Fotorealistiska texturer och virtuella objekt för alla som använder UE4.

Minns ni det där makalösa techdemot Rebirth, då vi fick resa till ett näst intill fotorealistisk Island med lite futuristiska inslag? Bakom den sanslöst vackra demonstrationen stod det svenska företaget Quixel, som tillhandahåller otroligt detaljerade texturer och virtuella objekt, eller megascans som man kallar dem. Många imponerades av deras produkt, inte minst Epic Games, som nu faktiskt har köpt Quixel.

Uppköpet resulterar i att de som använder Unreal Engine 4 nu kommer få gratis och obegränsad tillgång till hela Quixels bibliotek av skapelser, vilket givetvis kommer göra en redan omtyckt spelmotor ännu mer lockande. Quixel skapar sitt bibliotek genom att resa världen över för att skanna allt från uråldriga pelare och klippor till intressanta växter och svampar.

Flera spel har använt sig av företagets produkter, som Battlefield V och Metro Exodus, men även filmer som The Jungle Book och Pacific Rim: Uprising.

Tack till Devan för detta #nyhetstips!
Skicka en rättelse
@sarlucic: Det lutar mer och mer åt Blender. Finns otroligt mycket guider på YT också vilket är bra för en nybörjare som mig :) 18/11 Ok. Det låter ju inte så lovande. Har bara provat Blender lite än, håller på att plugga så jag har inte orkat lägga manken till och lära mig det. Men när jag kollar på guider på YT verkar det väldigt smidigt. Tack för bra svar. Om man är dåligt insatt... 18/11 Blender har en riktigt grym framtid inför sig......bara att vänta och se. 18/11 Jag gillar BLender som f.... Verkligen ett toppen program, och en del konstnärer som verkligen vet, säger det är den bästa modelleren. Kan vara så, men som sagt det är upp till konstnären, och hans färdighet, så länge de inte använder A.I för att bygga... 18/11 Inte att det är gratis utan att det är opensource och kan aldrig bli closedsource igen, det finns ingen styrelse och inget berg av pengar som någonsin kan ändra detta. Just nu ligger dessa program på en nivå att det mest handlar om hur bra man är som... 18/11 Det är via sin licens omöjligt för någon att sälja rättigheterna till någon annan, och den är även så smittsam så att om någon vill ändra på blender och sälja det (vilket de får) så måste de dela med sig av de som de gjort till alla andra. Nästan alla... 18/11 Spel tappar lite när inte någon stackars grafiker åtminstone fick bygga och texturera själv. 18/11 Det roliga är när alla studios åker till island och råkar scanna in exakt samma sten i slutändan ändå. 18/11 Battlefront och Battlefield använder inte Megascans i nån större utsträckning så det är inte så konstigt att det är så. (Battlefront släpptes året innan Megascans) Större studios scannar sina egna assets för att ha full kontroll över sina alster samtidi... 18/11 Jo, men det är den enda effekten jag stör mig på. 18/11