Star Citizen har varit under utveckling i ytterligare ett år, vilket firades med det sedvanliga konventet Citizencon. På grund av den rådande situationen kunde rymdinvånarna dock inte samlas på plats, och det mesta var förinspelat. Inte helt oväntat vankades det nya skepp, vilket denna gång var utforskningsskeppet Origin 400i och Anvil Liberator, som är ett skepp för att transportera andra skepp. Det utomjordiska handelsskeppet Banu Merchantman existerar i sin tur sedan tidigare, men ska få sig en omdesign.

Vi fick även en titt på det kommande stjärnsystemet Pyro. Detta tog formen av ett uppdrag på planeten Pyro 3 (video nedan), som började med en färd genom planetens atmosfär för att demonstrera en tidig version av spelets teknik för volumetriska moln. Målet med uppdraget var att komma över en dyrbar artefakt i en utpost, och vi fick se flera olika sätt att göra det på.

Man kan givetvis bara landa och köpa artefakten för en ansenlig summa pengar, men det är inte särskilt lukrativt. Ett andra alternativ är därför att helt enkelt hagelbraka den nuvarande ägaren till döds och försöka lämna utposten med livet i behåll, givetvis med försämrade relationer med denna grupp som resultat (och överhängande risk att skjutas ner av utpostens luftvärnsrobotar).

Det sista tillvägagångssättet vi fick se var av det smygigare slaget. Där väntade spelaren till senare på kvällen eftersom det då är färre NPC:s ute. Han smög sedan upp på taket till den huvudsakliga byggnaden i utposten och använde en ljuddämpad pistol och därefter en förklädnad för att smyga sig in obemärkt. Vid det laget hade dock ägaren av artefakten flyttat den till ett kassaskåp, så spelaren var tvungen att leta reda på koden, som bara råkade vara nedskrivet på en lapp i rummet.

Det var bara ett väldigt litet axplock från Citizencon, och ni kan se alla paneler från eventet här. Ni kan även titta in i den officiella Star Citizen-tråden här på FZ för att snacka loss om spelet.