Lenovo Legion Go S avtäckt – med SteamOS

Robot
Lenovo Legion Go S avtäckt – med SteamOS

Steam Deck-operativet sprider sig till tredjepartsenheter.

#legion-go-s, #lenovo, #steam-deck, #steamos

Medlem

Är inte SteamOS mer begränsat än Windows när det kommer till PC-spel?

Medlem
Skrivet av pazu:

Nej, däremot fungerar inte native spel från Windows/xbox store. Så ska man köra tex GamePass så är det bara xcloud som gäller med SteamOS/Linux
Faktum är att gillar man konsolupplägget är detta mer föredra än windows.
Tror även att Steam Machines 2.0 inte är allt för långt bort.

Tiden för när vi kan för gott kasta ut Microsoft från gaming datorerna också kan inte komma snabbt nog.
Jag är inte riktigt där än, men känns som det närmar sig.

Medlem

Det enda som är synd är att APUn i den är rätt svag. Förmodligen i nivå med Steam Deck, men priset verkar schysst i alla fall!

signatur

Och allt vad det innebär, fortfarande.

Medlem
Skrivet av JollyRoger:

Nej, däremot fungerar inte native spel från Windows/xbox store. Så ska man köra tex GamePass så är det bara xcloud som gäller med SteamOS/Linux

Tiden för när vi kan för gott kasta ut Microsoft från gaming datorerna också kan inte komma snabbt nog.

Du säger Nej men sedan följer upp med att ett gäng spel inte funkar. Så svaret är Ja, Windows är bättre för PC-spel än SteamOS.

ELF
Medlem

Påminner om Galaxys ring.

signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Medlem

Ni som är insatt : kan man koppla dessa till en tv? Hur är ljudnivån på fläkten?
Har en laptop, men ska man koppla den till tvn så låter det som ett jetplan susar förbi när man spelar därför måste man nästan ha hörlurar och skulle helst slippa det om man vill spela nåt med fett ljud!

Gaben blir bara mer och mer lik jultomten för varje dag som går

Medlem

Repris på Steam Machines?

Varför skulle man vilja låsa sig till en "spelbutik"?

Medlem

Ser gärna fler bärbara spelkonsoler att det finns både med windows eller steamos har vi här ett val. Föredrar windows då det är lättare med emulatorer etc. Men steamos är som en konsol med interface för spel direkt istället för navigera runt i windows

Medlem
Skrivet av pazu:

Du säger Nej men sedan följer upp med att ett gäng spel inte funkar. Så svaret är Ja, Windows är bättre för PC-spel än SteamOS.

Här är två saker Linux är bättre på

Medlem
Skrivet av pazu:

Det beror helt och hållet på hur man ser der.
Är du den försvinnande lilla delen som bara vill köra windows/xbox store/gamepass spel native eller andra saker som inte (ännu) fungerar på Linux/SteamOS ja då är Windows böttre.

Jag vill dock påstå att SteamOS är minst lika bra eller tom bättre för många tom mer än vad dom själva tror/vet.
Just av anledningen "Linux" skrämmer en del pga oerfarenhet.
Det går dock att lära sig använda precis som man gjort med windows.
Dom flesta som sitter och spelar på windows idag är endå inte ens "duktiga" på Windows så ha en "konsolanpassad" upplevelse som en SteamOS maskin skulle kunna ge skulle ge en bättre upplevelse generellt.

Du skulle i praktiken ha en pc dator som är bättre på att vara en konsol än vad dagens moderna konsoler är.

Medlem
Skrivet av Emsa:

Repris på Steam Machines?

Varför skulle man vilja låsa sig till en "spelbutik"?

SteamOS låser dig inte till en butik.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Gaben blir bara mer och mer lik jultomten för varje dag som går

Mmm, precis som jultomten samlar han på sig otroliga rikedomar och flertalet megayachter till miljardbelopp.

Pik till Gaben åsido, förstår vad du menar, även om viktnedgången och märkesbrillorna saboterar illusionen lite.

Medlem
Skrivet av JollyRoger:

SteamOS låser dig inte till en butik.

GÖR det inte.. jag kan ju inte spela mina gamepass spel..

Medlem
Skrivet av zogez:

Du är inte låst till en butik.
Du är däremot utelåst från MS Store av förklarliga själ, det absolut minsta på pc.
Du kan använda xcloud däremot.

