Playstation 5 blir dyrare i USA
Jag ser det framför mig i framtiden kostar en konsol/pc & spel så pass mycke att folk kommer sluta köpa nya spel & pc/konsol
Så kommer TV-Spel dö ut, tyvärr kanske till och med filmer & streaming
Då kommer ju inga köpa produkterna, då måste dom sänka priserna.
Helt knas, grejerna ska ju bli billigare med tiden, inte tvärsom😩
Det där är gammalt. Det var hundra år sedan något blev billigare.
RTX 5090 har minskat i pris med 4000kr sedan lanseringen i början på året.
RX 9070 XT har minskat med en dryg tusenlapp sedan lanseringen.
iPhone 16 Pro har minskat med drygt 3000kr sedan lanseringen sent förra året.
Galaxy S25 Ultra har minskat med drygt 6500kr sedan Januari.
MacBook Air (2025) har minskat med drygt 3700kr sedan Mars.
Märkligt hur helt ny teknik från Apple, Samsung, Nvidia och AMD sjunker i pris som vanligt medan spelkonsoler med ett halvt decennium gammal teknik magiskt kostar mer och mer.
Märkligt hur helt ny teknik från Apple, Samsung, Nvidia och AMD sjunker i pris som vanligt medan spelkonsoler med ett halvt decennium gammal teknik magiskt kostar mer och mer.
Nej, det är inte speciellt märkligt.
Nya grafikkort och telefoner med mera säljs med rejäla vinstmarginaler och man kan sänka priset när efterfrågan minskar. Nya konsoler säljs med förlust så om komponenter, tillverkning och andra kostnader stiger måste priset höjas för att inte förlusten ska bli för stor.
Nej, det är inte speciellt märkligt.
Nya grafikkort och telefoner med mera säljs med rejäla vinstmarginaler och man kan sänka priset när efterfrågan minskar. Nya konsoler säljs med förlust så om komponenter, tillverkning och andra kostnader stiger måste priset höjas för att inte förlusten ska bli för stor.
Förlust kompenseras med tillbehörspriser och totalt monopol på digital försäljning innan tillverkningskostnaden går ned tills även konsolen är vinstdrivande, tror man att en konsol fortfarande säljs till förlust när hårdvaran är över 5 år gammal är man extremt naiv alternativt aktivt söker att ursäkta och bortförklara ren girighet.
Jag ser det framför mig i framtiden kostar en konsol/pc & spel så pass mycke att folk kommer sluta köpa nya spel & pc/konsol
Så kommer TV-Spel dö ut, tyvärr kanske till och med filmer & streaming
Nja, det kommer inte dö ut. Däremot så kommer säkert hårdvara som du äger dö ut. Priserna höjs nog medvetet för att få folk att övergå till cloud gaming.
Tidigare konsoller har ju sjunkit i pris med tiden vill ja minnas, och de va inte hundra år gamla
Med de stigande konsolpriserna känns mitt köp av PS5 och Xbox Series X 2021 som rena kapet... Det kändes verkligen inte så då.
Tidigare konsoller har ju sjunkit i pris med tiden vill ja minnas, och de va inte hundra år gamla
Säker på det?
Med de stigande konsolpriserna känns mitt köp av PS5 och Xbox Series X 2021 som rena kapet... Det kändes verkligen inte så då.
Exakt. I den här takten så kanske vi kan byta PS5 rakt av mot ett PS6 när det väl släpps.
Xbox One sjönk också en bra bit under det initiala priset efter nåt år.
Det var väl när MS bestämde sig för att sluta bundla Xbox One med Kinect som den blev billigare?
ₜₒₒ ₘᵤcₕ bᵤₜ ₙₑᵥₑᵣ ₑₙₒᵤgₕ
Föga oväntat i och med Trumps socialkonservativa och protektionistiska ekonomiska politik, att Moore's lag nått sin fysikaliska ände och den växande AI-bubblan.
Sony vill som de flesta andra bolag maximera marginalen och vinsterna.
Pengarna från Playstation-skatten på andras spel tillsammans med bristen på egna spel och krympande marknadsandelar på sin egen Playstation 5 marknad tycks göra vinsten alltför otillräcklig för Sony och spelarna får betala priset.
