jo, när @Molotov tar i från tårna i försöket att återuppliva skiten!

Fel jag försöker bara bevisa motsatsen då det inte alls stämmer.
Dött blir det för dom som inte har koll just pga sånt här sprids felaktigt eller överdrivs.
Det är helt för att övertyga dom som är "on the fence" att inte gå på dessa narrariv.
Eller vad tycker du själv?

signatur

Medlem

VR har haft sitt, dags att gå vidare. Men jag tycker faktiskt Molotov borde få en sådan där specialtitel som vissa har ändå.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Avstängd
Skrivet av Hipshot:

VR har haft sitt, dags att gå vidare. Men jag tycker faktiskt Molotov borde få en sådan där specialtitel som vissa har ändå.

Nej nej, VR är fantastiskt och gör många genrer mycket bättre.
Problemet med VR är att kundbasen är så liten så det är ekonomiskt dumt att satsa pengar på VR-spel och utan spel finns det heller inget att spela.

Finns också utmaningar med att göra VR-spel. De flesta utvecklare har ingen erfarenhet av det och vet inte hur man gör roligt VR-gameplay och många gör spel med ganska lamt gameplay för de vill inte göra folk åksjuka(åt helvete med detta säger jag, folk vänjer sig!).

För egen del är VR-spel de enda spelen som fortfarande är spännande att spela.

Medlem

De borde klämma in ett vr läge i alla spel. De behöver inte överdriva det till first person view men lägg stöd för dem som vill lira vr att få befinna sig inne i världen och se karaktären framför sig. Är det ett fps spel så torde det ju gå att lägga till så att man kan titta runt med huvudet i stället för på styrspaken.

Skrivet av Godofcheese:

Ja precis, höj priset på PS5.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av maq777:

Onödig kommentar. Denna doomer kultur att finna mer intresse i att vara destruktiv är bara deprimerande att se.
Först click bait artiklar med rage bait om rykten från hemliga källor, och ifrågasätter man nyttan av dessa artiklar så möts man av glåpord.
PSVR2 har många spel, jämförbart med samma tidsperiod för SeriesX och PS5. Det är flera titlar på gång. Metro Awakening och Behemoth ser jag mest framemot.

Medlem

Någon som vet hur många Sony har sålt? Jag är nöjd med mitt iallafall, spelas kanske inte dagligen men några gånger i veckan används det allt.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Någon som vet hur många Sony har sålt? Jag är nöjd med mitt iallafall, spelas kanske inte dagligen men några gånger i veckan används det allt.

Siffran som jag fick när jag sökte är 600.000 sålda.

Medlem

Synd att Sony gör såhär, var samma med PS Vita, släpper men sen låter de den leva sitt eget liv utan PR och försök till stort spelutbud. Tillslut självdör den bara. De hade inte behövt göra hela Astrobot i VR som till första men ett läge i alla fall hade väl inte skadat. Kanske sänka priset också och/eller bundla med flera spel som de gjorde med första! Det skulle nog locka fler. De försökte bara med Call of the Mountain och sen var det som att de sa "nähä det går inte vi struntar i det här nu". Tyvärr.

Edit: en sånhär bundle menar jag. Det hade nog kunnat göra fler intresserade!

Medlem
Skrivet av lasselason:

Siffran som jag fick när jag sökte är 600.000 sålda.

Såg också det men det var bara de första 6 veckorna. Skulle vara intressant att veta hur det har sålt fram till idag.

Medlem

Jag tycker att Sony borde satsa mer på att marknadsföra den istället för mindre. Mycket mer för spelen finns ju. Bara GT, Madison (som jag inte vågar spela) och RE-spelen borde ju motivera till ett köp.

123
Skriv svar