Inlägg av Gogge
Inlägg som Gogge har skrivit i forumet
Hade det varit ok för FZ att sammarbeta med torrentsidor? Inte torrentsidans fel att folk laddar upp olaglig programvara.
Jag har förklarat problemen med G2A och liknande sidor till FZ i en annan tråd (med källor) men FZ verkar inte se några problem med att det pågår olaglig verksamhet på sidan.
Även om man är naiv och stoppar huvudet i sanden när G2A och liknande sidor själva säljer stora batchar med "gray market keys" från en okänd källa, som de "råkat" komma över billigt, så tjänar de fortfarande pengar på att andra säljer nycklar som de fått från olaglig verksamhet på deras sida.
Och även om man bortser från det olagliga så borde inte FZ sammarbeta med verksamheter som har tveksam moralisk grund. Hade det varit ok för FZ att sammarbeta med fusksidor? Det är inte olagligt att fuska.
Kan inte säga annat än att jag är lite besviken på FZ, förklaring på problemen med G2A finns i denna tråden.
Det är roligt att se folk försvara skitsiter som G2A/Kinguin/etc. Det finns en bra sticky post på reddits r/steam subreddit som förklarar problemen.
Några highlights är exempelvis att folk använder stulna kreditkort och köper nycklar (källa) sen säljer dem. Eller så exploitar de buggar och säkerhetsluckor i promos och giveaways för att stjäla nycklar (källa). Eller så köper de mängder med nycklar för $1 på Humble bundle charity drives (källa) och säljer, vilket strider mot deras Terms of Service. Eller så säljer de nycklar från ryssland/ukraina/etc. (källa), att aktivera dessa strider också mot Steams Terms of Service.
I slutändand innebär detta att utvecklarna och utgivarna får in mindre pengar, light-version av piratkopiering. Det kan också kosta indie-utvecklarna enorma summor, exempelvis Natural Selection-utvecklarna blev utsatta för chargeback bedrägeri på kreditkort som kostade dem $30,000 (källa) så det blir direkta konsekvenser.
Jag kan förstå att snikna eller fattiga människor inte har moraliska problem med detta, men totalt förkastligt att FZ stödjer det.
Återigen, G2A har två marknader. En där de själva säljer nycklar, och en där de tillåter andra att sälja sina nycklar. Köper du från andra genom G2A så kan du få nycklar köpta för stulna kreditkort osv. Detta gäller även om du köper genom Amazon, som konstigt nog klassas som en "godkänd återförsäljare".
G2A säljer heller inga VPN-nycklar, till skillnad från Kinguin som är väldigt oseriös jämfört med G2A. G2A är 100% legit så länge du köper direkt från dem. Handlar du som sagt av andra genom G2A så kan du få vad fan som helst. Köper du dock deras tilläggstjänst så är du garanterad även här. Eller så betalar du bara med Paypal och får ett köpskydd genom dem i stället.
De har väldigt många partners. Säkert upp emot 100st, inklusive spelutvecklare som Team17, Hi-Rez Studios m.m.. Företag som Google, HTC, Logitech, Razer, MSI m.m. har ett samarbete med dem. Tror du att de skulle haft så många samarbetspartners om de var oseriösa? Det är 2016 nu och inte 2008. G2A har vuxit sig ur den gråa marknaden och får sina spel genom sina partners eller från andra legitima källor.
Jag kan däremot inte rekommendera att man köper på andrahandsmarknaden då det är oklart vart dessa nycklar kommer ifrån. Köper du däremot direkt från G2A så får du garanterat rent mjöl i påsen. Kinguin är bäst att ta avstånd från helt och hållet då de bara säljer andrahandsnycklar, och säljer dessutom VPN-nycklar
G2A's andrahandsförsäljning är en av deras kärnverksamheter och promotas aktivt av dem (exempel), eller gå in på G2A.com och kolla vad deras mainsida handlar om. Att de har några promos där de säljer partnernycklar gör ingen skillnad, de fortsätter fortfarande att sälja andrahandsnycklar, så det är precis samma skit som Kinguin/etc.
Klart att man marknadsför en tjänst man erbjuder. Jag har sett Blocket marknadsföra sig själva också. Och jag får nyhetsbrev från Tradera som länkar till auktioner. Är detta också fel? Om G2A inte har egna nycklar till ett spel så är det ju klart som fan att man tipsar om det som säljs av andra, speciellt när det är ett extra hett spel som Fallout 4. Att man väljer att köpa nycklar från andra säljare får ju stå för var och en. Jag ser inget fel i att ha en sådan marknad. Speciellt nu för tiden när andrahandsvärdet på spel inte existerar längre nu när allt är digitalt.