Medlem
Skrivet av zogez:

Det är ju inte SteamOS som låser dig till en viss butik utan Microsoft som låser det till Windows. Inget som hindrar dig från att köpa/installera spel från andra butiker, till exempel GOG, Epic games, battle.net med flera. Sen att Steam-butiken kommer förinstallerad och ger bäst upplevelse är kanske inte så konstigt men inget hindrar dig att installera annat precis som på vilken annan PC som helst

Medlem
Skrivet av pazu:

Jo alla spel fungerar inte, oftast pga. anti-cheat. Till exempel Fortnite, call of duty och Apex Legends eller gamepass (xcloud funkar).
Det finns ju vägar runt problemet för just dessa och andra spel som dual boot eller att streama men visst är det en nackdel jämfört med Windows.

Samtidigt är just fördelen med SteamOS är att man slipper Windows och får ett OS som är gjort för formatet, precis som en konsol. Absolut kan man ansluta en helt vanlig pc med Windows till sin tv men en PS5 eller Xbox är ju ganska mycket trevligare att navigera runt i med sin handkontroll.
På samma sätt är SteamOS sjukt mycket trevligare att ha på en handhållen enhet som är mer lik en konsol än pc. Även om det i grunden är en helt vanlig pc fast i ett annat format.

Annat som är betydligt bättre på SteamOS är till exempel sleep, tänk sovläget på Nintendo Switch. Du kan stänga av den på power knappen för att flera timmar senare väcka den igen och fortsätta spela på exakt samma ställe på några få sekunder. Funkar såklart inte på online spel av förklarliga skäl

Medlem
Skrivet av cyprox:

Jo alla spel fungerar inte, oftast pga. anti-cheat. Till exempel Fortnite, call of duty och Apex Legends eller gamepass (xcloud funkar).
Det finns ju vägar runt problemet för just dessa och andra spel som dual boot eller att streama men visst är det en nackdel jämfört med Windows.

Samtidigt är just fördelen med SteamOS är att man slipper Windows och får ett OS som är gjort för formatet, precis som en konsol. Absolut kan man ansluta en helt vanlig pc med Windows till sin tv men en PS5 eller Xbox är ju ganska mycket trevligare att navigera runt i med sin handkontroll.
På samma sätt är SteamOS sjukt mycket trevligare att ha på en handhållen enhet som är mer lik en konsol än pc. Även om det i grunden är en helt vanlig pc fast i ett annat format.

Annat som är betydligt bättre på SteamOS är till exempel sleep, tänk sovläget på Nintendo Switch. Du kan stänga av den på power knappen för att flera timmar senare väcka den igen och fortsätta spela på exakt samma ställe på några få sekunder. Funkar såklart inte på online spel av förklarliga skäl

Varför funkar det inte online?

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

De spelen har nog antifusksystem som är inne i operativsystemets kernel och rotar. Det är ju en enorm säkerhetsrisk av naturliga skäl så jag ser det som en feature att de inte funkar.

Sen ska man komma ihåg att flera av dessa spelen har fungerat på linux men sen har utvecklaren valt att blockera linux i dessa multiplayertitlar. Så det är utvecklaren som är problemet kring att de inte funkar med linux snarare än linux som är problemet.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Menar du med sleep? För att den tappar internet, själva spelet klarar det men din session tappas ju och du får logga in/starta ny spelsession. Med ett offline/single player spel fortsätter du ju bara där du var.

Om du tänkte på varför till exempel Fortnite inte funkar så är det för att anti-cheat antingen kräver åtkomst till din kernel och helt enkelt inte stödjer linux kernel. En annan grej kan även vara att anti-cheat stödjer linux men utvecklarna har valt att aktivt att inte stödja det, kan till exempel vara för att man inte vill lägga tid/pengar på det.

Många online spel funkar dock utmärkt, var bara exempel på där det inte funkar

Medlem
Skrivet av JollyRoger:

Det beror helt och hållet på hur man ser der.
Är du den försvinnande lilla delen som bara vill köra windows/xbox store/gamepass spel native eller andra saker som inte (ännu) fungerar på Linux/SteamOS ja då är Windows böttre.

Jag vill dock påstå att SteamOS är minst lika bra eller tom bättre för många tom mer än vad dom själva tror/vet.
Just av anledningen "Linux" skrämmer en del pga oerfarenhet.
Det går dock att lära sig använda precis som man gjort med windows.
Dom flesta som sitter och spelar på windows idag är endå inte ens "duktiga" på Windows så ha en "konsolanpassad" upplevelse som en SteamOS maskin skulle kunna ge skulle ge en bättre upplevelse generellt.

Du skulle i praktiken ha en pc dator som är bättre på att vara en konsol än vad dagens moderna konsoler är.

