Bortsett från första The Witcher har CD Projekt Reds tidigare spel skapats i den egenutvecklade spelmotorn Redengine, men det är det slut på nu. Framledes kommer CD Projekt att använda Unreal Engine till sina spel, och det har spekulerats i varför de väljer att byta.

I en intervju med Eurogamer snackar de lite mer om bytet och varför det gjordes. En del har trott att det hela grundar sig i de stora tekniska problem som Cyberpunk 2077 led av när det släpptes, men det avfärdar Charles Tremblay, vice teknikchef hos CDPR.

Han betonar att de är väldigt stolta över motorn och att den inte låg bakom problemen med spelet, utan att bytet helt enkelt handlar om att de nu vill ha flera bollar i luften samtidigt.

Sättet vi skapade saker på tidigare var väldigt ensidigt, alltså ett projekt åt gången. Vi pressade gränserna – men vi såg även att om vi ville ha ett multiprojekt på samma gång, var det inte lätt att bygga en parallell, delad teknik tillsammans.

Vidare ville de även få en god relation till Epic så att de ömsesidigt kan hjälpa varandra att få ut det mesta av motorn. Att inte behöva vidareutveckla motorn innebär även att fler av CDPR:s utvecklare kan fokusera på själva spelen.