Ska ha "experimenterat" med berättartekniken.

Vi har visserligen fått både cgi-teaser och åtta timmars photoshoppande, men vi väntar fortfarande på faktiskt gameplay från Assassin's Creed Valhalla. Imorgon blir det ändring på den saken då Xbox (och FZ) ordnar uppesittarkväll från klockan 17:00 med Series X-gameplay.

Berättelsen i Valhalla handlar om (manliga eller kvinnliga) Eivor som reser med sin vikingaklan från Norges kust till England under 800-talet. Vi vet att berättelsen kommer handla om konflikten; när "hedningarna" bygger bo i ett nytt land där de inte är välkomna. Men vi har förmodligen bara skrapat på storyns yta, vilket bekräftas av pennan bakom Valhalla, Darby McDevitt, via Gamespot.

Han går (förstås) inte in på detaljer om Eivors resa, men hävdar att berättelsens struktur är olik något annat Assassin's Creed-spel – eller något annat spel heller, för den delen.

Because the structure of the narrative is different – it relied on structuring story experiences in a way I haven't seen in any game as far as I can think of – this will definitely be a unique story structure for the fans.

Det låter förstås väldigt "PR:igt", så det återstår att se vad som finns bortom orden.

McDevitt menar att teamet har varit villiga att experimentera, och hur vi leds genom världen och hur informationen presenteras för oss kommer vara "väldigt unikt". McDevitt är definitivt ingen duvunge i sammanhanget utan har tidigare varit lead writer för Revelations och Black Flag.

Assassin's Creed Valhalla släpps i vinter till pc, PS4, PS5, Xbox One, Series X och Stadia.

Skicka en rättelse