Om jag väljer att gå in på Blocket och köpa ett spel av någon annan och allt jag får är ett tomt fodral, är det Blockets fel? Är det Blocket jag ska vända min kritik mot? I mina ögon så är det Blocket som gjort minst fel. Köparen bär ett lika stort ansvar som säljaren. Det en mellanhand som Blocket och G2A står för är en mötesplats där säljaren och köparen kan hitta varandra lättare. Och precis som att Blocket erbjuder en trygghetstjänst så erbjuder även G2A en liknande tjänst, fast en betydligt billigare sådan.
Vill man ta avstånd från andrahandsmarknaden så ser jag inget fel i detta, men jag ser heller inget fel i att FZ gör reklam för såna tjänster.
Du ser inget fel i att de tjänar pengar på och marknadsför en tjänst där kriminell verksamhet försegår? För kriminella är handelsplatsen helt riskfri att sälja på, bara använda ett stulet kreditkort och köpa en nyckel med sen sälja helt utan risk. Utvecklaren och utgivaren förlorar pengar när folk köper billiga nycklar från öststater, det är även mot ToS. Eller när folk köper humble-bundle $1 paket och säljer vidare, även det mot ToS och utvecklarna förlorar pengar. Extra vidrigt när det är charity drives som folk stjäl pengarna ifrån, men G2A och säljaren skiter väll i det.
Hur tror du Tradera skulle se ut om det var absolut ingen som helst konsekvens för varken kriminella eller köpare att utbyta varor där? Välkommen till G2A.
Att FZ stödjer detta är helt avskyvärt.
Det är roligt att se folk försvara skitsiter som G2A/Kinguin/etc. Det finns en bra sticky post på reddits r/steam subreddit som förklarar problemen.
Några highlights är exempelvis att folk använder stulna kreditkort och köper nycklar (källa) sen säljer dem. Eller så exploitar de buggar och säkerhetsluckor i promos och giveaways för att stjäla nycklar (källa). Eller så köper de mängder med nycklar för $1 på Humble bundle charity drives (källa) och säljer, vilket strider mot deras Terms of Service. Eller så säljer de nycklar från ryssland/ukraina/etc. (källa), att aktivera dessa strider också mot Steams Terms of Service.
I slutändand innebär detta att utvecklarna och utgivarna får in mindre pengar, light-version av piratkopiering. Det kan också kosta indie-utvecklarna enorma summor, exempelvis Natural Selection-utvecklarna blev utsatta för chargeback bedrägeri på kreditkort som kostade dem $30,000 (källa) så det blir direkta konsekvenser.
Jag kan förstå att snikna eller fattiga människor inte har moraliska problem med detta, men totalt förkastligt att FZ stödjer det.
Återigen, G2A har två marknader. En där de själva säljer nycklar, och en där de tillåter andra att sälja sina nycklar. Köper du från andra genom G2A så kan du få nycklar köpta för stulna kreditkort osv. Detta gäller även om du köper genom Amazon, som konstigt nog klassas som en "godkänd återförsäljare".
G2A säljer heller inga VPN-nycklar, till skillnad från Kinguin som är väldigt oseriös jämfört med G2A. G2A är 100% legit så länge du köper direkt från dem. Handlar du som sagt av andra genom G2A så kan du få vad fan som helst. Köper du dock deras tilläggstjänst så är du garanterad även här. Eller så betalar du bara med Paypal och får ett köpskydd genom dem i stället.
De har väldigt många partners. Säkert upp emot 100st, inklusive spelutvecklare som Team17, Hi-Rez Studios m.m.. Företag som Google, HTC, Logitech, Razer, MSI m.m. har ett samarbete med dem. Tror du att de skulle haft så många samarbetspartners om de var oseriösa? Det är 2016 nu och inte 2008. G2A har vuxit sig ur den gråa marknaden och får sina spel genom sina partners eller från andra legitima källor.
Jag kan däremot inte rekommendera att man köper på andrahandsmarknaden då det är oklart vart dessa nycklar kommer ifrån. Köper du däremot direkt från G2A så får du garanterat rent mjöl i påsen. Kinguin är bäst att ta avstånd från helt och hållet då de bara säljer andrahandsnycklar, och säljer dessutom VPN-nycklar
G2A's andrahandsförsäljning är en av deras kärnverksamheter och promotas aktivt av dem (exempel), eller gå in på G2A.com och kolla vad deras mainsida handlar om. Att de har några promos där de säljer partnernycklar gör ingen skillnad, de fortsätter fortfarande att sälja andrahandsnycklar, så det är precis samma skit som Kinguin/etc.
