Spel kan vara stora, djupa och invecklade, vilket i många fall är välkommet. Men det kan även bli rörigt och svårt att hålla reda på allt, och det vill Nvidia råda bot på genom att lansera spelassistenten G-Assist. Den kommer dock inte att spela åt dig, som i Nvidias sju år gamla aprilskämt.

Istället är det en "AI"-driven lösning, alltså med en stor språkmodell (LLM) och en databas av information om spelet som ryggrad, som man ska kunna ställa frågor till. Detta kombineras med det faktum att tjänsten ser vad som finns på skärmen, så att man förhoppningsvis får mer relevanta svar.

För att visa vad assistenten går för har de samarbetat med Studio Wildcard och deras spel Arc: Survival Ascended. De frågar till exempel vilket det bästa vapnet tidigt i spelet är och var man hittar materialen till det, varpå assistenten svarar i text- och röstform.

Vidare vänder de blicken mot en dinosaurie och frågar: "Vad är det där?", vilket assistenten också kan svara på, eftersom den som sagt kan se vad som visas på skärmen. Man kan till och med använda den för att optimera grafikinställningarna baserat på ens specifika system.

Inget är sagt om när AI-assistenten kan tänkas släppas. Mer info här.