Sony har pausat utvecklingen av hälften av de live service-spel företaget hade tänkt lansera innan mars 2026. Man vill säkerställa att spelarna "njuter av och tycker om dem under lång tid". Det betyder att sex av de tolv spelen i nuläget är på gång, medan man ännu inte beslutat hur det blir med de resterande sex.

Det här framkom under Sonys budgetsamtal i går. Så här sa företagets president Hiroki Totoki (transkriberat av VGC):

We are reviewing this… we are trying as much as possible to ensure [these games] are enjoyed and liked by gamers for a long time,” he said. “[Of] the 12 titles, six titles will be released by FY25 – that’s our current plan. [As for] the remaining six titles, we are still working on that.

“That’s the total number of live service and multiplayers titles [and] mid-to-long-term we want to [push] this kind of service and that’s the unchanged policy of the company. It’s not like we stick to certain titles, but game quality should be the most important [thing]

Det är okänt vilka spel det rör sig om. Men multiplayer-delen av The Last of Us 2 kan vara drabbad: det har ryktats om både nedskalning och pausning, men så sent som häromdagen sa regissören att han jobbar på det.

Efter att Sony köpte Bungie i början av 2022 tillkännagav man storsatsningen på live service-spel. I maj i år sa man att majoriteten av budgeten går till det. Men man har också lugnat oroliga själar med löftet att singleplayer förblir viktigt.