Det är roligt att se folk försvara skitsiter som G2A/Kinguin/etc. Det finns en bra sticky post på reddits r/steam subreddit som förklarar problemen.
Några highlights är exempelvis att folk använder stulna kreditkort och köper nycklar (källa) sen säljer dem. Eller så exploitar de buggar och säkerhetsluckor i promos och giveaways för att stjäla nycklar (källa). Eller så köper de mängder med nycklar för $1 på Humble bundle charity drives (källa) och säljer, vilket strider mot deras Terms of Service. Eller så säljer de nycklar från ryssland/ukraina/etc. (källa), att aktivera dessa strider också mot Steams Terms of Service.
I slutändand innebär detta att utvecklarna och utgivarna får in mindre pengar, light-version av piratkopiering. Det kan också kosta indie-utvecklarna enorma summor, exempelvis Natural Selection-utvecklarna blev utsatta för chargeback bedrägeri på kreditkort som kostade dem $30,000 (källa) så det blir direkta konsekvenser.
Jag kan förstå att snikna eller fattiga människor inte har moraliska problem med detta, men totalt förkastligt att FZ stödjer det.
Har kört CTT'n ett par timmar varje dag sedan i helgen, uppe på runt lvl 60, och potentialen för spelet är riktigt bra. Har saknat något som är MOBA-liknande med lite PVE, permanent gear, och samtidigt har bra Quake-liknande känsla. De har lyckats förvånansvärt bra med melee-karaktärerna också.
Edit:
Kanske ska säga att det är ett technical test så saknas en hel del polering, så om ni testar så tänk på att det är är inte en PR-"Open Beta" utan ett riktigt test med NDA och allt.
Var ser man prestandan av två kort av samma modell?
Allt jag ser är Fury X + Fury och 980Ti + Titan X. Två 980Ti skulle sannolikt fortfarande vinna över Fury X + 980Ti.
Gå in på deras artikel - fanns en sådan stapel vill jag minnas.
De jämförde inte Crossfire/SLI med två av samma kort så som jag förstod det men diskuterar att CF/SLI är bättre då man kommer upp i en ökning på runt 80% jämfört med bara ett kort:
Looking at performance from the perspective of overall performance gains, the extra performance we see here isn’t going to be chart-topping – an optimized SLI/CF setup can get better than 80% gains – but overall the data here confirms our earlier raw results: we’re actually seeing a significant uptick in performance with the mixed GPU setups. R9 Fury X + GTX 980 Ti is some 75% faster than a single R9 Fury X while GTX 980 Ti + R9 Fury X is 64% faster than a single GTX 980 Ti.
om dom nu sålde så jäkla mycket kan dom väl betala för det själva. sjukt greedy
Kickstarterpriser är mycket lägre än Steam (e.g $25 vs. 40€ för ettan). Detta är motsatsen till girigt då de ger fansen en chans att både få spelet billigare och stötta utvecklingen.
Sen hade Larian Studios inte direkt bra ekonomi innan Divnity: Original Sin: How Divinity: Original Sin almost bankrupted Larian Studios. Tveksamt att D:OS helt plötsligt gjort dem ekonomiskt oberoende, lite extra pengar under utvecklingen av tvåan kommer antagligen låta dem lägga till lite saker som annars hade behövts skippas. Vi får se vad Kickstartern visar.
Du motsäger dig själv här. Oavsett vad så ökar man sina chanser att vinna genom att betala. Det är P2W.
Pay 2 Win är det bara om man kan betala för att få fördelar som inte går att få på annat sätt (genom att spela spelet).
Så är inte fallet med Hearthstone.
Inte alls sant, finns så vitt jag vet ingen konkret definition av Pay to win.
Däremot kallar jag utan tvekan Hearthstone pay 2 win med tanke på alla dyra kort som slår basic kort med hästlängder.
Enda fördelen du får om du köper kort är att du får korten snabbare än om du nöter ihop dust och kort.. Knappast pay 2 win.
Och hur är inte det en jävligt stor fördel med tanke på hur lite dust man får när man disenchantar och priset på legendary kort?
