Teamet har tidigare inte velat separera regioner.

I december, lagom till releasen av Playerunknown's Battlegrounds (recension) berättade spelets skapare, Brendan Greene, att 99 procent av allt fusk kom från Kina. Han tillade dock att han och teamet inte trodde att det var rätt beslut att stänga ute kinesiska spelare från andra servrar.

Nu verkar man vackla. I samband med utannonseringen av vapenskins skriver man på Steam:

We are always working towards improving the gameplay environment. This includes providing stable network experience for our players. You all know that we have implemented ping based matchmaking system that has shown great results but we didn't want to stop there.

En av lösningarna man nu överväger är att driva servrar som bara kan nås av spelare som bor i regionen; som blir osynliga för andra spelare i andra regioner, men helt låst blir det inte:

At the same time, if a player in an exclusive server region forms a team with a player from another region, they can connect to and play on any of the servers available to either of them.

We are going to run a limited test of this approach as more detailed research and analysis should come before global application.

Skicka en rättelse