Samarbetar med mobiltillverkare för att skapa "helt nya verkligheter" - låt spekulationerna kring Half-Life VR börja!

I och med Facebooks köp av Oculus Rift rådde det inte längre någon tvekan om att virtual reality kommer att ha en betydande roll inom nöjesindustrin de kommande åren. Att Valve skulle presentera en egen lösning på GDC nästa vecka redan men att de samarbetade med mobiltillverkaren HTC för att ta fram sin egen VR-display var minst sagt otippat.

För bara en liten stund sedan presenterades HTC Re Vive, ett headset med 1200x1080 pixlar per skärm och öga som drivs av SteamVR. Det ska vara kapabelt att köra spel och andra upplevelser i 90 fps och det snackas redan om att flera utvecklare och filmbolag är involverade i arbetet att ta fram material till systemet.

HTC Re Vive ska både kunna läsa av dina huvud- och kroppsrörelser och på den officiella hemsidan pratar de också om "VR game controllers" som tycks ha samma funktionalitet som till exemepl Razer Hydra.

Klicka för mer information

The Visuals:
A 1,200 by 1,080 pixel screen in front of each eye, with refresh rates of a blistering 90 frames per second, displays photorealistic imagery that fills your field of vision in all directions, eliminating the jitter common to previous VR technologies and transporting you to another world.

The Audio:
Plug your favorite set of headphones into a jack located on the side of the Developer Edition headset.

Tracking and Room Scale:
A gyrosensor, accelerometer, and laser position sensor combine to precisely track the rotation of your head on both axes to an accuracy of 1/10th of a degree, allowing you to look around the virtual environment naturally. Couple the headset with a pair of Steam VR base stations to track your physical location (in spaces up to 15 feet by 15 feet) – get up and walk around inisde the virtual world!

Custom and Game Controller:
Ergonomic VR game controllers in each hand allow you to use virtual objects and interact with the virtual world. The position of each controller is tracked in space, allowing developers to simulate a wide range of activities and interactions.

Får vi inte se ett VR-fokuserat Half-Life 3 i veckan kommer vi att bli så besvikna. HTC Re Vive ska finnas i handeln innan året är slut.

Tack till DonGrif, Dalthor-san för detta #nyhetstips!
Man kan ju undra vad för killer app HTC Vive kommer att skeppas med? Jag tvivlar på att Valve har utvecklat HL3 för VR alla dessa år. 02/03 Det är lika hypat som det här var http://youtu.be/7pVcaDMbH-s Och resultatet kommer säkert bli detsamma en tid framöver. Man skall nog inte räkna med att den första generationen VR kommer vara magiskt bra. edit: Tydligen är det enklare att också tillver... 02/03 Det var ett jäkla gnäll på saker som inte finns på marknaden än - har testat både DK1 och DK2 från Oculus, och gameplayvinsterna i vissa speltyper är otroligt märkbara. (Den låga upplösningen i framförallt DK1an är dock en stor nackdel.) Att köra valfri... 01/03 Det behövs lite förenklingar med bla direct to hmd och extended, och att man verkligen klarar och driver det i 75Fps. Exempelvis windlands och Minecraft är fantastiskt att lira när det flyter på, och den låga upplösningen är inte så påfallande i den sor... 01/03 Efter att provat OR DK2 är jag skeptisk till VR den här generationen också. Jäklar vilken besvikelse det var med eftersläpning och låg upplösning. 01/03 Synd att den följer HTC's design filosofi med att vara ful som stryk. Kratrar är verkligen inte något man ska lägga i en design i dagsläget. 01/03 Precis vad jag tänkte på. Mumma! 01/03 H = Half-life T = Three C = Confirmd 01/03 Revolvern, granaterna och kikarsiktet är absolut häftigast! Sen har Valve aldrig varit ett företag som följt strömmen. De bryter ny mark och får folk att följa dem istället. :) 01/03 Eller hur! riktigt coolt sättet han laddar om revolvern på i klippet :D Gillar också att det känns som Valve faktiskt försöker pusha tekniken framåt lite med högre fps och upplösning, och inte bara gör så lite som möjligt för att vara på samma nivå som... 01/03
Skicka en rättelse