Alltså för helvete ta det lugnt med ditt jävla blizzard fanboyande nu
Du kanske borde ta det lugnt med ditt P2W-whine när spelet inte är P2W.
Hur kan man förneka att spel är konst...
Allt kan räknas som konst.
Spel är som en tavla som blir levande, man kan i vissa fall styra själv, och ger en mycket bättre personlig kontakt med spelet.
Visst är spel konst, konst som PC spelare mer än gärna förstör med mods
Mjo, precis som att remixar förstör musik.
Knappast så att du formulerade ditt inlägg för att maximera potentialet för ett konsoll vs. PC flamewar.
Det är ju just det, det finns inget i svensk lagstiftning som gör skillnad på hur du tillförskansat dig kopian, om du inte har tillstånd att tillförskansa dig den.
Det är rätt uppenbart att du inte har någon som helst koll på upphovsrätt, jag föreslår att du läser Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk. Personen som gjorde verket allmänt tillgängligt var en av grundarna av företaget, han hade fullmakt att göra detta och agerade på företagets vägnar, vilket gör att det är ok för folk att spela den versionen utan att ha köpt spelet.
Åhjodå, läs 8§. "Ett verk anses offentliggjort, då det lovligen gjorts tillgängligt för allmänheten."
Definiera "lovligen" - de har inte offentligt klargjort något i stil med "här är vårt spel, ladda hem det fritt". Bara för att allmänheten *kan* få tillgång till något betyder det inte att de har laga rätt till det. Visa på att företaget öppet och formellt ger allmänheten rätt att, utan kostnad, ta del av deras verk, så håller jag med dig. Men bara för att det finns att tillgå på en torrentsajt betyder det inte att alla har rätt till det - oavsett vem som laddar upp det. Det måste klargöras att det är upphovsrättsinnehavaren som gör det, med avsikt att sprida det för allmänheten. ("Verket anses utgivet, då exemplar därav med upphovsmannens samtycke förts i handeln eller eljest blivit spridda till allmänheten.")
I övrigt är ofta 60§ intressant i sådana här fall.
De gjorde verket offentligt tillgängligt när de lade ut det för allmän nedladdning på en publik indexerad tracker, sluta fjanta dig.
Det är ju just det, det finns inget i svensk lagstiftning som gör skillnad på hur du tillförskansat dig kopian, om du inte har tillstånd att tillförskansa dig den.
Det är rätt uppenbart att du inte har någon som helst koll på upphovsrätt, jag föreslår att du läser Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk. Personen som gjorde verket allmänt tillgängligt var en av grundarna av företaget, han hade fullmakt att göra detta och agerade på företagets vägnar, vilket gör att det är ok för folk att spela den versionen utan att ha köpt spelet.
Smått komiskt, men...
Hur kan "pirat" versionen räknas som "piratkopierad" när det är utvecklarna själva som har spridit den?
Jag har inte sett någonstans att den versionen som utvecklarna delat ut gratis omnämns som "piratkopia".
Den är, som ovan nämnts, inte olaglig att ladda ner.
Den kallades piratversion i artikeln:
Samtidigt som spelet släpptes för 60 kronor på Windows Store så började utvecklarna Greenheart Games sprida en piratversion via torrent.
Och om du läser vad utvecklarna själva skriver så är det rätt uppenbart att de själva anser att den versionen de lade upp var en piratkopia: What happens when pirates play a game development simulator and then go bankrupt because of piracy?
Grymt bra jävla spel. Konservativa retrorunkare ombedes vänligt men bestämt att lämna lokalen - 2012 års XCOM är sjukt vasst.
Kanske om man är 14 och just börjat spela något annat än CoD, körde man UFO och X-com serien tidigare så är nya UFO väldigt, väldigt vattnigt. De plockade bort alldeles för mycket från originalet, man kan bara researcha laser och plasma, knappt så att basbyggandet gör någon skillnad, interceptors och UFO-jakt är nästan helt bortplockat.
Testa köra originalet och se hur sjukt mycket större och djupare spelet är. Verkar som de valde att fördumma och förenkla spelet för att nå en större marknad, vilket totalt dödar upplevelsen för de som spelat originalet.
Det jag brukar fundera på är hur Warcraft-universumet hade utvecklats om man istället för att ha gjort WoW fortsatt med Warcraft 4 eller liknande med en mer fokuserad och snäv story.
På senare tid (efter TBC & WotLK) känns det som att man hittar på lite vad som helst för att kunna toppa Illidan och Arthas vilket jag anser vara nästintill omöjligt.
