Fotorealistiska spel har varit en dröm som kommit allt närmare att bli verklighet i decennier, men trots nya konsoler och kraftfulla grafikkort är vi inte där än. Men enligt Take-Twos VD Strauss Zelnick kan grafiken nå den nivån om tio år.

Fförutsägelsen gjordes under konferensen UBS Global TMT Virtual Conference i går, skriver Games Industry, där Zelnick pratade positivt om de gångna och kommande decennierna för spelbranschen. Han spådde att företagets affärer kommer se annorlunda ut om tio år jämfört med i dag, och exemplifierar med att ingen tänkte sig dagens klimat med mobilintäkter och utsträckta intäktsflöden från användarna. Och han tror alltså att tekniken låter utvecklarna göra grafik som närmast ser ut som filmade karaktärer, snarare än animerade.

And I can't quite say what that will involve, but I think what you're going to see is technology will allow our creative folks to do things they've never been able to do before, including make games that look exactly like live-action.

Some of what we do now looks a lot like live-action, but it's still animation. In 10 years, you'll have the option if you want to make things that look completely realistic, all done inside a computer, never mind all the other advances technology will enable.

Ett fotorealistiskt Red Dead Redemption 3 till Playstation 6 och Xbox Model Two W/F/B år 2030 bekräftat?