Dean "Rocket" Hall, mannen bakom early access-succén och evighetsprojektet #Dayz, har ett nytt spel på gång. Det rör sig om en fullstor trippel-A-titel för multplayer, säger Hall till Eurogamer.

Han går inte in på detaljer, utan stannar vid antydningar om att det ska bli nyskapande och fylla ett tomrum på marknaden. Skälet till luddigheten är att han vill undvika att någon kopierar idén, vilket var fallet med #The War Z (numera #Infestation: Survivor Stories) som oblygt surfade på Dayz-vågen för några år sedan.

Så här beskriver Hall det nya, ännu namnlösa spelet och skälet tilll att han inte berätttar mer om det:

What I will say is it's multiplayer. We're really drawing a line in the sand here and saying ... that's where we want to be planting our flag in the ground; carving out new territory in terms of new multiplayer genres, or re-purposing different parts of other genres.

I believe it's a gap in the market. For that reason I'm going to be pretty coy about exact specifics of it - also because of expectations and how experimental we are at the moment. I need to be deliberately coy; I need to avoid a kind of War Z situation.

Det nya spelet utvecklas av Halls nyzeeländska studio #RocketWerkz, men det är inte #Ion som han tillkännagav förra sommaren. Det finansieras av #Tencent, ett kinesiskt företag med onlinespel som spelplan. Huruvida Hall, som lämnade Dayz och #Bohemia i december 2014, lyckas bättre med att färdigställa spelet återstår att se.

Håller inte med. VBS1-motorn är väldigt annorlunda från Arma 2-motorn. Arma-3 motorn är väldigt annorlunda från Arma 2 motorn. Motorn i Take on Helicopters är bara en något modifierad Arma 2-motor. Hur menar du att arkitekturen skiljer sig markant mella... 16/09 Dock så har spelet varit i "alpha" i snart 3 år och om du jämför med hur spelet var då och hur det är nu, visst är det stor skillnad men utvecklingen av detta spel kan nästan klassificeras bland det långsammaste innom de närmsta 10åren sett bakåt. Speci... 16/09 Men du, vilken överraskning, det tar tid att utveckla spel? Spel är inte helt spelbara och roliga när de inte är helt färdigutvecklade?? Jag är chockerad... :D Det är inte ens Take on Helis motor längre. Det är ju det som gör att det tar tid då de drar... 16/09 Det är inte samma motor. Hade du sagt VBS1-motorn, Operation Flashpoint-motorn, eller ARMA 3-motorn så hade det fortfarande varit fel. Givetvis finns det likheter mellan motorerna då utvecklarna tillhör samma kärnföretag, men att säga att det är Arma... 16/09 Så du anser dock att spelets utveckling var igång på riktigt när han slutade? Det var ju ett tag sedan eller hur var det nu.. och spelet har fortfarande lämnat alpha mer än 1 år senare. Det må fungera relativt ok nu, men det är långt ifrån bra och komme... 16/09 Vad menar du? Han sålde ju DayZ till Bohemia och redan från början var det ju sagt att han bara skulle stanna tills spelets utveckling var igång på riktigt. Det var aldrig mening att han skulle göra klart DayZ. 15/09 Så många som kallar han för idiot osv kanske borde kolla på sig själva. Det är idioti att köpa early access och kickstarter spel och tro att man på nått sätt ska få ett färdigt spel, det är en investering där man hjälper utvecklarna enonomiskt med spele... 15/09 Nej tänkte på standalone. Är ju inte exakt samma motor som i Arma 2 men väldigt nära. Trodde fler skulle fatta vad jag menade om jag så arma2 motorn istället för Take on helicopters motorn. 15/09 det borde finnas en statlig spelmyndighet som omfattar alla typer av dator/konsollspel, och skyddar konsumenten mot skräp. Early access förbjudas eftersom det saknar garantier. Spelutvecklare straffas med böter på 1-10 miljon sek i veckan beroende på... 15/09 Jeg kommer ikke til å gi ham penger før jeg vet hva slags spill dette egentlig er for noe. Hele DayZ prosjektet er for meg tvilsomme greier, dels pga Bohemia Interactive og alt som har å gjøre med DayZ standalone i dag. For meg er Bohemia Interactive... 15/09
Skicka en rättelse