CD Projekts digitala spelbutik gog.com går med förlust. Det framkom när företagets senaste kvartalsrapport presenterades i går.

Det polska företaget går på det stora hela bra, och tack vare intäkter från Cyberpunk 2077 och The Witcher 3 gjorde det en vinst på 287 miljoner kronor under perioden januari-september i år. Men samtidigt gick Gog back med cirka 20 miljoner kronor.

Budgetchefen Piotr Nielubowicz säger att eknonomin för spelshoppen utgör "en utmaning" och att man vidtagit åtgärder för att förbättra saken, uppger Eurogamer. En av desssa är att handplocka ett antal spel som ska ligga i linje med företagets övergripande mål att tillhandahålla DRM-fritt material. Det kommer också bli fråga om personalomflyttningar, men det framgår inte om det blir några uppsägningar.

Regarding GOG, its performance does present a challenge, and recently we’ve taken measures to improve its financial standing First and foremost, we've decided that GOG should focus more on its core business activity, which means offering a hand-picked selection of games with its unique DRM-free philosophy. In line with this approach, there will be changes in the team's structure.

Alongside all these changes we initiated through organisation of GOG's operations, we believe that all of the changes we are introducing will allow GOG to focus more on its core business and improve its financial effectiveness in 2022.

Gog startades 2008 som Good Old Games med målet att sälja gamla spel digitalt till moderna system, utan kopieringsskydd. Med tiden har tjänsten bytt namn och sålt allt fler och allt nyare spel. Med andra ord blivit allt mer lik konkurrenter som Steam. Låt oss hoppas att de får ordning på eknonomin så att tjänsten lever kvar.