Världens bästa spel-låt: En fundering?

Backloggens befriare
Världens bästa spel-låt: En fundering?

Halloj!

Skulle behöva lite input kring hur länge själva omröstningen ska fortlöpa.

Jag tänker att strukturen kommer att vara som i te.x. fotbolls-VM med först ett gruppspel och sedan ett slutspel.

Gruppspelet kommer således, precis som i VM hålla ett högre tempo (hela gruppen på en gång tänker jag) där istället för att rösta, så får man lämna poäng på låtarna i gruppen.

Sedan i slutspelet kommer det vara max två (dvs 4 låtar) matcher per omgång/spel"dag" - för att man ska kunna lyssna på låtarna och inte bara blint rösta på den låt man kan.

Detta kommer ju att leda till att det kommer ta ett tag att komma i mål, det ser jag inte som ett problem, men frågan uppstår ju ändå, hur länge skall en omgång pågå?

Jag tänker 3-4 dagar med ett rätt rullande schema, dock med reservationen att livet kan komma emellan.

Så tex mån-tor grupp a avgörs.
Tor-sön avgörs grupp b.
Osv.

Sedan när slutspelet drar igång, vad är lagom?
Kanske två dagar? Fler?

Kom gärna med input, både i omröstningen och i textform.

Jag förbehåller mig dock rätten att högaktiningsfullt strunta i vad ni tycker om det inte känns rimligt 🤪

Edit:
En annan fråga, jag skulle fått med.
Hur bör låtar från samma spel hanteras?

Inte alls?
Klumpas ihop i en och samma grupp?

Grupperna kommer annars att slumpas fram, på ett eller annat sätt. Antagligen via klassisk lottning med handskrivna lappar.
Dock kommer ingen inspektör från varken FZ eller Svenska Spel att närvara vid eventuell lottning.

signatur

Ad hoc addendum

Dec
Medlem
Skrivet av keffkebab:

Gruppspelet kommer således, precis som i VM hålla ett högre tempo (hela gruppen på en gång tänker jag) där istället för att rösta, så får man lämna poäng på låtarna i gruppen.

På vilket sätt? Om varje person behöver skriva ett inlägg så lär det dramatiskt minska mängden röstare.

Eller om du menar att t.ex ha en grupp av 10-30 låtar i en omröstning, och folk får rösta på så många de vill, och 50% av låtarna med flest röster går vidare? Sedan när det finns 32-64 låtar kvar så kan man börja rösta som vanligt mellan två låtar.

signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Backloggens befriare
Skrivet av Dec:

På vilket sätt? Om varje person behöver skriva ett inlägg så lär det dramatiskt minska mängden röstare.

Eller om du menar att t.ex ha en grupp av 10-30 låtar i en omröstning, och folk får rösta på så många de vill, och 50% av låtarna med flest röster går vidare? Sedan när det finns 32-64 låtar kvar så kan man börja rösta som vanligt mellan två låtar.

Hur många det blir i varje grupp vet jag inte än, eftersom att jag fortfarande inte sammanställt och räknat antalet nominerade.

Jag tänker att man får skriva låtarna 1-6 eller vad det kan tänkas bli.

Förstår också att det kommer dra ner deltagandet, men samtidigt, kan man inte skriva sex låttitlar i graderad ordning, så ids jag inte bry mig om man deltar eller inte heller.
Det kommer nog sålla bort röster av slaget "åh X är ju världens bästa spel så jag röstar på den låten" i högst grad ändå.

Ett alternativ är ju att ha en round-robin där alla möter alla i individuella omröstningar.

Men då ska JAG administrera det också.
Och om folk inte kan ta tiden att skriva ett inlägg, varför ska JAG lägga ännu mer tid för att tillmötesgå deras lathet?

De som är intresserade röstar ändå, anser jag. Och för dem har jag inga problem att lägga min tid att administrera omröstningen.

Edit: mitt mål med den här är ju att få folk att lyssna på låtarna. Vilken som faktiskt vinner, känns sekundärt för egen del.

signatur

Ad hoc addendum

Dec
Medlem
Skrivet av keffkebab:

Hur många det blir i varje grupp vet jag inte än, eftersom att jag fortfarande inte sammanställt och räknat antalet nominerade.

Jag tänker att man får skriva låtarna 1-6 eller vad det kan tänkas bli.

Förstår också att det kommer dra ner deltagandet, men samtidigt, kan man inte skriva sex låttitlar i graderad ordning, så ids jag inte bry mig om man deltar eller inte heller.

Om det skulle vara ett alternativ så kanske man skulle kunna använda en tredjepartsida där det blir enklare att rösta? Då så vitt jag vet så har inte FZ ett röstningssystem som fungerar med att ge olika betyg till flera nomineringar.

signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Backloggens befriare
Skrivet av Dec:

Om det skulle vara ett alternativ så kanske man skulle kunna använda en tredjepartsida där det blir enklare att rösta? Då så vitt jag vet så har inte FZ ett röstningssystem som fungerar med att ge olika betyg till flera nomineringar.

Nej, omröstningen kommer att hållas inom FZ.

Det är därför alternativen är round-robin eller att folk måste ta sig tiden att skriva ner sina nomineringar i ett inlägg.

signatur

Ad hoc addendum

Jag hade helst sett round-robin men även att skriva ner sina nomineringar känns mer än fair! För jag fattar att det kommer bli ett jäkla stort projekt för dig. Men jag är lite orolig för att det kommer bli väldigt lågt deltagande om man ska skriva ner sina nomineringar, det är ju knappt så att folk orkar ta ställning till polls liksom. Men samtidigt, man kan ju också se det som att då får de skylla sig själva. Oavsett vad du väljer så är jag med på båten, iaf. Ska bli kul!

1
Skriv svar