FZ utser de 100 bästa spelen genom tiderna!

Medlem

Kudos till den som skrivit texten för här sitter jag många år efter min första, andra, tredje och säkert 7e genomspelning av 'Ocarina of Time' och vill tillbaka! Förövrigt så är det detta spel som gjorde så att jag lärde mig engelska ett år innan vi började med det i skolan, då min polare magiskt alltid visste vart han skulle gå och vad han skulle göra. När jag frågade hur så svarade han kaxigt; "jag kan engelska". Samma dag lånar jag farsans engelska lexikon och började lära mig själv, genom OoT och det blev fort mitt favoritspel den gång

Medlem

Jag noterar att det hittills inte är med något spel från Bullfrog. De har ju gjort flera unika och roliga spel. Men de kanske kommer in på top 20.

Medlem
Skrivet av stephan900:

Jag noterar att det hittills inte är med något spel från Bullfrog. De har ju gjort flera unika och roliga spel. Men de kanske kommer in på top 20.

Jag skulle inte lyfta på ögonbrynen om Populous kvalar in på top 20.

Medlem

Respekterar listan & jobbet som läggs ner på den. Tråkiga är nog om någon annan gjort den hade det sett annorlunda ut tror även ålder påverkar.

Fortfarande kaos i min hjärna angående vissa titlar. Nu betyder inte gammalt spel är bättre än nya. Dock bör man beakta tex Doom och quake intågande 3DFX. Känslan i Q1,Q2 när man fått i sitt 3dfx kort slår ju det flesta fps idag man var ju helt AAAwwwwwwww.

Att man idag sitter med 12 cores, 50xx kort 64 ram 8k monitors osv eller vad man nu har är inte så konstigt allt är snyggare. Men just dom tiderna och spelen slår ju allt. Lite rädd det blir Wow i toppen och resten nintendo spel ( själv skiter jag i nintendo ) utan Ultima online osv hade aldrig wow sett ljuset lika mycket som warcraft är orsaken till vi fick C&C , total annilation, starcraft mm

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Hur ska någon rimligen kunna svara på något sådant, om man inte kan se in i framtiden?

Det är sant. Det kan ingen 🙂

Däremot kan man väl gissa att spelet som hamnar på plats 1 nu (vilket jag har en gissning på vilket det är), kommer att hamna på plats 40-50 om en sån lista görs om tjugo år, baserat på FZ historik🙂

Medlem
Skrivet av Joewson:

På samma sätt som Dark Souls är på plats 43. Subjektiva åsikter helt enkelt. Sen blir det väldigt spännande att följa resten av listan när så "stora" spel hamnar så långt ner.

Jag håller inte med🙂

Half Life var nytt och stilbildande, medans Dark Soul inte var det.
DS fortsatte lite på Demon Souls temat, eller en andlig uppföljare om man ska vara korrekt.
Half Life var helt nytt med AI, berättande mm.

Skrivet av Atorak:

Respekterar listan & jobbet som läggs ner på den. Tråkiga är nog om någon annan gjort den hade det sett annorlunda ut tror även ålder påverkar.

Fortfarande kaos i min hjärna angående vissa titlar. Nu betyder inte gammalt spel är bättre än nya. Dock bör man beakta tex Doom och quake intågande 3DFX. Känslan i Q1,Q2 när man fått i sitt 3dfx kort slår ju det flesta fps idag man var ju helt AAAwwwwwwww.

Att man idag sitter med 12 cores, 50xx kort 64 ram 8k monitors osv eller vad man nu har är inte så konstigt allt är snyggare. Men just dom tiderna och spelen slår ju allt. Lite rädd det blir Wow i toppen och resten nintendo spel ( själv skiter jag i nintendo ) utan Ultima online osv hade aldrig wow sett ljuset lika mycket som warcraft är orsaken till vi fick C&C , total annilation, starcraft mm

Förstår inte riktigt vad du är ute efter här. Självklart är det så att vem som gör den och dennes/deras ålder påverkar. Jag menar, det finns ju inget objektivt sätt att göra en sån här lista på. Hur ska man, ärligt talat, kunna mäta vilket spel som är "bäst" av typ klassiker som Super Mario Bros., Zelda 64 och Doom eller Quake? Alla spelen är ju fantastiska och viktiga på sitt sätt, i slutändan handlar det ju om eget tycke och smak som fäller avgörandet.

Det är ju precis det du själv ger uttryck för när du pratar om Quake och gamla grafikkort.

Det var stort för dig (och jäkligt många andra!) men en person som hade en annan ingång till gaming kanske det inte alls betyder något speciellt för, för den personliga kopplingen finns inte där. Så självklart utgår ju alla liknande listor från personernas subjektiva åsikter, där saker som ålder mm så klart spelar in. En 25-åring som föddes år 2000 (gud vad gammal jag känner mig, lol) kommer så klart ha helt andra referensramar än vad jag eller du har. Jag ser ju t ex på mina barn att de växer upp med helt andra spel än vad jag gjorde, och liksom, det är helt OK.

Skrivet av Matsamoto:

Det är sant. Det kan ingen 🙂

Däremot kan man väl gissa att spelet som hamnar på plats 1 nu (vilket jag har en gissning på vilket det är), kommer att hamna på plats 40-50 om en sån lista görs om tjugo år, baserat på FZ historik🙂

Ja, kanske? Vilket spel tror du hamnar först? Ärligt talat har jag blivit ganska överraskad hittills av placeringarna på den här listan, så jag vågar inte tippa topp 10 alls, känner jag. Håller så klart inte heller med om allt, men tycker på det stora hela det är en genomarbetad och gedigen lista hittills. Riktigt starkt jobbat av FZ, de har fått en bra bredd! (men givetvis skandal att det inte blir något BG1/Dragon Quest III...)

Medlem

Det hade kunnat bli en lista där redaktionen samlade varsina 30-50 favoritspel och sen gemensamt röstat/diskuterat för att få till endast 100 st i slutändan.

Istället har FZ zoomat ut lite - tänkt på mer än bara vad de själva gillar - och kanske i större utsträckning ställt frågan vilka som är de viktigaste spelen, både när de kom för första gången och på sätt och vis än idag. Jag uppskattar det.

Redaktör
Skrivet av alex_ceci:

Det hade kunnat bli en lista där redaktionen samlade varsina 30-50 favoritspel och sen gemensamt röstat/diskuterat för att få till endast 100 st i slutändan.

Istället har FZ zoomat ut lite - tänkt på mer än bara vad de själva gillar - och kanske i större utsträckning ställt frågan vilka som är de viktigaste spelen, både när de kom för första gången och på sätt och vis än idag. Jag uppskattar det.

Fastnar man i bara den egna spelsmaken blir det en helt annan lista. Samma sak med när spelen släpptes: man måste utgå från hur kul/bra/viktiga osv. spelen var i den tidsperiod de släpptes, för de parametrarna åldras snabbt. Ju bättre bra spel står emot tidens tand, desto större chans har de att ta sig in på denna lista.

signatur
Skriv svar