Korruptionen av Neltharion (Deathwing) av the Old Gods var en ganska stor del av WoW-Lore, bara att det inte var med i WC3 som Illidan och Arthas.
Många som ville se Pandaria/Pandaren, lite synd att Blizzard lyssnade på dem istället för att bygga ut story'n mer runt Titans eller the Old Gods (Ahn'Qiraj/C'thun, Ulduar/Yogg-Saron), det var riktigt coola raids.
Kanske kommer som en del av MoP.
Min poäng är att de siffror som presenteras i dessa shareholder conference calls är suspekta eftersom de är vinklade för att få aktieägarna att bli så nöjda som möjligt. Att säga att WoW har 9,1 miljoner prenumeranter reflekterar därför inte hela sanningen.
De räknar folk som varit aktiva senaste 30 dagarna i game rooms (e.g PC bangs) för Kinesiska/Koreanska time cards. Så siffrorna reflekterar hur aktiv spelarbasen är ganska bra.
World of Warcraft’s Subscriber Definition
World of Warcraft® subscribers include individuals who have paid a subscription fee or have an active prepaid card to play World of Warcraft, as well as those who have purchased the game and are within their free month of access. Internet Game Room players who have accessed the game over the last thirty days are also counted as subscribers. The above definition excludes all players under free promotional subscriptions, expired or cancelled subscriptions, and expired prepaid cards. Subscribers in licensees’ territories are defined along the same rules.
Asien uppskattades representera runt 10% av omsättningen 2009 (total omsättning runt 1 miljard dollar), så det vore kanske intressantare att se vilken del av världen som Blizzard tappar spelare från.
Det finns redan information ute på nätet som visar hur hackarna påstås kan ha gått till väga så det finns gott om utrymme att tro både det ena eller det andra om hur tätt spelet var vid release.
Fakta är att 100% av alla fall som Blizzard kollat på är klassisk "hackad med lösenord", vad folk ljuger om på internet är totalt irrelevant i detta fallet.
Mindre ryktesspridning, tack.
Detsamma. Så länge ingen har fakta på hand så är en åsikt lika mycket värd som en annan. Tråkigt men sant.
Är du full eller? Blizzard har undersökt saken och de har inte hittat en enda person som blivit hackad med authenticator, det är fakta och inte spekulationer.
Finns all over the net.. Hur tror du folk med autenticators blev hackade, samt folk som inte kollat knasiga e-mails och annat blivit det? Yikes.
www.google.se
En blå skrev om det på US forumen.
Kan läsa mitt egna blogginlägg här: http://www.fz.se/bloggar/uberpwnage/20120521/diablo-3-hackat/
Självklart så tystar dom ner det. Vem vill gå ut och säga "hej vi blev hackade när vi pysslade med att ta hand om servrarna".
"Reportedly, the hackers could get into accounts that would otherwise be protected by the Blizzard Mobile Authenticator "
Finns det någon riktigt källa på det? AFAIK så är situationen lite annorlunda:
Despite the claims and theories being made, we have yet to find any situations in which a person's account was not compromised through traditional means of someone else logging into their account through the use of their password.
http://us.battle.net/d3/en/forum/topic/5149619846?page=29#571
Folk kanske ska ta det lite lugnt med spekulationerna.
Exempel på person som hävdar att han blivit hackad med authenticator: http://www.diablofans.com/blizz-tracker/topic/224293-hacked-w...
Folk som blandar ihop authenticator med dial-in authentication: http://www.diablofans.com/blizz-tracker/topic/224483-hacked-w...
Det finns redan information ute på nätet som visar hur hackarna påstås kan ha gått till väga så det finns gott om utrymme att tro både det ena eller det andra om hur tätt spelet var vid release.
Fakta är att 100% av alla fall som Blizzard kollat på är klassisk "hackad med lösenord", vad folk ljuger om på internet är totalt irrelevant i detta fallet.
Mindre ryktesspridning, tack.
Den troligen vidöppna bakdörren som Bilzzard lämnade till hackarna är ett stort minus.
...
Ännu värre givetvis om sagda DRM bara ger fribrev åt hackare att stjäla ens prylar.
Både FZ och du borde kanske lugna ner sig med att sprida rykten:
Despite the claims and theories being made, we have yet to find any situations in which a person's account was not compromised through traditional means of someone else logging into their account through the use of their password.
http://us.battle.net/d3/en/forum/topic/5149619846?page=29#571