Bethesda tänker behålla den utskällda spelmotorn ett antal år till.

Bethesda har inga planer på att överge Creation Engine, spelmotorn som driver Fallout 76, Fallout 4 och The Elder Scrolls V: Skyrim. Den gamla motorn, vars ursprung sträcker sig ända tillbaka till 90-talet, kommer driva företagets framtida stortitlar The Elder Scrolls 6 och Starfield, det berättar Todd Howard för tyska Gamestar i somras. Samtalet har nu snappats upp av Forbes, som översatt och lyft ut Howards argument för att hålla kvar vid den svårt kritiserade spelmotorn.

Howard menar att Creation-motorn ger Bethesda möjlighet att bygga världar "riktigt snabbt" och att moddarna är välbekanta med hur den fungerar. Man har också ett inarbetat sätt att bygga spel på, och man kommer fortsätta så eftersom det fungerar. Med Howards egna ord:

We like our editor. It allows us to create worlds really fast and the modders know it really well. There are some elementary ways we create our games and that will continue because that lets us be efficient and we think it works best.

Under Fallout 76-betan nyligen konstaterades att det gamla problemet med att spelfysiken påverkas av bilduppdateringsfrekvensen hänger kvar. Det gjorde att spelare med hög framerate rörde sig snabbare än de vars spel rullade i avsedda 60 bilder/sekund. Högre framerate ställde också till en del märkligheter med fysiken. Bethesda har åtgärdat problemet till fullversionen som släpptes i natt genom att låsa frameraten till 62 bilder/sekund. Återstår att se om det är en lösning som fungerar i långa loppet.

Howard poängterar dock att man gjort och kommer göra en hel del ändringar i Creation-motorn framöver.

For Fallout 76 we have changed a lot.The game uses a new renderer, a new lighting system and a new system for the landscape generation. For Starfield even more of it changes. And for The Elder Scrolls 6, out there on the horizon even more.

Oklart dock om man lyckas ge pc-spelare vad de vill ha: olåst framerate utan fysik som verkar vara besatt av onda krafter.

The Elder Scrolls 6 och Starfield avtäcktes under E3-mässan i juni i år. Oklart när de släpps, men det lär inte bli den närmaste tiden.

Inte för att jag hatar den motorn som många andra verkar göra, men en sak irriterar mig som fan - hela anledningen till att vi fått vänta över 7 år nu på TES VI är för att de senaste åren sagt att de väntar på ny motor/tech? Varför i helvete har vi vänt... 16/11 Det kan jag hålla med om. 16/11 Det är i regel ganska få problem med Creation engine, de flesta misstar problem med geometri och design mm. för problem med motorn men så är inte alls fallet; Dessa är ju problem med resurser/plugins och inte motorn. Bethesda har aldrig haft någon brist... 14/11 Jag tror de har anställt en hel del gamla moddare, men problemet är när du sitter där och vill fixa spelet helt men pappa zenimax vill ha spelet ut till julafton. Det finns paradoxialt inte pengar till att utveckla det som behöver utvecklas. (jag vet,... 14/11 Meh, spelar fortfarande både Fallout 3-4 och Skyrim. Motorn duger bra för några spel till i mitt tycke. Att motorn är lätt att modda väger tyngre än grafik. 14/11 Det kanske är så den ska fungera, men den gör väldigt sällan det. I de flesta fall när jag har lämnat något på en plats och sedan kommit tillbaka till samma plats så är allt borta (eller har flygit iväg p.g.a. fysikmotorn). Positionen på objekt laddas... 14/11 Liknande buggar på grund av liknande spel, som bevisligen kan fixas av bethesda själva om de väljer att göra det. Men de har ju sin "good enough" syn på buggar. Man hårdkodar inte in sådant som rörelse eller gameplay i motorn, sånt kan alltid ändras,... 14/11 Så vi kanske kan förvänta oss ännu en buggfest till spel from dem då. Får se om de åtminstone lyckas hålla borta gambreaking buggar den här gången. Fast hänger kanske inte direkt på moton utan snarare Bethesda själva som inte verkar bry sig allt för myc... 14/11 2. Rörelse eller kamera är inte något man hårdkodar in i motorn, det är lätt ändrat. 3. https://www.creationkit.com/index.php?title=Bethesda_Tutorial_Lights_and_FX <-- har funnits sen skyrim släpptes. 4. Det finns inget officiellt stöd för det i spelen,... 14/11 Det är ju dag och natt mellan morrowind och fallout 4, men det folk ofta missar är att många av deras förbättringar har kommit från teamet, inte motorn. Animationer och karaktärer har börjat bli bättre, assets får högre kvalité. De har fler anställda... 14/11
Skicka en rättelse