Under betatestningen av Fallout 76 har det framkommit en del märkligheter som kan betyda problem för fullversionen. Bland annat det för denna spelmotor klassiska problemet att spelarens karaktär rör sig och agerar snabbare ju högre frameraten är (spelet är byggt för att köras i 60 bilder/sekund).

En Reddit-användare listar fem andra potentiellt grova problem som om de visar sig stämma lär vålla Bethesda och spelarna en hel del huvudvärk. Bland annat hävdar personen att spelservrarna inte kollar efter ändringar i spelarnas lokala filer, vilket kan innebära risk för omfattande fusk. Andra eventuella problem är wall hacks, säkerhetshål och möjlighet att koppla ner andra spelare.

Videon visar att Fallout 76-fysiken påverkas av frameraten, vilket blir problematiskt i ett multiplayerspel.

I en kommentar till IGN bemöter Bethesda påståendena. Man säger att "många av påståendena i tråden antingen är felaktiga eller baseras på felaktiga påståenden", dock utan att gå in på vilka eller varför. Man säger också att communityn hjälpt dem att hitta brister som man planerar att patcha bort. Och inte helt oväntat säger man att fusk och hack inte kommer tolereras.

Many of the claims in the thread are either inaccurate or based on incorrect assumptions. The community has however called to attention several issues that our teams are already actively tracking and planning to roll out fixes for. Our goal is always to deliver a great experience for all our players. Cheating or hacking will not be tolerated.

Vad som stämmer och inte stämmer i detta lär vi få svar på inom kort. Två omgångar betatestning återstår innan Fallout 76 släpps den 14 november. Den första börjar klockan 19 i kväll svensk tid, och den sista på torsdag klockan 20. Betan är endast öppen för förhandsbokare.