Windows
Är
Bättre

Medlem
Skrivet av Generalen:

Ni som är insatt : kan man koppla dessa till en tv? Hur är ljudnivån på fläkten?
Har en laptop, men ska man koppla den till tvn så låter det som ett jetplan susar förbi när man spelar därför måste man nästan ha hörlurar och skulle helst slippa det om man vill spela nåt med fett ljud!

Jag har med min Steam Deck och kopplar upp till tv vid spelkvällar med vänner, fungerar utmärkt och låter knappt någonting. Dock så kör vi ju främst äldre och mindre krävande spel på den. Men sedan jag skaffade den har min Switch legat och samlat damm som annars var min primära lokal-coop maskin.

Medlem
Skrivet av pazu:

Windows
Är
Bättre

Inte
I
Allt
Läs inläggen i tråden, var inte ignorant.

Medlem
Skrivet av pazu:

Windows
Är
Bättre

Här
Blir
Det
Nej!
Skräddaren
Säger
Nej!

Medlem
Skrivet av JollyRoger:

Nu är jag själv en förespråkare för gaming på Linux och äger en Steam Deck (och kör Ubuntu på laptopen, W11 på stationära). Men en fet fördel med Windows-bärbara (Windows/Xbox överlag) är ju just Game Pass. Det är liksom oslagbart prisvärt, speciellt nu när Microsoft äger så sjukt många studios. Det är dessutom mindre pill och mer kompabilitet med andra PC-butiker såsom Epics och Ubisoft m.m. m.m.

Sedan är det klart som korvspad att W11 inte alls funkar lika fint i bärbart format. Game Pass-appen på bärbart har dock blivit bättre, dock inte lika bra som Steam OS såklart. Men kör man desktop-läget på Steam Deck så är det lika jävligt där med kontroller och liten skärm.

Gaming via SteamOS är sjukt bra. Men Game Pass är även det galet bra. 119:- per månad för PC Game Pass. Mycket spel för pengarna där..

Sedan är jag personligen en sucker för Xbox Achievements. Så personligen hoppas jag att MS lägger på ett rejält kol och fixar till Windows för bärbart på ett smidigt sätt.

Med allt det sagt så är jag en stor Linux-förespråkare.

Medlem
Skrivet av Vintersorg:

Nu är jag själv en förespråkare för gaming på Linux och äger en Steam Deck (och kör Ubuntu på laptopen, W11 på stationära). Men en fet fördel med Windows-bärbara (Windows/Xbox överlag) är ju just Game Pass. Det är liksom oslagbart prisvärt, speciellt nu när Microsoft äger så sjukt många studios. Det är dessutom mindre pill och mer kompabilitet med andra PC-butiker såsom Epics och Ubisoft m.m. m.m.

Sedan är det klart som korvspad att W11 inte alls funkar lika fint i bärbart format. Game Pass-appen på bärbart har dock blivit bättre, dock inte lika bra som Steam OS såklart. Men kör man desktop-läget på Steam Deck så är det lika jävligt där med kontroller och liten skärm.

Gaming via SteamOS är sjukt bra. Men Game Pass är även det galet bra. 119:- per månad för PC Game Pass. Mycket spel för pengarna där..

Sedan är jag personligen en sucker för Xbox Achievements. Så personligen hoppas jag att MS lägger på ett rejält kol och fixar till Windows för bärbart på ett smidigt sätt.

Med allt det sagt så är jag en stor Linux-förespråkare.

Ok själv är jag ingen förespråkare för prenumerationstjänster så jag använder inte och kommer inte att använda gamepass någonsin. Rent av önskar det går i graven då jag tror det är dåligt i längden och jag gillar inte MS metoder.

Desktopläge på steam deck är inte alls förjävligt tycker jag tack vare dom suveräna "musplattorna" på steam deck som jag inte fattar att ingen försöker efterlikna.
Jag kan utföra utan problem vad jag vill göra i desktopläget.

Men ja är man gamepass förespråkare välj windows det är enda anledningen jag ser windows som bättre.
Allt annat som tidigare användare skrev är bara ignorans.

Medlem
Skrivet av pazu:

Windows
Är
Bättre

För
Barn
Och
Analfabeter

signatur

-:Observe the masses and do the opposite:-

Medlem

Jag skulle kunna tänka mig att bygga en dator som jag kör in Steam OS i när det blir öppet för alla att göra.
Men vad jag förstår just nu så supportar det inte Nvidia grafikkort just pga att Nvidia inte släpper kompatibla drivrutiner.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

1
Skriv svar