Sony har redan deklarerat att de inte avser att erbjuda spelarna samma värde med PS Plus som Microsoft gör med Game Pass ge. Sony vill helt enkelt inte då Sony inte vill se bolagets reella vinster krympa ännu mer. Och då är det inte så att Sony har en låg vinstmarginal, tvärtom.
Politik spelar roll för spelare, företag och marknad.
"Make America Great Again"
För vem/vilka egentligen?
Det var väl när MS bestämde sig för att sluta bundla Xbox One med Kinect som den blev billigare?
Oj, Xbox 360 skulle jag ha skrivit ovanför. Men ja, det kan stämma med One. Men jag tror den prissänktes mer än så. Samma med PS4:an, den gick oskså ner rejält. Jag köpte den med 1 TB lagring för typ 3 700, kort efter sjönk priset en skvätt minns jag. Enda gången man ogillar prissänkningar.
Förra konsolgenerationen blev ju betydligt billigare några år efter släpp. Köpte Xbox one s för 2222kr bundlat med horizon 3 samt någon film 2016. Xbox 360 köpte jag för ca1600kr 2008 eller 9.
RTX 5090 har minskat i pris med 4000kr sedan lanseringen i början på året.
RX 9070 XT har minskat med en dryg tusenlapp sedan lanseringen.
iPhone 16 Pro har minskat med drygt 3000kr sedan lanseringen sent förra året.
Galaxy S25 Ultra har minskat med drygt 6500kr sedan Januari.
MacBook Air (2025) har minskat med drygt 3700kr sedan Mars.
Jävla snåljåpar.
LG C4 OLED 65" 2024 har gått ner 12 000:-
TCL 65C855 65" Mini LED 4K har gått ner 12 000:-
Att cherry picka lite produkter och peka på att "kan den tillverkaren, så kan den tillverkaren också" fungerar inte riktigt. Då måste det vara produkter i samma kategori som har samma typ av släppfönster och konsumentbeteende. Att årliga produkter släpps till skyhögt pris för att sedan falla när det börjar närma sig nästa årliga släpp är helt normalt när ÅF och producenter vill tömma lagren inför nästa lansering. Speciellt ur premiumsegmentet, vilket är produkter du listar. Deras "aktiva fönster" för köp är typ ett år.
Går inte att jämföra med en produkt som har 7-8 år "aktivt fönster". Sedan är det såklart vanligtvis så att teknik blir billigare med åren och det är udda att prishöja sin produkt sent in i dess livscykel, men det är det nya normala. Finns så många som köper ändå, så varför inte? Sony är ju sist nu med att höja sina konsolpriser och det har inte nämnvärt påverkat Nintendo eller X-box att de höjde sina priser så. Då tänker jag på hårdvara och inte spel där Microsofts 80$ plan inte riktigt fungerade lika bra som för Nintendo.
Föga oväntat i och med Trumps socialkonservativa och protektionistiska ekonomiska politik, att Moore's lag nått sin fysikaliska ände och den växande AI-bubblan.
Sony vill som de flesta andra bolag maximera marginalen och vinsterna.
Pengarna från Playstation-skatten på andras spel tillsammans med bristen på egna spel och krympande marknadsandelar på sin egen Playstation 5 marknad tycks göra vinsten alltför otillräcklig för Sony och spelarna får betala priset.
Sony har redan deklarerat att de inte avser att erbjuda spelarna samma värde med PS Plus som Microsoft gör med Game Pass ge. Sony vill helt enkelt inte då Sony inte vill se bolagets reella vinster krympa ännu mer. Och då är det inte så att Sony har en låg vinstmarginal, tvärtom.
Politik spelar roll för spelare, företag och marknad.
"Make America Great Again"
För vem/vilka egentligen?
Nu vet jag att vi pratar om Playstation i den här tråden, men "Playstationskatt" är inget annat än branschstandard. Valve, Google och Apple har samma påslag. Epic har också "skatt" men mindre.
Sony har gjort ett val att inte tro på "spelprenumerationer" rakt över brädet som Microsoft, och vi får se hur det går. Generellt nu tror många att de är hopplöst körda. Ser man på media så trodde folk samma sak med streaming när Netflix ägde marknaden men nu är tonen en helt annan och folk har börjat se sig om efter andra alternativ samtidigt som flera streamingtjänster går med förlust.
