Dead Space-skaparen Glen Schofield vittnar om att det råder tuffa tider i spelbranschen, även om man är ett etablerat namn.
Han berättar på Linkedin att han nyligen skrotade en skräckspelsidé eftersom ingen finansiär velat satsa de 17 miljoner dollar projektet beräknades kosta. Idén till spelet kom från hans dotter Nicole, och tillsammans med ett litet team tog de under åtta månader fram en prototyp som man visade upp för att hitta finansiering. Den fick ett positivt mottagande, men också uppmaningen att banta budgeten till först 10 miljoner dollar och sen till 2-5 miljoner. Vilket fick dem att kasta in handduken. Glen skriver:
Some ideas are better left untouched than done cheap.
Hela inlägget präglas av att det är ytterst tufft i spelindustrin för närvarande, och även om Glen är öppen för att ta sig an andra projekt antyder han att det kanske inte blir så:
I’m still around, making art, writing stories and ideas and still cheering the industry on. But maybe I’ve directed my last game. Who knows? If so thank you playing my games.
Glen Schofield har jobbat med mängder av spel sedan tidigt 90-tal. Dead Space är mest känt, men han har också The Callisto Protocol, några Call of Duty och en flock andra titlar på meritlistan. Han var med och grundade Sledgehammer Games och ledde Striking Distance Studios till 2023, då svaga säljsiffror för The Callisto Protocol fick honom att lämna jobbet.