Bara hälften av Tango Gameworks anställda följer med till Krafton

Robot
Bara hälften av Tango Gameworks anställda följer med till Krafton
Medlem

Ja, mycket tråkigt att Microsoft behandlade dem så illa och inte riktigt gav dem en chans trots att de presterade så bra. Förstår dem som sökte sig vidare för större säkerhet än de kunde känna där. Var nog osäkert om de ens skulle räddas så. Förhoppningsvis får de chans att göra uppföljare och faktiskt få sälja spelet utan att Microsoft ska tvinga dem att skänka bort det utan minsta marknadsföring. Visst var det kul med en blixtannonsering på showcaset men lite mer hade de ju kunnat göra ändå.

Medlem

De verkar ju inte direkt ha köpt studion (som stängde helt ett par månader innan detta) utan mer studionamnet och rättigheterna till Hi-Fi Rush och nu försöker man anställa folk som jobbade där tidigare.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ja, mycket tråkigt att Microsoft behandlade dem så illa och inte riktigt gav dem en chans trots att de presterade så bra. Förstår dem som sökte sig vidare för större säkerhet än de kunde känna där. Var nog osäkert om de ens skulle räddas så. Förhoppningsvis får de chans att göra uppföljare och faktiskt få sälja spelet utan att Microsoft ska tvinga dem att skänka bort det utan minsta marknadsföring. Visst var det kul med en blixtannonsering på showcaset men lite mer hade de ju kunnat göra ändå.

Var har de fått jobb någonstans? Hittar det inte själv. De kan ju ha fått bättre jobb? Eller t.o.m. hos någon annnan studio som Microsoft äger? De kanske valde att behålla vissa av de anställda medan Krafton fick med sig den andra hälften?

Edit: kan ju ha varit därför Microsoft valde att lägga ner studion för att flera nyckelpersoner hade valt att gå vidare?

Skribent
Skrivet av Maysay:

Var har de fått jobb någonstans? Hittar det inte själv. De kan ju ha fått bättre jobb? Eller t.o.m. hos någon annnan studio som Microsoft äger? De kanske valde att behålla vissa av de anställda medan Krafton fick med sig den andra hälften?

Edit: kan ju ha varit därför Microsoft valde att lägga ner studion för att flera nyckelpersoner hade valt att gå vidare?

Jag tror folket började söka jobb rätt omgående när studion skulle läggas ned. Det dröjde ju ett tag innan Krafton bestämde sig för plocka upp studion. Så då hann nog de femtio skaffa nytt och blev säkert spridda för vinden till andra studios.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag tror folket började söka jobb rätt omgående när studion skulle läggas ned. Det dröjde ju ett tag innan Krafton bestämde sig för plocka upp studion. Så då hann nog de femtio skaffa nytt och blev säkert spridda för vinden till andra studios.

Det känns som att det är ganska stor rörlighet inom branschen. Att många jobbar på vissa projekt och sedan går vidare. Bygga ett CV och sedan får erbjudanden om större produktioner som håller några år.

Skribent
Skrivet av Maysay:

Det känns som att det är ganska stor rörlighet inom branschen. Att många jobbar på vissa projekt och sedan går vidare. Bygga ett CV och sedan får erbjudanden om större produktioner som håller några år.

Just nu är den väldigt "osäker". Alla som jag känner inom branschen har bytt arbetsplatser senaste året. Så du har väldigt rätt där, men det är oftast inte frivilligt tyvärr.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Just nu är den väldigt "osäker". Alla som jag känner inom branschen har bytt arbetsplatser senaste året. Så du har väldigt rätt där, men det är oftast inte frivilligt tyvärr.

Att frilansa och vara rörlig mellan studios är ju en sak men att sparkas och nästan hela tiden vara osäker på hur jobbsituationen ser ut imorgon för att branschen är så instabil nu något helt annat. Måste vara psykiskt påfrestande.

Skribent
Skrivet av Gertzy:

Att frilansa och vara rörlig mellan studios är ju en sak men att sparkas och nästan hela tiden vara osäker på hur jobbsituationen ser ut imorgon för att branschen är så instabil nu något helt annat. Måste vara psykiskt påfrestande.

Jo det är det, speciellt när branschen varit rätt säker. Några jag känner har sökt sig till andra branscher, sen jobbar de med spel på sidan om. Mest för att få en ekonomisk stabilitet.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Sen har jag hört att alla stora företag såsom Blizzard med flera knappt betalar ut någon lön för jobbet… ska se om jag hittar videokällan. Snubben som jobbade på Blizzard.

Varför han sluta efter 7 år på Blizzard

Vad han tjänade under Blizzard

Edit:
Jag påstår inte att Tango Gameworks betalade ut svältlöner som Blizzard. Det är mer en kommentar i led med ovanstående diskussion.

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Det finns även företag som säger att de har 100 anställda och sedan visar det sig att 50 av dem enbart är någon man ringer för att få något litet gjort. "Vi behöver grafik, ring Lasse han gör det för 50 spänn".

Skrivet av Hanzo:

Sen har jag hört att alla stora företag såsom Blizzard med flera knappt betalar ut någon lön för jobbet… ska se om jag hittar videokällan. Snubben som jobbade på Blizzard.

Vad han tjänade under Blizzard

Snubben fick väl jobbet på Blizzard genom sin farsa som 16 åring? Han har utvecklat sitt spel Heartbound i EA (som ser sådär ut) och tjänar väl mer på Twitch än vad han gör genom spelet. Sedan har han åsikter om allt i branschen?

Medlem
Skrivet av Maysay:

Det finns även företag som säger att de har 100 anställda och sedan visar det sig att 50 av dem enbart är någon man ringer för att få något litet gjort. "Vi behöver grafik, ring Lasse han gör det för 50 spänn".

Snubben fick väl jobbet på Blizzard genom sin farsa som 16 åring? Han har utvecklat sitt spel Heartbound i EA (som ser sådär ut) och tjänar väl mer på Twitch än vad han gör genom spelet. Sedan har han åsikter om allt i branschen?

Thor som snubben heter är en tämligen autentisk röst i det brus som annars fullt av allehanda dumheter. Han må vara åsikts stark, men hans vision om industrin i fråga är betydligt bättre än att de stora bolagen gör som de vill och tror att de ska komma undan med det.

Ge honom en chans, så finns det en sannolikhet att du ändrar uppfattning. Även om den initiala bilden tar lite tid att vända.

Gällande hans tidiga liv på Blizzard, så stämmer det. Däremot var han bortom Blizzard i fem år om jag minns rätt, där han hann vara framgångsrik inom frilans och bli blåst av sin partner, för att bo i sin bil ett år. Därefter sökte han sig till Blizzard igen på egna meriter.

Jag känner bara till hans berättelse och som allt annat får det tas med kritiska ögon. Hur han resonerar och hur värdegrundsförankrad han är.

Finner jag vara något av en raritet. Särskilt för någon som fullkomligt exploderade över en natt på internet, trots att han streamat utvecklingen av Heartbound i sex år dessförinnan. Gillas ej pixelart, faller spelet ej en i smaken. Uppskattas ett spel där ingen genomspelning är den andra lik och dina dialogval har faktiskt betydelse, då kan en bra början vara att testa demot.

Nog med subjektivitet för idag på internet!

1
Skriv svar