Personligen så tror jag att utvecklingen går mot att du kan betala för GamePass och få spelet, men sedan kommer varenda spel innehålla mikrotransaktioner, DLC och allt annat som ska få oss att öppna plånboken för modellen är inte hållbar i det långa loppet till det priset det erbjuds idag - trots så många subs som GamePass har. Har noll belägg för den här teorin, utan det är bara en känsla
Förlust kompenseras med tillbehörspriser och totalt monopol på digital försäljning innan tillverkningskostnaden går ned tills även konsolen är vinstdrivande, tror man att en konsol fortfarande säljs till förlust när hårdvaran är över 5 år gammal är man extremt naiv alternativt aktivt söker att ursäkta och bortförklara ren girighet.
Xbox-höjdare har vittnat i domstol för ett par år sedan om att de aldrig sålt en Xbox med vinst.
Om en vara initialt säljs med 5000 kr i vinst och kostnaderna går upp 500 kr så finns det fortfarande gott om utrymme för prissänkningar.
Om en vara initialt säljs med 500 kr förlust och kostnaderna stiger med 500 kr så måste man sannolikt höja priset för att kalkylerna ska gå ihop.
Som du kanske märkt har de senaste fem-sex åren inte riktigt varit "som det var förr".
Jag får lite känslan av att du ständigt söker efter saker som gör att du kan få en anledning att gnälla över konsolbranschen?
Xbox-höjdare har vittnat i domstol för ett par år sedan om att de aldrig sålt en Xbox med vinst.
Om en vara initialt säljs med 5000 kr i vinst och kostnaderna går upp 500 kr så finns det fortfarande gott om utrymme för prissänkningar.
Om en vara initialt säljs med 500 kr förlust och kostnaderna stiger med 500 kr så måste man sannolikt höja priset för att kalkylerna ska gå ihop.
Som du kanske märkt har de senaste fem-sex åren inte riktigt varit "som det var förr".
Jag får lite känslan av att du ständigt söker efter saker som gör att du kan få en anledning att gnälla över konsolbranschen?
Svårt att inte "gnälla" över en bransch som blir sämre med varje generation som går. Sedan vad "Xbox-höjdare" säger i rätten när de försöker få genom ett storköp av en konkurrent är ganska irrelevant.
Jävla snåljåpar.
LG C4 OLED 65" 2024 har gått ner 12 000:-
TCL 65C855 65" Mini LED 4K har gått ner 12 000:-
Att cherry picka lite produkter och peka på att "kan den tillverkaren, så kan den tillverkaren också" fungerar inte riktigt. Då måste det vara produkter i samma kategori som har samma typ av släppfönster och konsumentbeteende. Att årliga produkter släpps till skyhögt pris för att sedan falla när det börjar närma sig nästa årliga släpp är helt normalt när ÅF och producenter vill tömma lagren inför nästa lansering. Speciellt ur premiumsegmentet, vilket är produkter du listar. Deras "aktiva fönster" för köp är typ ett år.
Går inte att jämföra med en produkt som har 7-8 år "aktivt fönster". Sedan är det såklart vanligtvis så att teknik blir billigare med åren och det är udda att prishöja sin produkt sent in i dess livscykel, men det är det nya normala. Finns så många som köper ändå, så varför inte? Sony är ju sist nu med att höja sina konsolpriser och det har inte nämnvärt påverkat Nintendo eller X-box att de höjde sina priser så. Då tänker jag på hårdvara och inte spel där Microsofts 80$ plan inte riktigt fungerade lika bra som för Nintendo.
Var ju knappast ett slumpmässigt urval av produkter; Grafikkort centrala i PC-spelandet, nyutvecklade plattformar från Apple och Samsung samt en dator där tillverkaren själv har kontroll över större delen av komponenterna. Grafikkorten har dessutom absolut längre "aktivt fönster" än "typ ett år". Alla produkter jag listade är fullt jämförbara med konsolpriserna medan dina slumpmässiga TV-apparater snarare tyder på att du inte förstår argumentet överhuvudtaget. Som att dra till med "Ja men en Volvo S90 blev 10 000kr billigare så varför kostar bananer mer höhö".
