Och ändå passerar allt detta relativt obemärkt förbi i Sverige. Sverige vinner över Färöarna i fotboll, Zlatan byter frisyr och kungen renoverar slott för skattemiljoner. Men att spelutvecklare från ett så litet land som Sverige kan ta så stor plats på världens mest bevakade spelmässa blir egentligen bara en nyhet i spelmedia. Det är nästan som om det hade hänt i ett parallellt universum.

När jag pratade om det på Gomorron i veckan försökte jag, som många gånger förr, hitta liknelser för att försöka få folk att fatta. Jag sa att det vore som att Cannes filmfestival dominerades av svenska filmer, att världens alla filmreportrar fick stressa mellan pressvisningar för att ens hinna med alla. Jag kan bli så frustrerad över den här situationen; alldeles oavsett vad man tycker om spelen de här studiorna gör, så är det ingen som helst tvekan om att de både lägger ner sina hjärtan i det de gör – och att spelen de producerar på ett eller annat sätt blir framgångar, oftast stora sådana.

[video=14510]

Dice får äran att utveckla nya Star Wars: Battlefront. Förväntningarna är redan höga.

”Det är väl lite svenskt det med antar jag, den berömda jantelagen, om att vi inte ska sticka upp och tro att vi är något”

Nu är det är ju tyvärr inte så att vi gamers alltid uppskattar det heller. Det är väl lite svenskt det med antar jag, den berömda jantelagen, den om att vi inte ska sticka upp och tro att vi är något. Men det finns även andra orsaker till att just gamers kanske inte tänker så mycket på just det; som spelare vill man ju mest veta mer om spelmekaniken, hur stora squadsen blir och om det kommer till pc också. Det blir en väldig fokus på detaljer och den där lite större bilden har en tendens att gå förlorad.

Jag menar nu inte att vi ska bli några fotbollsfans som ses på Sergels torg med målade ansikten; jag menar bara att jävlar vilken prestation av svenska spelutvecklare och jävlar vad bra de är.

Fast egentligen vill jag säga: Vad bra vi är. Just där skulle vi faktiskt kunna behöva vara lite av som i sportens värld, där det inte är det svenska landslag som vinner, utan vi!

[video=14492]

Minecraft kommer också till Xbox One. Antagligen ännu en mångmiljonsuccé.

Det är dessutom inte ett helt oriktigt påstående när det gäller spel. Svenska gamers har varit väldigt viktiga för det här svenska spelundret. Gamers i Sverige är och har alltid varit snabba att ta till sig nyheter. De (vi) är krävande, duktiga och gnälliga. De (vi) har bra bredband, fina datorer, spelkonsoler och smarta mobiler. De (vi) bor i Sverige där det är mörkt och kallt halva året så de (vi) stannar hemma och spelar spel istället för att hänga ute på något kafé eller bli trötta av all sol. De (vi) är bra på att samarbeta och därför har alltid multiplayer och online varit stort här. De (vi) är dessutom för få för att ge spelutvecklarna en stark hemmamarknad att luta sig tillbaka mot, alltså har de alltid varit tvingade att rikta sig utåt, mot resten av världen (Det är för övrigt antagligen ungefär samma orsaker som gör att vi har så skickliga spelutvecklare).

Vad är hemligheten?

Jag har faktiskt försökt undersöka om det finns något unikt svenskt i spelen, om det finns något i designen som särskiljer dem från andra. Finns det någon underliggande gemensam nämnare mellan Minecraft och Battlefield, mellan #Just Cause, Hotline Miami och The Division? Det är inte helt lätt att se. För några veckor sedan intervjuade jag Richard Lemarchand. Han är mest känd för att vara en av designerna bakom Unchartedspelen, numera är han dock professor i speldesign vid University of southern Californa, USC (det är för övrigt i deras baskethall Microsoft kör sina pressvisningar). Jag ställde frågan till honom: Finns det något som utmärker svensk speldesign och som kan förklara detta svenska spelunder?

Hans svar överraskade.

Han började prata om sin barndom i England, hur svenska möbler plötsligt dök upp i hemmet och hur skandinavisk design förändrade vardagen för honom. Möblerna blev nämligen plötsligt inte bara snyggare, utan även mycket mer bekväma att sitta i och praktiska att använda. Det var helt enkelt möbler som var gjorda för människor.

[video=14584]

Mirror's Edge 2 är – äntligen! – officiellt.

"Och det är något som utmärker svensk speldesign, att spelen är gjorda med stor omtanke om spelarna, de är utvecklade för att i alla avseenden faktiskt kunna spelas", sa han. Och lade dessutom till: "Kanske är det bara min romantiska bild av Sverige, men jag tycker mig också se mycket av er syn på demokrati, jämställdhet och humanism i spelen. Det är något mycket tilltalande för alla människor."

”Kanske kan du som läser det här göra det samma, vifta lite med din inre svenska flagga och mumla ett litet heja, heja!”

Det var så fina ord att svensken i mig ville ducka och svara att jo, det är nog bara din romantiska bild, käre Richard. Men kanske, just bara idag, och för att alla svenska spelutvecklare skinit så vackert där borta i Los Angeles, ska jag låta Lemarchand få sista ordet och tillåta mig att vara lite stolt. Kanske kan du som läser det här göra det samma, vifta lite med din inre svenska flagga och mumla ett litet heja, heja!

Och alla ni utvecklare som sliter hårt och passionerat under ofta rätt otacksamma förutsättningar, alla ni som inte fick stå i rampljuset på E3 och som vi inte ens vet namnet på, hoppas i så fall att ni känner att vi känner så: Att vi faktiskt är stolta över er.