Vet du vilka John C Herbst och Edward O McComas är? Nej, förmodligen inte. Men Bob Goebel, Bud Anderson och Chuck Yeager kanske känns igen? De är alla andra världskrigspiloter som blev äss (de sköt ner fler än fem fiendeflygplan) i sina P-51:or, och de två förstnämnda har äran av att ha rekord i antal segrar i en Mustang: 14 var.

När Fritz får oväntat besök.

Det låter inte så mycket. P-51 Mustang är ett så välkänt och berömt plan att man omedelbart tror att de bästa piloterna måste ha hundratals segrar i det. Men Mussens storhet låg inte i att den sköt ner tusentals tyska plan under andra världskriget, snarare i det faktum att den hade räckvidd nog för att hänga med amerikanska bombare ända in över de tyska industriområdena, och ändå var tillräckligt manövrerbar för att kunna hålla borta tysk jakt om så behövdes.

#Eagle Dynamics vettlöst ambitiösa DCS-projekt, Digital Combat Simulator, har nu fått sin tredje riktiga modul. Först fick vi en egensinnig rysk helikopter (Black Shark), därefter ett ikoniskt amerikanskt attackflygplan (A-10) och nu får vi Mustangen. Givetvis modellerad in i – nästan – minsta detalj med en cockpit full av knappar, spakar, reglage och mätare och en utsida där du kan räkna nitarna om du har lust.

Gud i detaljerna

Precis som i de tidigare två modulerna är flygplanets alla system simulerade på mer eller mindre noggrant vis. Om du till exempel kör motorn för hårt och för länge på maxvarv, kan oljetemperaturen stiga till skyhöga nivåer, oljan förångas och motorn tvärstanna. Det är ingen glad överraskning. Men den här motoremuleringen går längre än någon annan jag sett. Om du till exempel dyker för att göra ett bombanfall mot en fientlig lastbil eller liknande, bör du dra ner propellervarvet och dra av gasen (inte samma sak!). Om du därefter tar upp i hög fart och drar på full gas utan att höja varvet igen, kan du överstressa motorn till den grad att den helt enkelt tvärdör.

Spana in mina nya kröka propellrar, läckra va?

Fråga mig inte hur eller varför jag vet ovanstående, men jag kan rapportera att jag har blivit väldigt bra på att snabbt välja ut det minst dödliga gärdet i pixelterrängen och ställa ner min Mustang i en eller ett par bitar – för det mesta med lycklig utgång. Och det där med att landa. Du som inte är, eller vill bli, pilot kan sluta läsa nu, du kommer förmodligen att tycka att det låter löjligt. Men som pilot vill man ständigt göra den absolut snyggaste landning som man bara kan. Inte bara för att kunna använda flygplanet en gång till, utan även eftersom alla ens vänner sitter på ljugarbänken och kollar, och ett par fula studsar kan leda till råa skämt i dagar efteråt.