Förra konsolgenerationen blev ju betydligt billigare några år efter släpp. Köpte Xbox one s för 2222kr bundlat med horizon 3 samt någon film 2016. Xbox 360 köpte jag för ca1600kr 2008 eller 9.
Som sagt, hundra år sedan. En annan tid som aldrig kommer tillbaka. Men det gör inte så mycket, det är ändå för billigt med prylar.
Svårt att inte "gnälla" över en bransch som blir sämre med varje generation som går. Sedan vad "Xbox-höjdare" säger i rätten när de försöker få genom ett storköp av en konkurrent är ganska irrelevant.
Var ju knappast ett slumpmässigt urval av produkter; Grafikkort centrala i PC-spelandet, nyutvecklade plattformar från Apple och Samsung samt en dator där tillverkaren själv har kontroll över större delen av komponenterna. Grafikkorten har dessutom absolut längre "aktivt fönster" än "typ ett år". Alla produkter jag listade är fullt jämförbara med konsolpriserna medan dina slumpmässiga TV-apparater snarare tyder på att du inte förstår argumentet överhuvudtaget. Som att dra till med "Ja men en Volvo S90 blev 10 000kr billigare så varför kostar bananer mer höhö".
Ja, grafikkort är lite längre det har du rätt i. 30-serien kom 2020, 40-serien kom 2022 och 50-serien kom 2025. Pratas redan dock om att 60-serien kommer sent 2026 början 2027. Så det blir tightare det också. Att de går att köpa dem och att de fungerar bra fortfarande (har 3080 själv) har inte så mycket med saken att göra. PS1-4 fungerar utmärkt fortfarande, samt NES o.s.v.
Sedan visst det absoluta topppremiumkortet blev billigare. Vad har det med en konsol att göra, som består av andra delar? Då får man väl titta på exakt de komponenter som är i konsolen i så fall, annars blir det precis som du nämner med bilen. Jag förstår inte ditt argument, det har du rätt i. Det är enstaka produkter vs en färdigmonterad produkt eller mot produkter som släpps med årliga versioner.
AMD Ryzen 5800X3D har gått från 3 999:- till 4 800:- under 2025 och AMD Ryzen 9 9800X3D har gått från 6 449:- till 5 400:-. Så borde det inte vara om det äldre alltid blir billigare och sjunker mer i pris än det nya. Går att hitta exempel åt båda hållen.
Om vi återgår till bilen så är det säkerligen billigare att producera och köpa en ny Volvo S70 2025 än att be fabriken göra en ny Volvo Amazon trots V70n är ljusår mer avancerad och bättre. Lite extremt exempel, men det kan säkerligen kosta att ha produktionslinjer för teknik och saker som inte har stor efterfrågan.
Sedan återigen. Jag försvarar inga prishöjningar (även om det bor en liten sony-/segafanboi inom mig sedan gamla goda konsolkrigstiden ), men det är så många mer faktorer som spelar in om man ska göra jämförelser med priser än att företag X sänkte så borde företag Y kunna sänka.
Five ninety nine US dollars
Sedan är det såklart vanligtvis så att teknik blir billigare med åren och det är udda att prishöja sin produkt sent in i dess livscykel, men det är det nya normala.
Digital hårdvara har blivit mer prispressad under några decennier som konsekvens av att Moores lag hållit tillsammans med att tillverkningsprocesserna och transportprocesserna, tillfälligt med stark betoning på ordet "tillfälligt", blivit mer kostnadseffektiva, det är vad som verkligen är udda. Den delen av sagan är vid vägs ände. Digital hårdvara går inte på atomär nivå att effektivsera mer, ingen teknik(förmåga) i världen kommer ändra på vårt fysikaliska universums beskaffenhet. Moores lag är vid sin ände.
Ett genombrott inom tillverkningsprocessen av kvantdatorer, som är på en subatomär nivå vore dock en game changer för hårdvara. Microsoft säger sig ha gjort betydande framsteg runt kvantdatorer, den som lever får se.
Sony är ju sist nu med att höja sina konsolpriser
Oh really? Hur många gånger har Sony höjt priset på PS5 och tillbehör nu igen?
Det finns fler och fler spelare som försöker göra sig lustiga av att Sony höjt priset oftare på PS5 än de har släppt egna spel till maskinen, (vilket som tur är inte stämmer), men det vittnar om hur bilden av Sony och Playstation som varumärke håller på att förändras på Sonys viktigaste marknad (USA).
Och kanske ännu viktigare, varför höjs priserna medan köpkraftspariteten hos konsumenterna inte ökat nämnvärt eller rentav sjunkit och sjunker?
För Sony är likt alla andra företag beroende av köpare och investerare, att kulorna rullar in.
Nu vet jag att vi pratar om Playstation i den här tråden, men "Playstationskatt" är inget annat än branschstandard.
Ja? Det är en beskattning från Sonys sida för att tredjepart ska få bedriva försäljning på marknaden Playstation 5.
Vadå, tror du att enbart stater kan bedriva beskattning? Innan de moderna staterna och de politiska tankeströmningarna ens fanns så beskattades människor av krämare med våldskapital eller resurskapital, krämare innehavandes kontroll över marknaden.
Rätt eller fel.
Sony har gjort ett val att inte tro på "spelprenumerationer" rakt över brädet som Microsoft, och vi får se hur det går.
Sword of the Sea har nyss släppts på premumerationen PS Plus, så hur menar du?
Jag menar att släppet av Sword of the Sea hade inte skett utan Sonys godkännande genom ett avtal med Sony på Sonys marknad Playstation 5.
Att Sony har sagt att de egentligen inte vill stötta spelreleaser på prenumerationer, betyder inte att Sony inte kommer att anpassa sig, vilket Sony med Sword of the Sea de facto nu redan gör. Sony kommer dock in i det längsta att slåss för sin föråldrade affärsmodell, rätt eller fel. 🙂
Ja, grafikkort är lite längre det har du rätt i. 30-serien kom 2020, 40-serien kom 2022 och 50-serien kom 2025. Pratas redan dock om att 60-serien kommer sent 2026 början 2027. Så det blir tightare det också. Att de går att köpa dem och att de fungerar bra fortfarande (har 3080 själv) har inte så mycket med saken att göra. PS1-4 fungerar utmärkt fortfarande, samt NES o.s.v.
Sedan visst det absoluta topppremiumkortet blev billigare. Vad har det med en konsol att göra, som består av andra delar? Då får man väl titta på exakt de komponenter som är i konsolen i så fall, annars blir det precis som du nämner med bilen. Jag förstår inte ditt argument, det har du rätt i. Det är enstaka produkter vs en färdigmonterad produkt eller mot produkter som släpps med årliga versioner.
AMD Ryzen 5800X3D har gått från 3 999:- till 4 800:- under 2025 och AMD Ryzen 9 9800X3D har gått från 6 449:- till 5 400:-. Så borde det inte vara om det äldre alltid blir billigare och sjunker mer i pris än det nya. Går att hitta exempel åt båda hållen.
Om vi återgår till bilen så är det säkerligen billigare att producera och köpa en ny Volvo S70 2025 än att be fabriken göra en ny Volvo Amazon trots V70n är ljusår mer avancerad och bättre. Lite extremt exempel, men det kan säkerligen kosta att ha produktionslinjer för teknik och saker som inte har stor efterfrågan.
Sedan återigen. Jag försvarar inga prishöjningar (även om det bor en liten sony-/segafanboi inom mig sedan gamla goda konsolkrigstiden ), men det är så många mer faktorer som spelar in om man ska göra jämförelser med priser än att företag X sänkte så borde företag Y kunna sänka.
Ryzen 5800X3D slutade säljas 2024, du jämför priser med restlager där produkter blir liggandes på hyllorna hos butiker med orimliga priser; Finns liksom RTX 3090 i lager hos butiker som fortfarande listar det 5000kr över priset för ett 5080. Under sin produktionstid sjönk 5800X3D med över 2000kr precis som all annan teknik utanför konsolmarknaden. Sedan har alla kort från 5000-serien gått ned i pris sedan lanseringen men det känns ganska poänglöst att skriva ett foruminlägg där precis all teknik (utan konsoler+konsoltillbehör) listas ut till folk som är ointresserade av fakta. Det kallas exempel och poängen var att illustrera hur prissänkningar på åldrande teknik verkar ske helt normalt medans konsolspelare gaslightas till att "det var minsann ett fenomen från en svunnen tid".